نیوز سیتی!
15 خرداد 1402 - 09:20

مشارکت تاجیکستان و 3 کشور در مانور «پلنگ برفی»

تاجیکستان، هلند، رومانی و آمریکا با همکاری دفتر مبارزه با تروریسم سازمان ملل متحد مانور آموزشی «پلنگ برفی» برگزار کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، تاجیکستان، هلند، رومانی و آمریکا با همکاری دفتر مبارزه با تروریسم و دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد تمرینات آموزشی فرماندهی-ستادی «پلنگ برفی» برگزار کردند.

در اطلاعیه سفارت آمریکا در دوشنبه آمده است:  تاجیکستان یکی از شرکای کلیدی آمریکا در امر مبارزه با تروریسم بوده و ما برای حفظ منافع امنیت ملی کشورهایمان همکاری نزدیک انجام می‌دهیم. این تمرینات چندجانبه از 30 می تا 1 ژوئن به مدت سه روز برگزار شد که ضمن آن سازوکارهای  همکاری‌های منطقه‌ای موثر برای تحقیق و تعقیب جرائم رادیولوژیکی/هسته‌ای تعیین و به نمایش گذاشته شد.

در مراسم افتتاح این تمرینات «کاترین اینسلی» قایم‌مقام معاونت امنیت بین‌المللی و منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای وزارت امور خارجه آمریکا، گفت: در اقتصاد جهانی آدمان و مواد بیش از پیش متحرک می‌شوند که نیاز به همکاری‌های نزدیک و به اشتراک‌گذاری اطلاعات در برابر تهدیدات رادیولوژیکی/هسته‌ای را بیش از هر زمان دیگری  روشن‌تر و کرده است.

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: بازدارندگی، شناسایی و سرکوب تروریسم رادیولوژیکی/هسته‌ای برای هر کشوری از اهمیت بالایی برخوردار بوده و تمریناتی مانند «پلنگ برفی» به گرد هم آوردن کارشناسان از رشته‌ها و کشورهای مختلف برای به اشتراک گذاشتن تجربیات، اطلاعات، ایجاد روابط و مساعدت به اجرای قوانین ملی کمک می کند.

این‌گونه تمرینات به کشورها امکان می‌دهد تا توانایی‌های خود را برای جلوگیری از دستیابی تروریست‌ها و سایر بازیگران غیردولتی به مواد، تخصص و تجهیزات سلاح‌های کشتار جمعی بهبود بخشند. مانور «پلنگ برفی» موجب افزایش درک شرکت‌کنندگان از ارتباط و کاربرد چارچوب‌های حقوقی بین‌المللی علیه اقدامات تروریستی رادیولوژیکی/هسته‌ای، از جمله کنوانسیون بین‌المللی برای سرکوب اقدامات تروریسم هسته‌ای شد.

شایان ذکر است که طی یک سال اخیر تلاش‌های آمریکا برای تقویت همکاری‌ها با کشورهای آسیای مرکزی و از جمله تاجیکستان در زمینه‌های مختلف و به خصوص نظامی و امنیتی افزایش یافته است.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1262599

مهمترین اخبار ایران و جهان: