نیوز سیتی!
18 اردیبهشت 1402 - 10:05

اختصاص ۸ میلیارد تومان اعتبار به موسسات فرهنگی هنری در گلستان

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: برای نخستین بار در سال گذشته مبلغ هشت میلیارد تومان در راستای حمایت از موسسات فرهنگی هنری به استان گلستان تخصیص پیدا کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان آزادشهر جواد قربانی در مراسم نکوداشت مختومقلی فراغی در شهرستان آزادشهر اظهار کرد: سال گذشته در راستای حمایت از موسسات فرهنگی هنری برای نخستین بار از سوی دولت سیزدهم مبلغ هشت میلیارد تومان به استان گلستان تخصیص یافت که بین این موسسات توزیع شد.

وی تصریح کرد: یکی از فعالیت های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در حوزه فرهنگی، تکریم و نکوداشت مفاخر و مشاهیر استان گلستان با هدف آشنایی نسل جدید و جوان با گنجینه های فرهنگی و هنری بوده تا بتوانیم این فرهنگ غنی را از نسلی به نسل دیگر منتقل کنیم.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان با اشاره به مجتمع فرهنگی هنری شهرستان آزادشهرخاطرنشان کرد: این مجتمع در دهه ۸۰ کلنگ زنی شده و به صورت پروژه نیمه کاره رها شده بود که در دولت سیزدهم توجه جدی به تکمیل این پروژه بزرگ در شهرستان شد که با تلاش های فرماندار و نمایندگان، سال گذشته ۱۴ میلیارد تومان و امسال نیز همین مبلغ تخصیص یافته تا شاهد تکمیل و بهره برداری این پروژه باشیم.

وی استفاده از آموزه های دینی در اشعار مختومقلی فراغی را یکی از ویژگی های ممتاز این شاعر دانست و بیان کرد: در زندگی ناکه ایشان آمده است، علاوه بر اینکه در اشعار خود از آموزه های دینی بهره برده، برای بزرگان دین احترام خاصی قائل بود و آنچه مختومقلی را در طول ۲۹۰ سال زنده نگه داشته" با مردم بودن و در‌کنار مردم بودن" این شاعر مشهور ترکمن است.

قربانی گفت: دغدغه مختومقلی فراغی مسائل اجتماعی مردم بوده و ضمن اینکه به فقرا و تهی‌دستان کمک می کرد، زبان گویای آنها در مقابل حکام زور و ستمگر بوده و در مقابل ظلم و ستم هیچگاه سکوت نمی کرد. این ویژگی ها باید به نسل جوان تبیین شود.

اشعار مختومقلی فراغی راهبردی برای مسلمانان جهان اسلام است

فرماندار شهرستان آزادشهر در این مراسم گفت: اشعار مختومقلی فراغی به عنوان یک راهبرد در حوزه تقریب برای مسلمانان جهان بوده و می تواند این اشعار راهگشا و کمک کننده امت اسلامی جهان برای تقریب و وحدت باشد.

سیدجواد کریمی اظهار کرد: مختومقلی یک شاعر و فیلسوف به تمام معنا بوده که در ۵۷ سال از عمر خود تلاش کرد تمام داشته های خود را به مردم تقدیم کرده و به آنها کمک کند.

وی تصریح کرد: در اشعار مختومقلی فراغی مفاهیم و آموزه های دینی، اتحاد و وحدت مسلمانان، مبارزه با ظلم و ستم و تکریم و احترام به اهل بیت(ع) دیده می شود و خدامحوری در این اشعار به وضوح دیده می شود.

فرماندار شهرستان آزادشهر خاطرنشان کرد: علاوه بر برگزاری مراسمات بزرگداشت و نکوداشت برای این شاعر بزرگ ترکمن و دیگر مفاخر باید تلاش کنیم تا میراث واقعی بوده و این ویژگی های خاص شاعران و مفاخر را نسل به نسل و سینه به سینه به نسل های بعدی منتقل کنیم.

پژوهشگر حوزه تاریخ و ادبیات ترکمن هم در این مراسم گفت: مختومقلی فراغی توانست با بصیرت و معرفت به حلقه اتصال الهی وصل شده و پیام هاب والای انسانی را کشف و به دیگران منتقل کند.

آراز محمد سارلی اظهار کرد: رمز ماکدگاری مختومقلی فراغی در طول سالها، کسب تجارب فراوان، رسیدن به بصیرت و آگاهی و طی کردن سیر آفاقی و رسیدن به سیر انفسی بود.

انتهای پیام/۸۳۰۲۱

منبع: فارس
شناسه خبر: 1196799

مهمترین اخبار ایران و جهان: