نیوز سیتی!
11 اردیبهشت 1402 - 17:05

طبع کودک را چطور بفهمیم؟

یک متخصص طب سنتی درباره طبع گرم و سرد در کودکان توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، علی اصغر زنده‌دل، متخصص طب سنتی اطفال گفت: طب اطفال بررسی وضعیت سلامت در انسان است، چراکه بچه‌ها متعادل‌ترین حالت طبع انسانی را دارند.

متخصص طب سنتی افزود: ما در هر دوره از زندگی یک طبع به خصوص داریم. باید این را در نظر داشته باشیم که طبع با مزاج تفاوت دارد.

وی افزود: کودک ممکن است با هر نوع طبیعتی، از دمی گرفته تا سودایی و بلغمی به دنیا بیاید. این نوع طبع را می‌توان از ظاهر کودک فهمید. برای مثال کودکی که در تولد ناخن‌های بلند و کشیده دارد، طبع گرمی دارد و در مقابل آن اگر ناخن‌های کوچک و نقطه‌ای داشته باشد، طبعش سرد است.

زنده‌دل اظهار داشت: سودایی‌ها بدنی بسیار گرم دارند. حتی در کتاب‌های مرجع می‌بینیم که سربازان باید از سودایی‌های متعادل انتخاب شوند. دلیلی این امر این است که این افراد بسیار خستگی‌ناپذیرند و به همین خاطر کارهایی را انجام می‌دهند که شاید یک انسان از طبعی دیگر قادر به انجام آن نباشد.

وی در ادامه گفت: در مهارت‌های پزشکی اطفال، دو موضوع سلامت اطفال و بیماری‌ها مطرح است. بیماری‌ها خود دو بخش بیماری‌های عمومی مانند تب یا یبوست و بیماری‌های تخصصی، مانند مشکلات گوارشی یا قبل و عروق را شامل می‌شود.

زنده‌دل اظهار کرد: در حوزه طب اخلاطی، ایران اولین کشوری است که مکتوبات علمی را به صورت کامل و جامع در اختیار داشته است. با نگاهی به گوشه و کنار دنیا می‌بینیم که این علم  از ایران به قسمت‌های دیگر جهان رسوخ کرده است. همین طب خلطی ایران است که در زمینه طب اطفال نیز بسیار کاربرد دارد.

وی افزود: در پزشکی این باور وجود دارد که شیر مادر به خاطر غلظتی که دارد، نباید به نوزاد داده شود چرا که می‌تواند باعث زردی شود.

متخصص طب سنتی تصریح کرد: اما در طب سنتی باوری کاملا متفاوت مطرح است که شیر مادر، اکسیر حیات کودک است و به هیچ عنوان نباید حذف شود. به نوعی می‌توان گفت که سیستم ایمنی کودک با شیری که از مادر می‌خورد تا آخر عمر تامین می‌شود.

زنده‌دل اظهار کرد: خون نوزاد، گرم بوده و خون گرم بالانشین و بیشتر در نواحی بالایی بدن وی در جریان است. ما اگر بخواهیم این گرما را از بدن کودک بگیریم باید نوعی حجامت مخصوص را انجام دهیم.

وی گفت: به این شکل که با تیغ مخصوص، در پشت گوش کودک شکاف‌های کوچکی را ایجاد می‌کنیم تا چند قطره خون که نارنجی رنگ هم هست، از آن خارج شود. به واسطه این کار بخش زیادی از خون گرم از بدن نوزاد دفع می‌شود و کبدش خنک می‌شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1180811