نیوز سیتی!
29 فروردین 1402 - 19:20

یک سوم بناهای تاریخی گلستان حریم قانونی دارند

گرگان- مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گلستان گفت: از ۱۵۷ بنای تاریخی گلستان ۵۵ اثر دارای حریم قانونی هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد ساوری بعدازظهر سه شنبه در نشست تخصصی روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی گلستان اظهارکرد: شورای بین‌المللی حفاظت از بناها و محوطه‌های تاریخی یکی از سه بازوی مشاور یونسکو در بحث میراث‌فرهنگی است که با هدف حفاظت جهانی از ابنیه و محوطه‌های تاریخی انجام‌وظیفه می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان با اشاره به ۱۸ آوریل روز بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی، افزود: فرهنگ‌سازی در حفظ و احیا بناها و محوطه‌های تاریخی یک اصل مهم است که هنوز نتوانسته‌ایم این فرهنگ‌سازی را عملیاتی و اجرایی کنیم.

وی تأکید کرد: عدم همکاری و هم‌افزایی بین دستگاه‌های متولی به‌ویژه در میراث جهانی گنبد قابوس، شهر تاریخی استرآباد (گرگان) و بافت تاریخی گمیشان موجب بروز مشکلات و عقب‌ماندگی‌هایی در این بخش شده است.

ساوری یادآور شد: تاکنون هزار و ۵۰۰ اثر غیرمنقول شامل محوطه‌های باستانی، بناهای تاریخی و بافت‌های ارزشمند در استان گلستان شناسایی شده که در راستای شرح وظایف ابلاغی وزارت میراث‌فرهنگی بیش از ۸۰۰ اثر غیرمنقول شامل ۶۵۰ محوطه باستانی، ۱۵۷ بنای تاریخی و چهار بافت ارزشمند روستایی و شهری در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان با بیان این که چهار بافت تاریخی ارزشمند استان و همه بناهای موجود در بافت‌های تاریخی دارای طرح ویژه با ضوابط معین است، افزود: از ۱۵۷ بنای تاریخی استان هم بیش از ۵۵ اثر دارای حریم قانونی است.

ساوری گفت: غار کیارام در شهرستان گالیکش از حیث باستان‌شناختی با قدمت ۸۰ هزار سال مربوط به دوره پارینه‌سنگی میانی، قدیمی‌ترین اثر شناسایی‌شده در استان است و همچنین بنای امامزاده نور (ع) و مناره مسجد جامع گرگان با قدمت دوره سلجوقی قدیمی‌ترین آثار مذهبی استان هستند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1158211

مهمترین اخبار ایران و جهان: