نیوز سیتی!
27 فروردین 1402 - 09:37

اقتصاد و آب محور رایزنی «میرضیایف» و رئیس مجلس خلق مصلحتی ترکمنستان

رئیس جمهور ازبکستان و رئیس مجلس خلق مصلحتی ترکمنستان در گفت‌وگویی تلفنی، همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های اقتصادی و بازرگانی، انرژی و منابع آب را بررسی کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و «قربان‌قلی بردی‌محمداف» رئیس مجلس خلق مصلحتی ترکمنستان در گفت‌وگوی تلفنی همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های اقتصادی و بازرگانی، انرژی و منابع آب را بررسی کردند.

رئیس جمهور ازبکستان در ابتدای این گفت‌وگوی تلفنی به «قربانقلی بردی‌محمداف» فقدان جبران ناپذیر - درگذشت مادرش «اوگولابات ایجه بردی‌محمدوا» را تسلیت گفت و صمیمانه برای وی و همه بستگانش صبر و شکیبایی آرزو کرد.

در این گفت‌وگوی تلفنی همچنین در مورد مسائل روز دستور کار دوجانبه تبادل نظر و اجرای توافقات در سطح عالی نیز بررسی شد.

طرفین بر نتایج ثمربخش روابط دوجانبه که از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون صورت گرفته از جمله نشست کمیسیون بین دولتی، رایزنی‌های سیاسی، نشست‌های وزرای حمل و نقل و فرهنگ و سایر مراسم های سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک تاکید شد.

علاوه بر این، ابعاد عملی همکاری‌های منطقه‌ای در آسیای مرکزی مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین در مورد تداوم اقدامات لازم برای تعمیق روابط شراکت راهبردی ازبکستان و ترکمنستان به توافق رسیدند.

در پایان این گفت‌وگوی تلفنی، سران فرارسیدن پیشاپیش عید سعید فطر را به یکدیگر و ملت‌های برادر دو کشور تبریک گفتند.

مبادلات بازرگانی ازبکستان و ترکمنستان در سال 2022 میلادی در سطح 926 میلیون و 300 هزار دلار قرار گرفته است که نسبت به سال 2021 میلادی 2.7 درصد رشد داشته است.

هم اکنون در ازبکستان 160 شرکت با سرمایه سرمایه گذاران ترکمنی در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند.

ترکمنستان استقلال ازبکستان را در تاریخ 7 ژانویه  سال 1993 میلادی به رسمیت شناخته و در همین تاریخ سال 1993 میلادی بین این دو کشور روابط سیاسی برقرار شده است. 

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1152555

مهمترین اخبار ایران و جهان: