نیوز سیتی!
24 خرداد 1402 - 18:18

یک میلیون و ۸۰۰ هزار اصله نهال در ملایر تولید خواهد شد

همدان- رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر گفت: تعداد یک میلیون و ۶۰۰ تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار اصله تا پایان سال در نهالستان قدس ملایر تولید خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، جواد زنگنه ظهر چهارشنبه در بازدید اصحاب رسانه ملایر از نهالستان قدس با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر طرح کاشت یک میلیارد درخت اظهار کرد: تاکید ایشان بر مردمی بودن این طرح است.

وی خواستار همراهی دستگاه‌های دولتی، اهالی رسانه، تشکل‌های مردمی و همه مردم برای اجرای این طرح شد و گفت: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت قرار است طی ۴ سال یک میلیارد اصله نهال در کشور کاشته شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر با اشاره به اینکه برای تولید اکسیژن کاشت درخت و توسعه پوشش گیاهی در عرصه‌های منابع طبیعی بهترین راه است؛ افزود: ایران متعهد شده است سالی ۲۵۰ میلیون اصله نهال و در مجموع چهار سال، ۱ میلیارد درخت بکارد.

زنگنه با بیان اینکه سهم استان همدان از تولید ۲۵۰ میلیون اصله نهال طی امسال، سه میلیون اصله نهال است؛ افزود: یک میلیون و ۶۰۰ تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار اصله (بیش از ۶۰ درصد) از این تعداد تا پایان سال در نهالستان قدس ملایر تولید خواهد شد.

این مسئول در ادامه، افزود: در راستای اجرای این طرح تاکنون ۶ خَیر در شهرستان ملایر نسبت به تولید نهال اعلام آمادگی کردند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملایر تصریح کرد: با این حال اجرای این طرح نیازمند همکاری تشکل‌های مردمی، دستگاه‌های دولتی، همیاران طبیعت و جذب خیرین است.

زنگنه با اشاره به اینکه تمامی نهال‌های تولید شده در نهالستان قدس ملایر به صورت رایگان توزیع می‌شود، بیان کرد: نهالستان با هدف برداشتن فشار از جنگل‌های شمال و زاگرس و حفظ و گسترش منابع طبیعی، گونه‌های مختلف نهال‌هایی که با شرایط اقلیمی منطقه ما سازگاری دارند، تولید می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه معرفی منابع طبیعی به مردم و اهمیت آن یکی از مهم‌ترین وظایف سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری است. گفت: سند ۸۱ درصد اراضی کشور در اختیار منابع طبیعی است که گستردگی حوزه کاری این سازمان را نشان می‌دهد.

زنگنه با بیان اینکه توسعه پایدار در حوزه منابع طبیعی اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: راه رسیدن به این توسعه پایدار، پای کار آمدن مردم، نهادها، دستگاه‌های دولتی و تشکل‌های مردمی است تا اراده‌ای ملی در این زمینه شکل بگیرد.

وی با اشاره به محدودیت‌های سازمان منابع طبیعی از نظر نیروی انسانی و تجهیزات در اختیار، افزود: حفظ و گسترش منابع طبیعی یک وظیفه همگانی است.

تأمین بیش از ۶۰ درصد سهمیه نهالهای استان همدان در ملایر

در ادامه این بازدید، علیرضا حسن پور نیز با اشاره به مساحت ۲۰ هکتاری نهالستان قدس ملایر بیان کرد: این نهالستان دارای نهال‌های گلدانی یک و دوساله و کشت‌های زمینی است.

معاون اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و ناظر نهالستان قدس ملایر بیان کرد: تا پایان امسال بالغ بر یک میلیون و ۶۰۰ تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار اصله نهال در این نهالستان تولید خواهد شد.

حسن پور با اشاره به تولید یک میلیون نهال در این نهالستان طی سال گذشته؛ گفت: با توجه به اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت امسال از حداکثر فضای نهالستان برای کاشت یک میلیون و ۶۰۰ هزار اصله نهال استفاده می‌شود.

معاون اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملایر با اشاره به تأمین بیش از ۶۰ درصد سهمیه استان همدان برای کاشت نهال توسط نهالستان قدس ملایر، افزود: مابقی سهمیه سه میلیونی نهال استان همدان نیز توسط بخش‌های صنعتی از جمله نیروگاه شهید مفتح، ارگان‌های نظامی و آموزش و پرورش تأمین خواهد شد.

روند کاهشی آتش سوزی در مراتع شهرستان ملایر

محمد یار محمدی نیز با بیان اینکه منابع طبیعی، یکی از ارکان هر جامعه‌ای است که باید حفظ شود و اگر حفظ نشود، بخش تجدیدناپذیر آن قابل جبران نیست؛ گفت: خطرات مختلفی چون زلزله، سیل و فرسایش خاک منابع طبیعی را تهدید می‌کند که یکی از مهم‌ترین خطرات آتش سوزی است و سالانه حجم زیادی از مراتع در اثر آتش سوزی از بین می‌رود.

مسئول پاسگاه ویژه حفاظتی منابع طبیعی ملایر با بیان اینکه آتش سوزی بصورت عمدی یا غیر عمدی ایجاد می‌شود، افزود :۱۷۲ هزار هکتار از ۳۲۰ هزار هکتار وسعت شهرستان ملایر، اراضی ملی است که از این میزان ۱۳۸ هزار هکتار آن مرتع است.

وی تصریح کرد: بر اساس آمار، حدود ۱۲ روستا در شهرستان ملایر از جمله علمدار، می آباد و طجر سامن از نظر آتش سوزی، روستاهای بحرانی هستند یعنی هر ساله حداقل در یکی از این روستاها آتش سوزی مراتع اتفاق می‌افتد.

یارمحمدی تصریح کرد: تا سال ۱۳۹۸ آتش سوزی مراتع در شهرستان ملایر سیر صعودی داشته به طوری که ۱۰۱ هکتار از اراضی ملی شهرستان در سال ۱۳۹۸ دچار آتش سوزی شدند.

وی بیان کرد: سال گذشته این آمار به دو هکتار رسید و این نشان می‌دهد آموزش‌ها در این زمینه بی تأثیر نبوده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1285255

مهمترین اخبار ایران و جهان: