نیوز سیتی!
05 تیر 1402 - 10:11

۹۵ درصد چاه‌های استان یزد هوشمند می‌شوند

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد از نصب کنتور هوشمند برای ۹۵ درصد چاه‌های کشاورزی در این استان یزد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد،‌ محمدمهدی جوادیان‌زاده صبح امروز در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان مروست که به مناسبت هفته صرفه جویی و  در راستای رویداد آبی این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: نصب کنتور هوشمند و مدیریت هوشمند مصرف آب در شهرستان مروست به صورت پایلوت اجرا شد و کم کم به تمامی شهرستان‌های استان رسید.

وی با بیان این‌که در هفت سال گذشته تمهیدات لازم برای مدیریت مصرف و افت سفره‌های آب زیرزمینی انجام شده است، افزود: در یکی از دشت‌های شهرستان مروست به میزان یک متر و در دشت دیگر این شهرستان به میزان ۶۰ سانتی‌متر افت آب وجود دارد.  

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد با اشاره به این‌که سیاست مدیریت مصرف در سراسر کشور یکسان است، تصریح کرد: استان‌های مجاور به دلیل تعداد زیاد چاه‌ها مدیریت آن‌ها به کندی صورت می‌گیرد؛ به همین دلیل احتمال برداشت غیر اصولی و غیر مجاز از چاه‌های شهرستان‌های استان‌های همجوار اتفاق می افتد.

رییس هیئت مدیره شرکت سهامی آب منطقه ای یزد با بیان اینکه برداشت غیراصولی و غیرمجاز چاه‌های دشت‌هایی که در همسایگی شهرستانهای استان هستند در سطح ملی در حال پیگیری است،  گفت: با برداشت غیر اصولی استان های همسایه و استان یزد سفره های آب زیرزمینی استان متحمل خسارت های جبران ناپذیری خواهد شد.  

جوادیان‌زاده افزود: کاهش ظرفیت چاه‌های افراد و افزودن آن به چاه‌های موقوفات و آستان قدس از لحاظ قانونی امکان پذیر نیست و این موضوع با رضایت و درخواست اشخاص جریان پیدا می‌کند.  

در این جلسه دانشور فرماندار شهرستان مروست ضمن اشاره به سرما زدگی های پیاپی محصولات کشاورزان این شهرستان اظهار کرد: به دلیل آینده نگری مردم شهرستان بیش از ۹۹ درصد چاه‌های کشاورزی این شهرستان به کنتور هوشمند مجهز شدند.

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: در سیل سال گذشته بیش از شش میلیون متر مکعب آب در شهرستان مروست با کمک مردم ذخیره شد که اتفاق بزرگی بود.  

پایان پیام/ب

منبع: فارس
شناسه خبر: 1309999

مهمترین اخبار ایران و جهان: