نیوز سیتی!
24 خرداد 1402 - 23:45

زاخاروا: تنها نیروهای حافظ صلح روس ضامن صلح واقعی در قفقاز هستند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه درخصوص افتتاح مراکزعملیاتی ناظران اتحادیه اروپا در ارمنستان گفت، گسترش حضور اتحادیه اروپا در قفقاز تنها موجب تشدید اوضاع می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سخنگوی وزارت خارجه روسیه چهارشنبه شب به وقت تهران در خصوص افتتاح سه مرکزعملیاتی ناظران اتحادیه اروپا در ارمنستان اظهار داشت، هدف اصلی بیرون راندن روسیه از قفقاز و تبدیل منطقه به عرصه رویارویی ژئوپلیتیکی به ضرر منافع اصلی مردم منطقه است.

به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا»، «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در نشست مطبوعاتی در پاسخ به سئوالی مبنی بر افتتاح سه مرکز عملیاتی ناظران اتحادیه اروپا در ارمنستان گفت: «از برنامه‌های اعلام شده اتحادیه اروپا برای تقویت حضور خود در ارمنستان آگاه هستیم. سه پست جدید در آینده نزدیک در ارمنستان  و در مناطق "کاپان"، "ایجوان" و "یغگنادزور" افتتاح خواهد شد.»

چندی قبل، اتحادیه اروپا مدعی شد که ماموریت غیرنظامی در مرز ارمنستان برای افزایش آگاهی اتحادیه اروپا از وضعیت موجود و کمک به ثبات در مرزهای ارمنستان با جمهوری آذربایجان  است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه ادامه داد: «اتحادیه اروپا از همان ابتدا بسیار غیرشفاف بوده است. استقرار حضور اتحادیه اروپا در ارمنستان با فشار جدی بروکسل انجام شد و اعضای اتحادیه اروپا عملا حضور خود را تحمیل کردند. این کار به صورت یکجانبه، بدون توافق و بدون رضایت طرف جمهوری آذربایجان و سایر بازیگران منطقه‌ای صورت گرفت و هدف اصلی آن بیرون راندن روسیه از قفقاز و تبدیل قفقاز جنوبی به عرصه رویارویی ژئوپلیتیکی به ضرر منافع اصلی مردم منطقه است.»

یک دیپلمات ارمنستانی به تازگی به صراحت گفت که  در نتیجه حضور نظامی روسیه، امنیت مرزهای ارمنستان حفظ شده است. «ژیونیک آقاجانیان» سفیر جمهوری ارمنستان در مالزی گفت، امنیت مرزها، به ویژه در سمت ترکیه، در نتیجه حضور نظامی روس‌هاست(جزئیات بیشتر).

زاخاوا ادامه داد: «بدیهی است افزایش مراکز ناظران اتحادیه اروپا در ارمنستان هیچ ربطی به وظیفه برقراری ثبات و صلح بین باکو و ایروان ندارد. ما تنها کسانی نیستیم که سئوالات زیادی در مورد انگیزه‌های واقعی پشت اقدامات اتحادیه اروپا در منطقه داریم. معتقدیم  گسترش عامل فرامنطقه‌ای اتحادیه اروپا در قفقاز، که پشت آن اهداف ضد روسی آمریکا و ناتو دیده می‌شود، تنها موجب تشدید اوضاع می‌شود.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه افزود، نیروهای حافظ صلح روس در قفقاز ضامن صلح واقعی هستند. باثبات‌ترین و بلندمدت ترین مبنای عادی سازی ارمنستان و جمهوری آذربایجان و بهبود کلی اوضاع در قفقاز، اجرای مستمر توافقات سه جانبه سران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان است.

زاخاروا در خاتمه گفت «روسیه به کمک طرفین در تضمین امنیت و ثبات در منطقه ادامه خواهد داد.»

تنش‌ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در هفته‌های اخیر در بحبوحه اتهامات پی‌درپی درباره نقض آتش‌بس مرزی ک تشدید شده است .ارمنستان و جمهوری آذربایجان تاکنون ۲ بار باهم جنگیده‌اند و طی آن باکو بخش‌هایی از اراضی خود را مجددا به دست آورده است. این جنگ‌ها به ویژه نبرد دوم قره باغ بر منطقه قفقاز اثرات نامطلوبی برجای گذاشته است.در جنگ دوم قره باغ، ارمنستان شمار کشته شدگان خود را چهار هزار نفر اعلام کرد. باکو نیز کشته شدگان خود را نزدیک سه هزار نفر اعلام کرد.

روسیه بارها به عنوان میانجی بین دو کشور عمل کرده و اخیرا نیز حضور نیروهای سازمان پیمان امنیت جمعی را بین مرزهای  این دو کشور خواستار شده بود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1286055

مهمترین اخبار ایران و جهان: