نیوز سیتی!
02 تیر 1402 - 22:47

صندلی دبیرکلی ناتو، انگلیس و آمریکا را به‌جان هم انداخت

تصمیم رئیس جمهور آمریکا مبنی بر عدم حمایت از نامزدی وزیر دفاع انگلیس برای دبیرکلی ناتو، لندن را دلسرد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، نشریه دیلی‌تلگراف در گزارشی مدعی شد که تصمیم جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در عدم حمایت از نامزدی بِن والاس، وزیر دفاع انگلیس برای پست دبیرکلی ناتو، به ایجاد تنش بین لندن و واشنگتن منجر شده است.

به گفته مقامات ارشد انگلیسی که به شرط حفظ هویت حاضر به گفت‌وگو با تلگراف شده‌اند، خودداری بایدن از حمایت والاس، «به شدت لندن را سرخورده» کرده و این مقامات گفته‌اند که این تصمیم می‌تواند «روابط ویژه» این دو کشور غربی را دچار مشکل کند.

یکی از این مقامات انگلیسی گفته است که «مثلا ما نزدیک‌ترین متحدشان هستیم و این چیزی است که نصیب‌مان شده؛ اتفاقی است که افتاده اما برای روابط انگلیس و آمریکا خوب نیست.»

وی همچنین در ادامه با ابراز نارضایتی از تصمیم واشنگتن برای ترجیح دادن یک «زن دانمارکی» برای دبیرکلی ناتو، این اقدام را «ضربه بدی از جانب آمریکا به انگلیس» توصیف کرد. مقصود وی از زن دانمارکی، مِته فردریکسِن، نخست وزیر دانمارک است که گفته می‌شود برای دبیرکلی ناتو، شانس قابل توجهی دارد.

به نوشته تلگراف، با این وجود، گرچه بایدن در ابتدا فردریکسن را به عنوان جانشین ینس استولتنبرگ، دبیرکل کنونی ناتو انتخاب کرده بود اما پس از آنکه نخست وزیر دانمارک در جریان نشستی در واشنگتن نتوانست او (بایدن) را تحت تاثیر قرار دهد، نظرش درباره نامزدی وی عوض شد.

والاس که در بحبوحه جنگ اوکراین، یکی از جنگ‌طلبان و مخالفان دوآتشه روسیه است، از گزینه‌های صاحب نام در بین اعضای بی‌شمار ناتو محسوب می‌شود. بسیاری از کشورهای اروپایی از نامزدی او استقبال چندان گرمی نداشته و قصد دارند تا نماینده‌ای از کشوری عضو در اتحادیه اروپا را به عنوان دبیرکل بعدی ناتو انتخاب کنند.

یکی دیگر از منابع تلگراف، آلمان و فرانسه را مقصر «سنگ‌اندازی» در مسیر موفقیت والاس اعلام کرده است. در همین راستا، گفته می‌شود واشنگتن چندین عضو ناتو را برای به تعویق انداختن تصمیم‌گیری درباره جانشینی استولتنبرگ متقاعد کرده و در این بین، از شخص دبیرکل ناتو که ۹ سال این سمت را در اختیار دارد نیز خواسته تا یک سال دیگر در این پست بماند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1304255

مهمترین اخبار ایران و جهان: