نیوز سیتی!
06 اسفند 1401 - 21:41

نسخه های خطی حکیم نظامی گنجوی رونمایی می شود

نور- رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران گفت: نسخه های خطی مربوط به پنج گنج نظامی گنجوی به زودی در کتابخانه آیت الله مرعشی قم رونمایی می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود شالویی شامگاه شنبه در همایش بزرگداشت حکیم نظامی در شهرستان نور اظهار کرد: در میان شاعران و ادیبان برجسته ما فراوان نیستند آنهایی که در عین فرزانگی به حکیم بودن هم اجتهاد داشته باشند مگر عده قلیلی چون سنایی غزنوی، ابوالقاسم فردوسی و نظامی که به آنان صفت حکیم داده شد.

وی افزود: با وجود اشعار و سروده‌های مشهور حکیم نظامی و نامگذاری بسیاری از مدارس و مراکز و معابر بزرگ به نام ایشان، شخصیت خیلی شناخته شده‌ای ندارند که خوشبختانه ستادهای بسیاری به منظور شناساندن شخصیت این حکیم در داخل و بیشتر در خارج از کشور شروع به کار کرده اندو همچنین در بیش از ۴۰ نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و بیش از ۷۰ سفارتخانه در خارج از کشور برنامه‌های مشابهی در حال سیاستگذاری و اجرا است.

شالویی خاطرنشان کرد: نسخه‌های خطی مربوط به پنج گنج نظامی در بسیاری از موزه‌ها همچون موزه ملک، موزه آستان قدس رضوی، موزه مدرسه عالی شهید مطهری (سپه سالار) وجود دارد و در روزهای آینده نیز از نسخ خطی این حکیم درکتابخانه آیت الله مرعشی نجفی در قم رونمایی خواهد شد.

این مسئول در ادامه تصریح کرد: امروز در معرض یک نوع تهاجم زبانی قرار داریم که این مهم به دانش، اندیشه و نگاه ما آسیب می‌رساند و از آنجایی که زبان اشعار نظامی برخلاف بسیاری از شاعران و ادبیان که قابلیت فهم امروزی برای جوانان را ندارد، زبان سخت و دشواری نیست می‌توانیم با آموزش درست و اصولی از پایه فرزندانمان را با این اندیشه‌های ناب آشنا کنیم تا در آینده شخصیت‌های بسیاری همچون نظامی پرورش یابند.

وی از احداث بزرگراه حکمت از زنجان تا همدان خبر داد و گفت: امیدواریم زمینه ورود گردشگران ادبی، علمی، فلسفی و حکمی سرتاسر دنیا از این رهگذر فراهم شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1057155

مهمترین اخبار ایران و جهان: