نیوز سیتی!
04 تیر 1402 - 11:31

چین و آسیای مرکزی؛ نقش «ترانزیت» در کنش‌های منطقه‌ای

کارشناسان قزاق چشم‌انداز لغو روادید بین این کشور و چین و توسعه همکاری‌های اقتصادی را بررسی و معتقدند قزاقستان در آینده نزدیک برای ترانزیت کالا از پکن، باید با همسایگانش در آسیای مرکزی رقابت کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آستانه، کارشناسان قزاقستانی چشم‌انداز شرایط لغو روادید بین این کشور و چین و توسعه همکاری‌های اقتصادی را بررسی و معتقدند قزاقستان باید برای ترانزیت کالا از پکن با همسایگان آسیای مرکزی رقابت کند.

«عادل کاوکنوف» کارشناس ارشد مؤسسه مطالعات استراتژیک قزاقستان‌ گفت: وضعیت بدون روادید برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ برای روادید ترانزیتی برقرار شد. سال ۲۰۲۲ گسترش یافت و شهروندان چینی می‌توانستند 14 روز در قزاقستان بمانند.

در سال جاری، توافقی مبنی بر لغو قوانین روادید بر اساس برابری برای قزاقستانی‌ها انجام شد. در واقع، امسال شرایط بدون روادید فقط برای قزاقستانی‌ها حذف شده است. چون برای شهروندان چینی، فقط دوره زمانی از ۱۴ به ۳۰ روز تغییر می‌کند.

وی معتقد است قزاقستان جایگاه خود را بیش از حد ارزیابی می‌کند.

به گفته کارشناس ارشد مؤسسه مطالعات استراتژیک قزاقستان‌، اکنون آستانه پتانسیل ترانزیت خوبی دارد که با دو خط ریلی تسهیل می‌شود اما در سال‌های آینده، خط آهن برای دور زدن کشور ما از طریق قرقیزستان و ازبکستان و بیشتر از طریق خاورمیانه به اروپا ساخته خواهد شد. این مسیر در رقابت مستقیم با مسیر قزاقستان خواهد بود. اینجا باید با همسایگان خود برای ترانزیت کالا از چین رقابت کنیم. بنابراین، قزاقستان نه تنها به توسعه زیرساخت‌ها، بلکه همچنین تنوع بخشیدن به اقتصاد خود برای روی آوردن به صادرات محصولات فرآوری شده نیاز دارد.

«تایسیا مارمونتوا» استاد دانشگاه بین‌المللی آستانه در این زمینه گفت: قزاقستان با ۴۸ کشور روابط بدون روادید دارد و دریافت چنین شرایطی باکشور بزرگی مانند چین اهمیت گذرنامه ما را افزایش می‌دهد. این برای رتبه‌بندی بین‌المللی، برای سرمایه‌گذاری و فعالیت تجاری بسیار مهم است.

«کازبک مایگلدینوف» کارشناس علوم سیاسی و عضو کورولتای ملی وابسته به ریاست جمهوری قزاقستان نیز گفت: در این مورد لازم است فوراً دو نکته که در جامعه و شبکه‌های اجتماعی غوغا می‌کند، روشن شود.

وی ادامه داد: اول اینکه آیا این امر مشکلی در بازار کار ایجاد می‌کند؟ وزارت امور خارجه قزاقستان به وضوح این موضع را بیان کرد که طبق قانون، شرایط بدون روادید در سه حوزه تعریف می‌شود؛ اهداف شخصی، تجاری و گردشگری.بنابراین برای اشتغال نیاز به روادید است.

مایگلدینوف افزود: نکته دوم موضوع چین هراسی در جامعه قزاقستان است. در اینجا اشاره می‌کنم که طبق تغییرات جدید قانون در حوزه خرید و فروش زمین، زمین نه تنها به اتباع خارجی فروخته نمی‌شود، بلکه اجاره هم داده نمی‌شود.

به گفته وی، چین خواهان رسیدن به سطح جدیدی از روابط با کشورهای آسیای مرکزی از جمله قزاقستان است که در شیان به عنوان "دوران جدید روابط" تعیین شده است. اکنون، به عنوان بخشی از پروژه «یک کمربند، یک جاده» چین می‌خواهد تنوع ایجاد کند و به طور فعال جهت‌های اقتصادی خود را ترویج می‌کند.

در این جلسه همچنین شرکت کنندگان پیشنهاداتی را مطرح کردند. از جمله توسعه همکاری بین جوانان چین و قزاقستان است. به ویژه، در مورد افتتاح مراکزی برای مطالعه چین در مناطق مرزی، قزاقستان شرقی و مناطق آلماتی که اقدام مشابه آن قبلا توسط چین انجام شده است. بنابراین، چندین دانشگاه چین دارای مراکزی برای مطالعه قزاقستان هستند. این نشان می‌دهد که از نظر علمی علاقه زیادی به کشور ما وجود دارد.

همچنین کارشناسان بر لزوم حل مشترک مسائل زیست محیطی به ویژه در توسعه رودخانه‌های فرامرزی تاکید کردند.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1307699

مهمترین اخبار ایران و جهان: