نیوز سیتی!
30 اردیبهشت 1402 - 09:31

هشدار آتش‌نشانی درباره افزایش مارها در فصل بهار/ علف لیمو دورکننده طبیعی مار

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خمینی‌شهر گفت: فصل بهار زمان چیدن گیاه است و افراد در کوهستان‌ها به دنبال گیاهان خودرو هستند و در حین چیدن باید به شدت مراقب مارهای پنهان شده در بین گیاهان باشند.

مهدی مرادیان مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خمینی‌شهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان اینکه بهار فصل زادآوری حیوانات و خزندگان است، اظهار کرد: بهار فصل فعالیت دوباره مارها پس از خواب زمستانی است، پس‌ در مواقع طبیعت‌گردی مراقب مارها باشید.

وی با بیان اینکه فصل بهار زمان چیدن گیاه است و افراد در کوهستان‌ها به دنبال گیاهان خودرو هستند و در حین چیدن گیاه باید به شدت مراقب مارهای پنهان شده در بین گیاهان باشند، افزود: از ابتدای فروردین‌ماه سال جاری گزارشات متعددی از وجود مار در اماکن دارای کاربری‌های مختلف به سازمان آتش‌نشانی خمینی‌شهر گزارش شد.

 

مرادیان بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۰ مورد عملیات صید مار به منظور امدادرسانی به افراد در معرض خطر گزش مار انجام شده و ۱۰ حلقه مار در طبیعت رهاسازی شده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خمینی‌شهر با بیان اینکه بیشتر افراد از مار وحشت دارند، اما کشتن آن‌ها جایز نیست، گفت: پس از وصول گزارش مشاهده مار، نیروهای آتش‌نشانی به منظور صید مارها به محل اعزام شده و پس از صید، آن‌ها را در طبیعت رها می‌کنند.

وی ادامه داد: افراد وقتی در طبیعت با مار مواجه می‌شوند، بهتر است به این جانور خزنده و خطرناک فرصت فرار دهند تا از محیط دور شود و از کشتن و زخمی کردن آن نیز خودداری کنند.

مرادیان با بیان اینکه به شهروندان توصیه می‌شود که به منظور دفع مارها، کاشت علف لیمو را مدنظر قرار دهند، اضافه کرد: علف لیمو، پشه و کنه را دفع می‌کند و در دفع مارها نیز تأثیرگذار است.

 

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خمینی‌شهر با بیان اینکه این علف جلوه زیبایی نیز دارد و به آسانی رشد می‌کند، خاطرنشان کرد: خانواده‌ها باید هنگام مراجعه به باغ و مزارع کشاورزی نکات ایمنی را نسبت به ورود مار به خودرو، سبد میوه و وسایل خود رعایت کرده و درب منازل و خودرو‌ها در اطراف پارک‌ها، مزارع کشاورزی، دامپروری‌ها و گاوداری‌ها باید همیشه بسته باشد تا این حیوانات به راحتی وارد نشوند.

وی با بیان اینکه بهتر است شهروندان پس از بازگشت به شهر برای ساعاتی، خودروی خود را بیرون از منزل و یا در پارکینگ نگه دارند تا اگر احیاناً حیوانی در ماشین باشد، به داخل خانه راه نیابد، گفت: شهروندان در صورت رؤیت مار از آن فاصله بگیرند، از آسیب رساندن به مار خودداری و با شماره ۱۲۵ تماس حاصل کنند و موقعیت مار را تا زمان رسیدن مأموران آتش‌نشانی مدنظر داشته باشند.

پایان پیام/۶۳۱۰۱/ع

منبع: فارس
شناسه خبر: 1224055

مهمترین اخبار ایران و جهان: