نیوز سیتی!
16 اسفند 1401 - 17:46

توصیه های دامپزشکی استان تهران به مردم برای خرید ماهی قرمز

تهران- معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران برای خرید ماهی قرمز در ایام نوروز توصیه هایی را مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی سلوکانه عصر سه شنبه در جمع خبرنگاران با تاکید بر الزامات و توصیه‌های بهداشتی نگهداری ماهی قرمز برای ایام سال نو اظهار داشت: توصیه اکید اداده کل دامپزشکی به همشهریان این است که در خرید و نگهداری ماهی قرمز به نکاتی توجه ویژه داشته باشند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران با تاکید بر اینکه ضروری است که ماهی قرمز از مراکز عرضه مجاز تهیه شود و از خرید ماهی از دست فروشان و دوره گردها اکیداً خودداری شود گفت: مراکز عرضه مجاز شامل واحدهای صنفی عرضه ماهیان زینتی و اماکن تعیین شده توسط شهرداری‌ها با هماهنگی اداره دامپزشکی هستند.

سلوکانه بیان داشت: ضروری است که خریداران در هنگام خرید، از تماس مستقیم و حفاظت نشده با ماهی و آب حمل خودداری کنند و حتی الامکان از ظروف یک بار مصرف جهت حمل و جابجایی ماهی از منزل استفاده کنند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران با بیان اینکه توجه ویژه باید صورت گیرد تا از خرید ماهی‌های بیمار و بی‌حال با علائم شنای غیرفعال، فاقد رنگ شفاف و دارای لکه بر روی پوست بدن خودداری شود افرود: توصیه می‌شود پس از انتقال به منزل، بلافاصله نسبت به تعویض آب اقدام کرده و ماهی‌ها به ظروف از قبل آماده شده منتقل شوند و ظروف حمل یک بار مصرف در کیسه زباله سربسته قرار گیرد.

سلوکانه گفت: آب حمل و آب تعویضی ماهی مستقیماً در شبکه فاضلاب تخلیه شود و از ریختن آن در معابر عمومی خودداری شود و با توجه به لزوم تعویض آب ماهی‌های خریداری شده، حداقل ۲۴ ساعت قبل از خرید، ظرف نگهداری ماهی آماده شود و در صورت استفاده از آب شهری، باید قبل از استفاده ماهی چند ساعت در هوای آزاد به منظور کلر زدایی قرار داده شود.

وی اظهار داشت: ظرف نگهداری ماهی یک ظرف با دهانه باز (دهان گشاد) جهت تبادل اکسیژن با محیط باشد و میزان آب مورد نیاز برای هر قطعه ماهی حداقل یک لیتر می‌باشد.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران عنوان داشت: به منظور ضد عفونی ظروف نگهداری ماهی، می‌توان از نمک به میزان ۳ درصد و سایر ضدعفونی کننده‌ها مانند پرمنگات پتاسیم، پرکلرین و یا بتادین استفاده کرد درپایان ذکر این نکته مهم است که نوروز ماهی‌ها را در رودخانه‌ها و یا نهرها رها نکرده و درمحل‌های تعیین شده توسط شهرداری رها سازی شود .۰

منبع: مهر
شناسه خبر: 1079711

مهمترین اخبار ایران و جهان: