نیوز سیتی!
26 فروردین 1402 - 13:21

شانس کدام تکواندوکاران برای حضور در تیم ملی ایران بیشتر است؟

هرچند قرار است سرمربی تیم ملی تکواندو پس از برگزاری رقابتهای انتخابی، اسامی ملی پوشان برای حضور در مسابقات قهرمانی جهان را مشخص کند اما می توان از هم اکنون شانس برخی را بیشتر دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، بیست و ششمین دوره رقابت‌های تکواندو قهرمانی جهان هشتم تا چهاردهم خردادماه به میزبانی آذربایجان در سالن «کریستال» شهر باکو برگزار خواهد شد. بر همین اساس آخرین مهلت ثبت نام جهت حضور در این رقابتها چهارشنبه ششم اردیبهشت ماه خواهد بود.

بعد از این تاریخ تنها به دلیل آسیب دیدگی و با ارائه گواهی پزشکی امکان جابجایی در ترکیب تیم‌ها امکان پذیر خواهد بود. در فاصله ۱۰ روز به پایان مهلت ثبت نام ۴۸۴ تکواندوکار برای حضور در این رقابت‌ها ثبت نام کرده‌اند.

در این شرایط بیژن مقانلو سرمربی تیم ملی که از قبل اعلام کرده بود، تکواندوکاری که قصد مبارزه روی «شیهاپ چانگ» جهانی را دارند باید از سه مرحله مسابقات انتخابی حداقل دو پیروزی کسب کند، امشب و بعد از افطار در سالن خانه تکواندو نظاره گر دو مرحله از این مسابقات خواهد بود تا تکلیف تیم اعزامی به باکو را مشخص کند.

مرحله نخست این مسابقات ۱۵ اسفندماه برگزار شد و پس از آن تیم ملی به رقابت‌های گرنداسلم در شهر «ووشی» چین اعزام شد. رقابت‌های که باعث شد مهدی عابدینی، محمد صادق دهقانی، مهدی عسگری و محمد حسین یزدانی شانس حضور در ادامه اردوها را از دست بدهند و اکنون ۱۶ تکواندوکار برای رسیدن به ترکیب ثابت مبارزه می‌کنند.

حسین لطفی، علیرضا حسین پور، عرفان بزرگی، فرزان عاشورزاده، دانیال بزرگی، آرین سلیمی، علیرضا نادعلیان، مهدی حاجی موسایی، ابوالفضل عباسی، ابوالفضل زندی، متین رضایی، امیرمحمد بخشی، رضا کلهر، میرهاشم حسینی و مهران برخورداری تکواندوکارانی هستند که باید شانس خود را برای رسیدن به رقابت‌های قهرمانی جهان باکو امتحان کنند.

در این بین نگاهی به مرحله نخست مسابقات انتخابی نشان می‌دهد شانس برخی‌ها شاید کمی بیشتر از دیگر نفرات باشد.

در وزن اول یا همان ۵۴- کیلوگرم نفر اعزامی به از بین ابوالفضل زندی و مهدی حاج موسایی انتخاب خواهد شد. پس از دو باخت سروش حسینی در مرحله نخست و خروج وی از چرخه انتخابی حالا تکلیف نماینده این وزن را زندی و حاج موسایی مشخص می‌کنند. زندی با وجود آنکه بازی نخست را به حاج موسایی واگذار کرده، ولی برای جهانی شدن باید در هر دوبازی امشب پیروز از میدان خارج شود.

در وزن ۵۸- کیلوگرم هم شرایط به همین شکل است. حسین لطفی که در مکزیک تا نزدیکی مدال جهانی پیش رفت، برای حضور دوباره در ترکیب اصلی به یک پیروزی مقابل علیرضا حسین پور در دو بازی امروز نیاز دارد. در این وزن هم امیر حسین ملکی در پایان مرحله نخست انتخابی از ادامه حضور در اردو بازماند.

اما شرایط وزن ۶۳- کیلوگرم کمی متفاوت است. در این وزن فرزان عاشورزاده با دو پیروزی برابر متین رضایی و عرفان بزرگی وضعیت بهتری دارد. اما کار او همچنان سخت است. وی باید برابر این تکواندوکار بازهم پیروز شود تا بعد از چند سال دوباره مسابقات جهانی را تجربه کند. متین رضایی جوان با آتیه تکواندو ایران که یکی از خوب های ایران در مکزیک بود، برای آنکه بلیط سفر به مسابقات جهانی را کسب کند باید هر دو حریف را در بازی‌های امروز شکست دهد و هیچ باختی را تجربه نکند. عرفان بزرگی هم چنین شرایطی دارد.

در وزن ۶۸- کیلوگرم نیز مبارزه دانیال بزرگی و رضا کلهر نفر اول این وزن را معرفی می‌کند. بزرگی یک پیروزی از مرحله نخست در کارنامه دارد و کلهر برای آنکه دوباره ملی پوش ایران در رقابت‌های جهانی باشد باید در هر دو مبارزه امشب پیروز از میدان خارج شود.

میرهاشم حسینی نماینده وزن ۷۴- کیلوگرم در مسابقات جهانی است که با رنکینگ ۲۲ جهان شرایط بهتری نسبت به دوره قبل خواهد داشت. امیرمحمد بخشی و مهران برخورداری تکلیف نفر اول وزن ۸۰- کیلوگرم را مشخص می‌کنند. بخشی یک پیروزی به نام خود ثبت کرده و برای جهانی شدن به یک پیروزی دیگر نیاز دارد. در وزن ۸۷- کیلوگرم آرین سلیمی مرد طلایی ایران در «ووشی» به دیدار ابوالفضل عباسی خواهد رفت تا یک نفر مسافر باکو شد. با این تفاوت که سلیمی یک پیروزی به نام خود ثبت کرده است. تکلیف وزن ۸۷+ کیلوگرم نیز با حضور ثابت علیرضا نادعلیان با رنکینگ ۲۳ مشخص شده است.

نکته مهم اینکه تیم ملی تکواندو در شرایط فعلی نفرات جوان، مستعد و با آتیه‌ای پیش رو دارد که در مسیر پیشرفت به سرعت گام بر می‌دارد. اینکه چه کسانی انتخاب شوند، بدون شک با عبور از مسیر سخت انتخابی شایستگی خود را برای مبارزه در رقابت‌های جهانی به اثابت رسانده و ماحصل آن هم به تصویر کشیدن آینده‌ای روشن با پتانسیل بالا برای تکواندو ایران خواهد بود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1150755

مهمترین اخبار ایران و جهان: