نیوز سیتی!
25 بهمن 1401 - 18:38

بررسی عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در دانشگاه تهران/ بختیاری‌زاده: اقدام وزارت جهاد در حذف رانت کود کشاورزی مثبت بود

نشست نقد و بررسی عملکرد یکساله وزارت جهاد کشاورزی از کارشناسان بخش کشاورزی به همت بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی ابوریحان دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، نشست نقد و بررسی عملکرد یکساله وزارت جهاد کشاورزی با حضور محمد بازرگان و مهدی بختیاری‌زاده از کارشناسان بخش کشاورزی به همت بسیج دانشجویی دانشکده فناوری کشاورزی ابوریحان دانشگاه تهران برگزار شد.

مهدی بختیاری‌زاده کارشناس حوزه سیاست‌گذاری کشاورزی گفت: مشکل آمار در حوزه کشاورزی علی‌رغم تکرار زیاد هنوز برطرف نشده است، علی‌رغم وجود اختلافات با دولت قبل، اما خیلی از آمار‌ها و کار‌های جدی در حوزه رصد و آمارگیری در دولت قبل شکل گرفت تا براساس علم روز اطلاعات به دست بیاید.

وی افزود: اهمیت وجود اطلاعات درست و قابل اعتماد در بحث مقوله کشاورزی حساس و حیاتی است و با استفاده از دیتا‌های ماهواره‌ای می‌توان این طرح را جلو برد؛ اما با وجود ساده و قابل دسترس بودن این طرح این اتفاق نیافتاده است و شاید یکی از علت‌ها این است که این بحث‌ها با اهداف اقای وزیر مغایرت دارد.

این فعال حوزه کشاورزی، گفت: طرح «کشاورز کارت» از جمله طرح‌هایی بود که به دلیل نبود بودجه حذف شد و این در حالی است که این طرح نباید حذف می‌شد. اقدام وزارت جهاد کشاورزی در حذف رانت کود کشاورزی نیز مثبت بود.

محمد بازرگان کارشناس ارشد مدیریت کشاورزی، گفت: برای ما فردیت جایگاهی ندارد و تمرکزمان روی برنامه‌ها است. وزیر جهاد کشاورزی یک برنامه ۸۹ صفحه‌ای ارائه داد که اجرایی نشد، مثلا در حوزه دام قرار بود قطب‌های کشاورزی تشکیل شود، اما این اتفاق نیفتاد و یا برای حمایت از تولید، پس از حذف ارز دولتی دامدار کارت ارائه شد و قرار بود ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر رأس به دامدار پرداخت شود، اما این رقم به ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت و عملا با فاکتور‌هایی که گذاشته شد خیلی از دام‌دار‌های واقعی از در یافت وام باز ماندند.

وی بیان کرد: حدود ۱/۲ میلیون دامدار در کشور وجود دارد که تقریبا در یک سال گذشته ۴۰۰ هزار دامدار معادل یک سوم از جمعیت دامداران کشور از کارشان دست کشیدند.

کارشناس ارشد مدیریت کشاورزی بیان کرد: نکته دیگر اینکه، پشتیبانی امور دام جمعا ۵۰۰ هزار رأس دام به مجموع ۹۰۰۰ تن گوشت خرید حمایتی داشته که حدود ۶ ماه پول دام دار بلوکه شده و دامدار نتوانست نهاده بخرد و جالب‌تر اینکه پس از گذشت ماه‌ها و عدم پرداخت وجه دامدار پیشنهاد نهاده با قیمتی بالاتر از قیمت توافقی سامانه بازرگان داده شده است.

بازرگان تصریح کرد: اگر سیاست این بوده است که با وارد کردن گوشت قیمت کمتر شود، چرا قیمت دام ۴۵ درصد افزایش و گوشت کیلویی ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان افزایش داشته است؟ اگر با منع صادرات قرار بود قیمت گوشت پایین بیاید چرا دام سبک زنده از کیلویی ۸۷ هزار تومان در زمان صادرات دام به ۱۳۰ هزار تومان در زمان منع صادرات رسیده است؟

وی افزود: کجا تورم انتظاری و عدم فروش دام از سوی دامدار دلیل افزایش قیمت است، چرا نمی‌گویند که قیمت بالای نهاده و هزینه تولید و قیمت دستوری دامدار را خانه خراب کرده و دام مولدش را در یک سال گذشته کشتار کرده و دیگر دامی نیست و این ناشی از سیاست‌های غلط و دخالت‌های بی مورد رؤسای قرارگاه‌های بی پشتیبانی است.

بازرگان اضافه کرد: در حوزه زراعت و باغبانی برنامه الگوی کشت و کشت قراردادی و کشت فراسرزمینی و سنددار کردن اراضی مطرح بود، اما این طرح‌ها به دلیل عدم دیتای صحیح غیرقابل دسترسی و اجرا هستند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1038655

مهمترین اخبار ایران و جهان: