نیوز سیتی!
04 تیر 1402 - 15:48

فرایند دسترسی کشاورزان به ماشین‌آلات کشاورزی طاقت‌فرسا است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه ضایعات محصولات کشاورزی از طریق توسعه مکانیزاسیون کم می‌شود،گفت: فرایند دسترسی کشاورزان به ماشین‌آلات کشاورزی فرایندی سخت و طاقت‌فرسا است و متناسب با وضعیت اقتصادی کشاورزان نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس از بابلسر، حسن عنایتی‌کلیجی رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران پیش از ظهر امروز در جلسه ستاد برداشت برنج کشور با بیان اینکه باید به سمت کشاورزی دقیق و هوشمند پیش برویم، اظهار کرد: در حوزه مکانیزاسیون باغبانی و شیلات مازندران وضعیت مطلوبی نداریم ولی در زراعت، دام و طیور جایگاه خوبی در مکانیزاسیون کشور داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: ماشین‌آلاتی که طراحی می‌شوند متناسب با اندازه قطعات زمین‌های کشاورزی استان نیست، اگر دنبال کاهش ضایعات و افزایش درآمد و ارزش افزوده محصولات هستیم باید به فناوری اطلاعات درست پیدا کنیم.

عنایتی افزود: با توجه به حوزه مکانیزاسیون کشاورزی، بخشی از مشکلات حوزه تولید ما حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه جایگاه مکانیزاسیون کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی جایگاه مناسبی است و ارتقاء یافته است، ادامه داد: ضایعات محصولات کشاورزی از طریق توسعه مکانیزاسیون قابل برطرف شدن خواهد بود و باید تلاش کنیم ضایعات محصولات کشاورزی به کمترین میزان برسد.

عنایتی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش قیمت ماشین‌آلات کشاورزی و اندازه قطعات زمین‌های کشاورزی، کشاورزان قادر به تأمین و خرید ماشین‌آلات کشاورزی نیستند.

وی اضافه کرد: فرایند دسترسی کشاورزان به ماشین‌آلات کشاورزی فرایندی سخت و طاقت‌فرسا است و متناسب با وضعیت اقتصادی کشاورزان نیست.

وی افزود: عمر ماشین‌آلات کشاورزی استان بالاست و در عمل باعث افزایش ضایعات خواهد شد.

عنایتی با بیان اینکه بانک برای تحویل ماشین‌آلات کشاورزی به کشاورزان سخت گیری زیادی دارد که منجر به انصراف کشاورزان می‌شود، افزود: همترازی درستی بین هدف از به کارگیری ماشین‌آلات و نتایج حاصل از به‌کارگیری ماشین‌آلات وجود ندارد چون هزینه تولید همچنان بالا است و برای کشاورزان به صرفه نیست.

پایان پیام/ ۸۶۰۳۵/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1308499

مهمترین اخبار ایران و جهان: