نیوز سیتی!
24 بهمن 1401 - 16:03

مرگبارترین زلزله‌های قرن ۲۱؛ از سوماترا تا بَم

زلزله مرگبار ترکیه و سوریه تاکنون بیش از ۳۳ هزار قربانی برجای گذاشته؛ زلزله‌ای که دهمین فاجعه مرگبار قرن ۲۱ محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس۲۴، زلزله ویرانگر دوشنبه هفته گذشته که با قدرت ۷.۷ ریشتر جنوب شرقی ترکیه و بخش‌هایی از سوریه را لرزاند، تاکنون بیش از ۳۳ هزار جانباخته برجای گذاشته است؛ فاجعه‌ای غم‌انگیز که شمار زلزله‌های مرگبار قرن بیست‌ویکم را به عدد ۱۰ رساند.

در این گزارش، ۱۰ زلزله مرگبار جهان از سال ۲۰۰۰ را به ترتیب آمار قربانیان مرور می‌کنیم:

۲۰۰۴: جنوب شرق آسیا/ ۲۳۰هزار کشته

۲۶ دسامبر: زلزله‌ای به بزرگی ۹.۱ریشتر ساحل جزیره سوماترا را لرزاند و وقوع سونامی، به کشته شدن بیش از ۲۳۰هزار نفر در سراسر منطقه انجامید که ۱۷۰هزار تن از آنها تنها در اندونزی جان باختند.

امواج با ارتفاع ۳۰ متر و سرعت ۷۰۰ کیلومتر بر ساعت، هرچه بر سر راه بود را بلعیدند.

۲۰۱۰: هایتی/ ۲۰۰هزار کشته

۱۲ ژانویه: زلزله‌ای با قدرت ۷ ریشتر پورتو پرنس، پایتخت هایتی و مناطق اطراف آن را به لرزه درآورد. فاجعه‌ای که این کشور را ۲۴ ساعت از تمام دنیا جدا کرد و بیش از ۲۰۰هزار کشته بر جای گذاشت و ۱.۵ میلیون نفر را بی‌خانمان کرد.

هایتی اکتبر همان سال هم به اپیدمی وبا گرفتار شد؛ بیماری که پس از ورود صلح‌‍بانان نپال به این کشور بعد از وقوع زلزله منتشر شد و بیش از ۱۰هزار قربانی گرفت.

۲۰۰۸: سیچوآن/ ۸۷ هزار کشته

۱۲ مه: زلزله ۷.۹ ریشتری در استان سیچوآن واقع در جنوب غربی چین به مرگ بیش از ۸۷ هزار نفر از جمله ۵ هزار و ۳۳۵ دانش‌آموز انجامید.

۲۰۰۵: کاشمر/ ۷۳هزار کشته

۸ اکتبر: زمین‌لرزه‌ای پرقدرت منطقه کاشمر در پاکستان را لرزاند و بیش از ۷۳ هزار قربانی گرفت. همچنین ۳.۵ میلیون نفر نیز پس از زلزله آواره شدند.

۲۰۲۳: ترکیه-سوریه/ ۳۵هزار کشته

۶ فوریه: زلزله ۷.۸ ریشتری در نزدیکی شهر غازی عینتاب در مجاورت مرز سوریه، تاکنون بیش از ۳۵هزار قربانی برجای گذاشته است.

این بزرگ‌ترین زلزله در ترکیه در حدود یک قرن اخیر بود که با زلزله‌ای ۷.۵ ریشتری همراه شد و تقریبا تمام شهرهای جنوب شرقی ترکیه و شمال کشور جنگ‌زده سوریه را به تلی از آوار بدل کرد.

۲۰۰۳: بم/ ۳۱هزار کشته

۲۶ دسامبر: زلزله ۶.۶ ریشتری در جنوب شرقی ایران، شهر تاریخی «بم» را ویران کرد و دست کم ۳۱هزار کشته برجای گذاشت.

حدود ۸۰درصد از زیرساخت این شهر آسیب دید و ارگ تاریخی بم نیز که زمانی بزرگ‌ترین سازه خشتی جهان به شمار می‌رفت، فروپاشید.

۲۰۰۱: هندوستان/ ۲۰هزار کشته

۲۶ ژانویه: زلزله ۷.۷ ریشتری در ایالت گجرات در غرب هندوستان، به کشته شدن بیش از ۲۰هزار تَن انجامید.

۲۰۱۱: ژاپن/ ۱۸۵۰۰ کشته

۱۱ مارس: پس از زلزله مهیب ۹ ریشتری در ژاپن، سونامی افسار پاره کرد و حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر را به کام مرگ فرستاد یا مفقود کرد. در این حادثه وحشتناک، امواج با سرعت یک جنگنده تمام مناطق مسکونی امتداد ساحل شمال شرقی ژاپن را به مشتی خاک و تپه شنی بدل کرد.

فروگداخت نیروگاه اتمی فوکوشیما که بعد از سونامی حادث شد، تمام مناطق مجاور را به تشعشعات رادیواکتیو آلوده و بسیاری از شهرها را تا سال‌ها خالی از سکنه و ده‌ها هزار سکنه این منطقه را آواره کرد.

۲۰۱۵: نپال/ ۹هزار کشته

۲۵ آوریل: زلزله‌ای به قدرت ۷.۸ ریشتر مرکز نپال را لرزاند و به سقوط بهمن و رانش زمین در هیمالیا و ویران شدن بیمارستان‌ها و مدارس منجر شد.

این زلزله حدود ۹هزار نفر را با کام مرگ کشاند و میلیون‌ها نفر را بی‌خانمان کرد.

۲۰۰۶: جاوا/ ۶هزار کشته

۲۶ مه: زلزله ۶.۳ ریشتری ساحل جنوبی جزیره جاوا در اندونزی را به لرزه درآورد و به کشته شدن حدود ۶هزار نفر انجامید. بیش از ۴۲۰هزار نفر آواره شده و حدود ۱۵۷هزار خانه نیز ویران شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1036255

مهمترین اخبار ایران و جهان: