نیوز سیتی!
16 فروردین 1402 - 15:02

کوتاهی وزارت نیرو در تامین حق‌آبه تالاب هورالعظیم

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: در حال حاضر تالاب هورالعظیم حدود ۵۴ درصد آبگرفتگی دارد که این میزان آبگرفتگی در این بازه زمانی از سال به هیچ وجه قابل قبول نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، محمدجواد اشرفی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: وزارت نیرو به تامین حق‌آبه تالاب هورالعظیم به عنوان یک اولویت نگاه نمی‌کند و در حال حاضر آب را پشت دریچه سدها برای تامین آب مصارف کشاورزی در تابستان و پاییز نگهداری می‌کند.

وی در خصوص آخرین وضعیت تالاب‌های خوزستان افزود: با توجه به بارندگی‌های خوب در سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۲، تالاب‌های خوزستان به استثنای تالاب هورالعظیم در وضعیت قابل قبولی هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان عنوان کرد: بر اساس پایش انجام شده، تمامی تالاب‌های خوزستان به استثنای تالاب هورالعظیم بیش از ۹۰ درصد آبگرفتگی دارند که این وضعیت خبر خوبی برای احیای تالاب‌های استان است.  

وی افزود: لطف خداوند و اقدامات مدیریتی در راستای نگهداشت آب تالاب‌ها در سال‌های گذشته موجب شده این حجم آب در تالاب‌ها داشته باشیم.

اشرفی گفت: متاسفانه حجم بارش‌ها در حوضه آبریز کرخه کم بوده است بنابراین امکان تامین حق‌آبه تالاب هورالعظیم وجود نداشت.

وی افزود: در حال حاضر تالاب هورالعظیم حدود ۵۴ درصد آبگرفتگی دارد که این میزان آبگرفتگی در این بازه زمانی از سال به هیچ وجه قابل قبول نیست و این عدد نشان می‌دهد اگر آب رهاسازی نشود در تابستان تنش‌های زیادی در تالاب هورالعظیم در اتلاف آبزیان، آتش‌سوزی‌ها و آتش گرفتن نیزارها و گاه خیزش گرد و غبار خواهیم داشت.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1129599

مهمترین اخبار ایران و جهان: