نیوز سیتی!
03 تیر 1402 - 15:50

رئیس کل دادگستری استان تهران: ۶۹ شرکت ورشکسته و تعطیل، احیا شدند

رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: طی سال گذشته ۶۹ شرکت ورشکسته و تعطیل، احیا و فعال شدند و به چرخه تولید بازگشتند.

به گزارش خبرگزاری فارس از پردیس، بعدازظهر امروز هشتمین نشست ستاد اقتصاد مقاومتی با موضوع شرکت‌های دانش‌بنیان، مشکلات و راهکارها در سالن همایش‌های پارک فناوری پردیس و با حضور علی القاصی‌مهر رئیس کل دادگستری استان تهران، محسن امامی دبیر کارگروه ویژه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر مسؤولان برگزار شد.

مسؤولان ابتدا از نمایشگاه تجهیزات پزشکی، نمایشگاه دست‌آوردهای فناورانه پارک فناوری پردیس و شرکت آریا طب فیروز بازدید کرده و در ادامه در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی حضور پیدا کردند؛ این نشست مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان مشکلات خود را بخش‌های مختلف تولید، توزیع، ارز، واردات و صادرات اعلام کردند.

علی القاصی‌مهر، مدیرکل دادگستری استان تهران در پایان این نشست اظهار کرد: بخشودگی مالیات و تامین اجتماعی برای شرکت‌های دانش‌بنیان پیگیری خواهد شد؛ در بحث مناقصات در قانون موردی نداریم اما برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و تولیدکنندگان داخلی، ار واردات کالاهای مشابه جلوگیری کرده تا این شرکت‌ها در مناقصات پیشی گیرند.

وی ضمن بیان قوانین موجود در بحث قانون جهش تولید دانش بنیان، ابراز کرد: مصوبات این جلسه شامل تسهیل در روند ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان و همکاری حداکثری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ضرورت استفاده حداکثری از محصولات تولیدی شرکت‌های دانش بنیان و استفاده از قانون تولیدات داخلی در کشور را دنبال خواهیم کرد.

مدیرکل دادگستری استان تهران افزود: مبارزه جدی با قاچاق محصولات دانش بنیان خارجی که در داخل تولید می‌شوند و عدم ثبت سفارش این محصولات و همکاری همه جانبه ستاد مبارزه با کالای قاچاق، گمرک‌ها و ظابطان قضایی، دادستانی‌های کل کشور را خواهیم داشت.

القاصی‌مهر ادامه داد: استفاده حداکثری دستگاه‌های اجرایی در موضوع ماده پنج قانون خدمات کشوری از محصولات تولیدی شرکت‌های دانش بنیان و حمایت همه‌جانبه دولت از این شرکت برای بازاریابی خارجی و تسهیل در صادرات جز مصوبات امروز بود.

وی اضافه کرد: همکاری بانک مرکزی در تخصیص و تامین ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه این شرکت‌ها، اجرای موارد ۲ و ۳ قانون بهبود محیط کسب‌وکار و مشارکت دادن بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی در تدوین آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های مرتبط با این شرکت‌ها مصوب شد.

این مقام مسؤول تصریح کرد: مشارکت حداکثری کارگروه‌های تخصصی اتاق‌های بازرگانی در ارزیابی طرح‌های دانش‌بنیان، تسهیل و تسریع در فرآیند ثبت سفارش کالاها و مواد اولیه شرکت‌های دانش‌بنیان، تشکیل کارگروهی با حضور اعضای ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را پیگیری خواهیم کرد.

القاصی‌مهر افزود: شناسایی و تشخیص نقاط آسیب‌پذیر اقتصادی و صنعتی، اجرایی شدن قانون عدم معافیت واردات ماشین‌آلات و تجهیزات خدمات تولیدی، صنعتی و معدنی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به تصویب رسید.

وی ادامه داد: اجرایی شدن اعتبار ضمانت‌نامه‌های صادره از صندوق‌های نوآوری و شکوفایی، ضمانت صادرات و صندوق غیردولتی پژوهش و فناوری برای شرکت‌های دانش بنیان، اجرایی شدن اعتبار قرارداد‌های این شرکت‌ها در قوه قضاییه و ادارت ثبت، مورد تصویب قرار گرفت.

رئیس کل دادگستری استان تهران اضافه کرد: اعمال کامل معافیت مالیاتی نسبت به حقوق کارکنان شاغل در پارک‌های فناوری، اجرای قانون معافیت معاملات ناظر بر خرید محصولات دانش‌بنیان در مناقصات و اعمال معافیت‌های مالیاتی در شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان تصویب شد.

القاصی‌مهر تصریح کرد: پذیرش نمایندگان حقوقی به جای وکیل دادگستری از جانب شرکت‌های دانش‌بنیان در مراجع قضایی، ورود بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به حوزه دانش بنیان و مشارکت با صندوق نوآوری و شکوفایی در طرح‌های دانش‌بنیان مصوب شورای راهبری فناوری بود.

وی افزود: این موارد از جانب قانون جهش تولید دانش‌بنیان و درخواست شرکت‌های حاضر در جلسه مورد تاکید قرار گرفت که بعنوان مصوبات این نشست به تصویب رسید، پیگیری، دنبال و نظارت کافی بر اجرای این قوانین را انجام می‌دهیم.

رئیس کل دادگستری استان تهران درخصوص اقدامات ستاد اقتصاد مقاومتی طی دوسال فعالیت، عنوان کرد: این ستاد بر اساس دستور رئیس قوه قضاییه و بنابرای ماموریتی که دارد مطابق با منویات مقام معظم رهبری در حوزه تولید، رفع موانع و بخصوص مقاوم سازی اقتصاد داخل که امروز موضوع اساسی کشور می‌باشد، ورود کرده است.

القاصی‌مهر ادامه داد: طبق وظایف و مسؤولیت‌ها، اعضای این ستاد موارد قضایی و حقوقی را پیگیری کرده و بر اجرای صحیح قوانین و حسن انجام کار نظارت می‌کنند.

وی اضافه کرد: در استان تهران بخش عمده‌ای از صنایع و واحدهای تولیدی در شهرهای استان تهران و شهرک‌های صنعتی آن قرار دارند که حضور شرکت‌های دانش بنیان نیز بر اهمیت آن افزوده است.

این مقام مسؤول تصریح کرد: براین اساس این ستاد باید با تمام توان پیگیری‌های مستمر و ویژه‌ای را در این حوزه داشته باشد و دستگاه‌های نظارتی رفع مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی را در دستور کار قرار دهند.

القاصی‌مهر افزود: سامانه‌ای در این‌خصوص راه‌اندازی کرده‌ایم تا مدیران از این درگاه مشکلات خود را برخط مطرح کرده و در جهت تسریع در رفع مشکل دسترسی بهتری به ستاد داشته باشند.

وی ادامه داد: این ظرفیت ایجاد شده و با توجه به پیگیری‌های دبیرخانه و با تشکیل کارگروه‌های ذیل این ستاد، اقدامات لازم انجام شده و برای هر واحد و شرکت صنعتی، تولیدی و دانش‌بنیان پرونده‌ای تشکیل و پیگیری‌های صورت گرفته در آن ثبت می‌شود و نهایتا به صورت سیستمی دنبال شود.

رئیس کل دادگستری استان تهران اضافه کرد: اقدامات خوبی طی دوسال گذشته انجام شده و تعداد زیادی شرکت ورشکسته که در حالت تعطیلی بودند، به چرخه تولید بازگشته‌اند و طی سال گذشته ۶۹ شرکت ورشکسته و تعطیل، احیا و فعال شدند.

وی تاکید کرد: زمینه اشتغال برای این واحدها فراهم و شرکت‌های بسیاری که در شرف تعطیلی بودند نیز با پیگیری این ستاد از تعطیلی رها و حتی افزایش نیرو داشتند.

پایان پیام/۶۷۰۱۶

منبع: فارس
شناسه خبر: 1305911

مهمترین اخبار ایران و جهان: