نیوز سیتی!
16 مهر 1401 - 10:23

دسترسی تمام روستا‌های استان یزد به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد گفت: بیش از ۶۰۰ روستا و آبادی در استان به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت متصل هستند. محمدرضا پاکدل مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد با گرامیداشت روز ملی روستا اهمیت توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات در روستا‌ها به عنوان زیرساخت تحقق عدالت و رونق روستا‌ها از مسیر تحقق عدالت ارتباطی است. ارتباطات و فناوری اطلاعاتبه گفته او با توسعه ارتباطات روستایی و دسترسی روستائیان استان به شبکه ملی اطلاعات، امکان استفاده از خدمات دولت از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند فراهم شده است. او با اشاره به  اتصال کلیه روستا‌های بالای ۲۰ خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات از طریق دسترسی به شبکه ثابت یا سیار گفت: در راستای اقدامات انجام شده، این مهم در استان خیلی زودتر از هدف تعیین شده در برنامه توسعه ششم انجام شد و با وجود اینکه ۳۳۷ روستای استان در سامانه جمعیتی بالای ۲۰ خانوار ثبت شده است، هم‌اکنون بیش از ۶۰۰ روستا و آبادی به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت متصل هستند و ساکنین روستا‌ها نیز می‌توانند با مراجعه به «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» به نشانی my.gov.ir و تنها با یک بار احرازهویت از خدماتِ برخط ارائه شده توسط دستگاه‌های اجرایی استفاده نمایند. شبکه ملی اطلاعاتمدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد، فعالیت‌های انجام شده در استان در حوزه ارتباطات روستایی و پایداری شبکه را با توجه به پراکندگی، تراکم جمعیت کم و کوهستانی بودن برخی روستا‌های استان، چشمگیر ارزیابی کرد. او گفت: در راستای پیگیری‌های صورت گرفته و بازدید حضوری مستمر و هفتگی تیم نظارت بر کیفیت ارتباطات روستایی و نظارت‌های سیستمی، وضعیت پوشش ارتباطی روستا‌های استان به بیش از ۹۹ درصد رسیده و استان یزد در کیفیت ارتباط و سرویس دهی روستاها، از استان‌های برتر کشور است و باید بعنوان اولویت حال حاضر تلاش شود با توسعه خدمات فناوری اطلاعات، از زیرساخت‌های ارتباطی ایجاد شده برای رونق کسب و کار‌های روستایی وتوسعه اقتصاد و کسب و کار خانگی در راستای رشد اقتصاد دیجیتال بهره برداری شود. پاکدل با بیان این که تکمیل توسعه نسل سوم و چهارم در روستا‌ها در برنامه وزارت ارتباطات قرار دارد، به عدم استفاده از ظرفیت‌های موجود اینترنت پرسرعت ثابت (ADSL) و تنها استفاده ۲۰ درصدی از این سرویس در روستا‌ها اشاره کرد و از ساکنین درخواست کرد با توجه به هزینه‌های صورت گرفته در توسعه خطوط ADSL از ظرفیت خالی موجود در این بخش استفاده کنند. او می گوید: با هدف ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی خدمات پهن باند، ارتقای کیفیت ارتباطات و پهنای باند مراکز و سایت‌های تلفن همراه روستایی، دسترسی همگانی به شبکه ملی اطلاعات و بهبود کیفیت زندگی و کسب و کار روستاییان، فاز اول پروژه توسعه ارتباطات روستائی از طریق فیبر نوری به طور کامل اجرا و زمینه دسترسی به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پر سرعت در ۱۱۶ روستا فراهم شد، همچنین اقدامات لازم جهت شروع فاز دوم پروژه به طول ۱۰۰ کیلومتر نیز در حال انجام می‌باشد و بزودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد. پاکدل با اشاره به ساماندهی دفاتر ICT روستایی استان بر اساس آیین نامه جدید، اظهارکرد: مجوز فعالیت برای ۳۵ دفتر ارتباطات روستایی به منظور ارائه خدمات مشترکین شرکت‌های گاز، آب و فاضلاب روستایی و توزیع نیروی برق استان به ساکنین روستا‌ها صادر و با توجه به نیاز روستاییان استان به بانکداری الکترونیک و انجام امور بانکی از طریق دستگاه خودپرداز نیز ۴۲ دستگاه خود پرداز از محل اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و پست بانک ایران در روستا‌های استان نصب و علاوه بر این در حال حاضر ۸۲ باجه پست بانک و ۹۲ واحد پستی در روستا‌های استان فعال و به اهالی محترم خدمات ارائه می‌دهند. او افزود: از محل طرح خدمات عمومی روستایی (USO) وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پروژه‌های روستایی ایجاد سایت جدید تلفن همراه و ارتقای تکنولوژی سایت‌های روستایی به نسل سوم و چهارم موبایل، هوشمند سازی تمامی مدارس شهری و روستایی، توسعه فیبر نوری روستایی جهت ارتقاء پهن باند مراکز و سایت‌های تلفن همراه روستاها، راه اندازی دستگاه خودپرداز روستایی و اتصال تمامی روستا‌های بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات اجرا و یا در حال اجرا می‌باشد و با بازدید‌های مستمر آخرین وضعیت ارتباطی روستا‌ها بررسی و در جهت بهبود کیفیت ارتباط اقدامات لازم انجام و تلاش خواهد شد تمامی مردم استان خصوصاً اهالی روستا‌ها از خدمات ارتباطی پایدار و باکیفیت بهرمند شوند. مدیرکل ICT استان یزد خاطر نشان کرد: عموم مردم می‌توانند با مراجعه به سایت http://diiar.ir از آخرین وضعیت ارتباطی روستای مدنظر خود مطلع و همچنین کاربران در تمامی حوزه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات اعم از سرویس‌های ارتباطی و خدمات پستی و دفاتر پیشخوان دولت می‌توانند با مراجعه به سایت https://۱۹۵.cra.ir یا صندوق پستی ۱۹۵-۱۶۳۱۵ یا تلفن گویای ۱۹۵ شکایت‌های خود را ثبت کنند. باشگاه خبرنگاران جوانیزدیزد
شناسه خبر: 773411

مهمترین اخبار ایران و جهان: