نیوز سیتی!
02 تیر 1402 - 16:47

انهدام باند قاچاق یک کیلوگرم رادیواکتیو در روسیه+ فیلم

سرویس امنیت فدرال روسیه(اف‌اس‌بی/ FSB) اعلام کرد که پنج نفر را در تلاش برای صادر کردن یک کیلوگرم رادیواکتیو با هدف استفاده علیه منافع مسکو بازداشت کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، سرویس امنیت فدرال روسیه پنج نفر که قصد داشتند یک کیلوگرم اورانیوم سزیم-۱۳۷ را برای استفاده علیه روسیه از این کشور خارج کنند را در جریان عملیاتی ویژه بازداشت کرد.

بنا به اعلام سرویس امنیت روسیه، این مظنونین که قصد قاچاق این ماده رادیواکتیوی را از خاک روسیه داشتند، در حال اعتراف بوده و پرونده با اتهام قاچاق مواد رادیواکتیو علیه آنها مفتوح شده است.

در بیانیه این سازمان آمده است: سرویس امنیت فدرال فدراسیون روسیه با حمایت وزات کشور، پنج عضو از یک گروه تبهکار که با هماهنگی یکی از شهروندان اوکراین فعالیت می‌کردند را دستگیر کرد. تبهکاران که در جهت منافع یک خریدار خارجی فعالیت داشتند، قصد خریداری یک کیلوگرم ایزوتوپ سزیم-۱۳۷ به قیمت ۳.۵میلیون دلار و قاچاق آن به خارج از روسیه و استفاده از آن علیه منافع این کشور در جریان عملیات نظامی را داشتند.

رادیوایزوتوپ سزیم-۱۳۷ مصارف مختلفی دارد که علاوه بر مصارف صلح‌آمیز آن در پزشکی و صنایع، از جمله کاربردهای شرورانه آن می‌توان به ساخت «بمب کثیف» و سلاح کشتار جمعی اشاره کرد.

سرگئی ناریشکین، مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه پیش‌تر گفته بود که براساس تازه‌ترین اطلاعات، کی‌یف همچنان به‌دنبال ساخت بمب کثیف است؛ ماده منفجره‌ای به شدت خطرناک که با حاوی مواد رادیواکتیو بوده و انفجار آن به آلودگی رادیواکتیوی تا شعاع بسیار زیاد منجر خواهد شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1303911

مهمترین اخبار ایران و جهان: