نیوز سیتی!
01 اسفند 1401 - 10:27

محصولات باغی کد شناسه می‌گیرند/ 15 اسفند، آخرین مهلت ثبت‌نام دریافت کدشناسه در سامانه «سماک»

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: آخرین مهلت ثبت نام محصولات باغی و جالیزی برای دریافت کدشناسه در سامانه سماک تا 15 اسفند ماه امسال است.

احسان عباسپور در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ساری، از مهلت ثبت نام محصولات باغی و جالیزی برای دریافت کد شناسه (QR code) در سامانه سماک تا ۱۵ اسفندماه امسال خبر داد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: براساس اعلام سازمان حفظ نباتات کشور، آخرین مهلت ثبت نام محصولات باغی شامل مرکبات، کیوی، هلو و شلیل برای اخذ QR code جهت عرضه محصولات باغی و جالیزی در بازارهای داخلی و خارجی تا ۱۵ اسفند ماه امسال است و تولیدکنندگان، صادرکنندگان، شرکت‌های تعاونی باغداران مرکبات و کیوی و تمامی مرتبطان این حوزه باید به این امر توجه داشته باشند.

عباسپور با بیان اینکه کشاورزان برای محصولات جالیزی قبل از کشت در سامانه ثبت نام کنند، افزود: با توجه به اهمیت موضوع به استناد شرایط و ضوابط اعلام شده و درخواست نتایج آنالیز باقیمانده سموم از سوی برخی از کشورهای هدف صادراتی، در صورت عدم عقد قرارداد و عدم نظارت کارشناسان ذیربط بر مراحل مختلف تولید، تاییدیه گواهی مبدأ تولید و اخذ کد ریجستری محصول تولیدی میسر نخواهد بود.

وی تصریح کرد: از پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۲ تمام محصولات بارگذاری شده در فرایند ارتقاء سلامت محصولات گیاهی فقط در صورت داشتن کد شناسه (QR code) سماک برای عرضه به بازابارهای داخلی و خارجی مورد تایید سازمان حفظ نباتات کشور خواهند بود و مجوز صادرات نیز تنها به محصولات دارای این کد اعطا خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه لازمه اخذ این کد، ثبت نام در سامانه سماک و طی فرایندهای لازم و نظارت مسوول فنی و ثبت اطلاعات در طول مراحل کاشت تا برداشت است، افزود: ضروری است همه بهره برداران واحدهای تولیدی شامل باغات، مزارع و گلخانه ها در ابتدای فصل کشت، ثبت نام در سامانه سماک را انجام و مسوول فنی خود را انتخاب تا در زمان برداشت بتوانند گواهی ارتقاء سلامت و شماره شناسه محصول خود را دریافت کنند.

وی گفت: با توجه به اینکه مصرف آفتکش‌ها و کودهای شیمیایی در بسترهای تولید حتی قبل از کشت شروع می شود ضروری است نظارت و ثبت فرایندها قبل از مصرف هرگونه نهاده کشاورزی شامل کود و آفتکش انجام و همه متقاضیان بایستی در اول فصل در سامانه سماک ثبت نام کنند و ثبت نام در زمان داشت یا برداشت مفهومی نحواهد داشت.

پایان پیام/۸۶۰۳۵/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1045799

مهمترین اخبار ایران و جهان: