نیوز سیتی!
25 بهمن 1401 - 11:13

موانع واگذاری زمین به معلولان در بیرجند رفع شود

بیرجند- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: در شهرهای استان جز بیرجند مشکلی برای واگذاری زمین به معلولان برای ساخت مسکن نداریم که در بیرجند هم باید تدبیر لازم انجام شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا عباس زاده دوشنبه شب در کارگروه زیربنایی توسعه روستایی و عشایری، شهری و آمایش سرزمین و محیط زیست استان، بیان داشت: با توجه به وجود مشکل واگذاری زمین در شهر بیرجند، برای مسکن معلولان در مرکز استان باید تدبیر لازم انجام شود.

وی با بیان اینکه در سایر شهرهای خراسان جنوبی مشکل واگذاری زمین برای ساخت مسکن معلولان وجود ندارد، گفت: بر اساس تفاهم نامه منعقد شده در تهران، هزینه آماده سازی اراضی مددجویان کمیته امداد، پرداخت می‌شود اما تا این لحظه راهکاری برای پرداخت هزینه آماده سازی مددجویان تحت پوشش بهزیستی ارائه نشده است.

عباس زاده افزود: بعضی از بانک‌ها تسهیلات مورد نظر را به دلیل اینکه مددجویان تحت پوشش، توانایی پرداخت اقساط وام را ندارند، تسهیلات مورد نظر را به مددجویان پرداخت نمی‌کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه با وجود اینکه تیپ زمین‌های واگذار شده به معلولان ۶۰ متر و در نهضت ملی مسکن حداقل متراژ مورد نظر ۹۰ متر است، افزود: هرچند این موضوع به نفع مددجویان بهزیستی است اما انجام این کار سبب افزایش هزینه‌های مربوط می‌شود.

عباس زاده اظهار کرد: در جلسه‌ای با حضور نمایندگان امداد، بهزیستی، راه و شهرسازی و دفتر فنی استانداری مشکلات مددجویان بهزیستی برای واگذاری زمین برای ساخت مسکن بررسی شود.

وی عنوان داشت: شهرداری مشهد زمین‌های رایگان به ۳۱ استان کشور برای احداث زائر سرا داده است که زائر سرای خراسان جنوبی در ۹ طبقه در حال احداث است که بنیاد مستضعفان هم به ساخت آن کمک کرده است.

عباس زاده تصریح کرد: برای اینکه بنیاد زائر استان بتواند بخشی از هزینه‌های مربوط به احداث زائر سرا را تأمین کند، زمینی برای راه اندازی بازار خودرو برای این منظور خواست کرده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: در این کارگروه کلیت طرح‌های مورد نظر بررسی می‌شود و در صورت مصوب شدن کلیات، جزئیات مربوط به طرح‌های مورد نظر در آینده بررسی خواهند شد.

عباس زاده افزود: برای زمین‌های که کاربری مشخصی ندارند در این کارگروه باید کاربری مشخص شود تا استعلام‌های مورد نظر به دستگاه‌های اجرای ارائه شود.

به گفته وی با وجود اینکه الحاق ۷۳ هکتار در بشرویه در این کار گروه مصوب شده بود، تنها برای شش هکتار آن مجوز بهره برداری صادر شد.

عباس زاده اعلام کرد: دستگاه‌های اجرای موظف هستند که ظرف یک ماه پاسخ استعلام‌ها را بدهند و تغییر کاربری در اراضی درجه یک و دو ممنوع است و الحاقات با رعایت پاسخ همه استعلام‌ها باید انجام شود.

در ادامه نهمین جلسه این کار گروه که با ۲۲ دستور کار تشکیل شده بود، با اصلاح تغییر کاربری مجتمع خدماتی _ رفاهی از حمل و نقل به گردشگری، احداث واحد بسته بندی محصولات کشاورزی در سرایان، ایجاد اقامتگاه بوم گردی در سرایان، حصارکشی دو مورد از اراضی، درخواست بنیاد زائر استان برای زمین مورد نیاز راه اندازی بازار خودرو، حصار کشی باغی در طبس، درخواست احداث شهرک با محدوده منفصل برای پرسنل فولاد قاین در منطقه گردشگری قلعه کوه موافقت شد.

همچنین با احداث گلخانه و حصارکشی اراضی مورد نظر، ایجاد واحد بوم گردی در اراضی ملی، الحاق ۳۸ هکتار به محدوده شهر قاین، الحاق محدوده با کاربری مسکونی، الحاق اراضی به محدوده طبس مسینا، الحاق ۲۷ هکتار به محدوده شهر سربیشه موافقت شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1037455

مهمترین اخبار ایران و جهان: