نیوز سیتی!
15 خرداد 1402 - 17:06

نقش برجسته مرجعیت دینی در قیام ۱۵ خرداد

شهرکرد_ نگاهی به روند شکل گیری نهضت عظیم انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه نشان می دهد ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ نقطه عطف مهمی در آغاز این نهضت الهی است.

به گزارش خبرنگار مهر، گروه استان‌ها _ احسان ربیعی*: نگاهی به روند شکل گیری نهضت عظیم انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه نشان می‌دهد ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ نقطه عطف مهمی در آغاز این نهضت الهی است که نقش روحانیت شیعه در هدایت و رهبری جامعه را برجسته می‌سازد.

قیام پانزده خرداد حادثه‌ای سطحی و معمولی نیست و تفسیر وقایع آن از حد یک یادداشت نگاری خارج بوده، نیاز به مطالعه و بررسی عمیق برای شناخت ابعاد آن دارد اما مواردی در این قیام برجسته است که بارزترین آن هدایت این قیام توسط شخص حضرت امام خمینی (ره) به عنوان یک روحانی در رأس مبارزه بود.

سطح مبارزه با رژیم در این قیام طوری بود که حکومت پلید آن روز را وادار به تغییر ماهیت مبارزه از سیاسی به مسلحانه کرد و در پی این اتفاق، تعداد زیادی از طلاب علوم دینی در قم و حتی شهرهای دیگر به شهادت رسیدند.

موضوع دیگر ایجاد زمینه تغییر ساختار از شاهنشاهی به دینی و مذهبی با محوریت ولایت فقیه بود که رنگ حاکمیت دینی را بارز ساخت و در واقع نظام مبتنی بر نظریه ولایت فقیه پس از قرن‌ها توانست پایه‌های استعمار و استکبار را سست کند.

یکی دیگر از پیامدهای قیام پانزده خرداد، تغییر جغرافیای مکانی مرکز مخالفت با شاه پهلوی از تهران به قم بود که هم حکومت را دچار تزلزل و سردرگمی می‌ساخت هم ظرفیت‌های جدیدی برای فراگیری انقلاب در کشور کشف می‌شد که زمینه سازی قیام سراسری بر ضد حکومت شاهنشاهی را فراهم می‌ساخت.

نکته مهم دیگر در قیام پانزده خرداد قرار گرفتن مرجعیت شیعه در سطح رهبری سیاسی بود که از طرفی باعث هدایت هدفمند قیام بر اساس منطق دینی و اسلامی بود و از طرفی هم به دنبال بازداشت، زندانی شدن و تبعید حضرت امام خمینی، نسلی از روحانیت انقلابی، مبارزات را بر اساس تفکرات ایشان ادامه داد و در واقع رژیم را دچار انفعال کرد.

آنچه در این قیام نمود بارزی دارد، نقش رهبری این نهضت توسط روحانیت و مرجعیت است که خطری جدی برای رژیم در زمان شاه و برای استکبار در زمان پس از پیروزی انقلاب بوده است که نسل جوان باید علت دشمنی استکبار با روحانیت را درک کند.

روحانیت در دوران پس از انقلاب نیز همچنان آماج هجوم ناجوانمردانه غرب بوده است و دشمن به خوبی می‌داند که جدایی نسل جوان از این قشر معنوی راهبردی است که استکبار را به اهداف استعماری خود می‌رساند.

*مسئول سازمان بسیج رسانه چهارمحال و بختیاری

منبع: مهر
شناسه خبر: 1263511

مهمترین اخبار ایران و جهان: