نیوز سیتی!
30 بهمن 1401 - 16:34

تبعات اخراج «اسرائیل» از نشست آفریقایی ادامه دارد؛ اتحادیه آفریقا: اسرائیل دعوت نبود

پس از اخراج هیأت اسرائیلی از نشست اتحادیه آفریقا و ادعای تل‌آویو مبنی بر ارسال کارت دعوت برای نماینده رژیم صهیونیستی، سخنگوی کمیسیون اتحادیه آفریقا تأکید کرد که از نماینده تل‌آویو دعوتی صورت نگرفته بود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ایبا کالوندو» سخنگوی کمیسیون اتحادیه آفریقا، امروز (یکشنبه)، به ادعای وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی درباره دعوت نماینده تل‌آویو برای حضور در نشست افتتاحیه اتحادیه آفریقا واکنش نشان داد.

هیأت رژیم صهیونیستی روز گذشته، به‌صورت پنهانی وارد نشست اتحادیه آفریقا شد. نیروهای امنیتی اتحادیه آفریقا پس از آنکه متوجه شدند هیأت تل‌آویو بدون دعوت در نشست حضور پیدا کرده، نمایندگان رژیم صهیونیستی را بیرون کردند. سپس هیأت صهیونیستی مدعی شد برای حضور در جلسه افتتاحیه نشست اتحادیه آفریقا دعوت داشته؛ اما با این حال، اعضای هیأت نتوانستند این ادعای خود را اثبات کنند و در نتیجه از نشست، بیرون انداخته شدند.

 «لایر هیر» سخنگوی وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی در واکنش به اخراج هیأت صهیونیستی از نشست اتحادیه آفریقا، دیشب، ایران را متهم کرد. او مدعی شد که «بار-لی» دیپلمات صهیونیست اخراج‌شده از اتحادیه آفریقا ناظر رسمی مأمورشده از سوی تل‌آویو بوده که کارت ورود با خود به همراه داشته است.

سخنگوی کمسیون اتحادیه آفریقا در پاسخ به توئیت فعالان فضای مجازی و خبرنگاران به ادعای تل‌آویو واکنش نشان داد و تأکید کرد: «برعکس... اتحادیه آفریقا نه مجوز داده و نه برای فردی که از حضور در نشست اتحادیه آفریقا بیرون انداخته شد، دعوتی فرستاده بود».

سخنگوی کمسیون اتحادیه آفریقا همچنین اشاره کرد که درخواست رژیم صهیونیستی برای حضور در اتحادیه آفریقا به عنوان عضو ناظر هنوز تأیید نشده و در حال بررسی است.

 رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا در سال ۲۰۲۱ رژیم صهیونیستی را به صورت یکجانبه به عنوان عضو ناظر این اتحادیه معرفی کرد. این اقدام مورد مخالفت شدید چند کشور آفریقایی از جمله الجزایر قرار گرفت. پس اعتراض کشورهای آفریقایی، اتحادیه آفریقا در ماه فوریه سال گذشته میلادی تصمیم عضویت تل‌آویو در اتحادیه آفریقا را به تعویق انداخت.

اتحادیه آفریقا در جریان سی و پنجمین نشست خود که در آدیس آبابا برگزار شد، پیشنهاد کرد که عضویت تل‌آویو در این اتحادیه به تعویق بیفتد تا کمیته‌ای متشکل از ۷ رئیس جمهور این مسئله را مورد بررسی قرار دهند.

پایان پیام/ص

منبع: فارس
شناسه خبر: 1044955

مهمترین اخبار ایران و جهان: