نیوز سیتی!
23 اردیبهشت 1402 - 11:30

از سیاست تا میدان؛ مقاومت فلسطین چگونه معادلات نبرد را تعیین می‌کند؟

تحلیلگران شبکه «المیادین» با تاکید بر ضعف‌های نظامی و اختلافات سیاسی در میان مقامات تل‌آویو، تاکید کردند که مقاومت فلسطین با اتحاد، قدرت و هماهنگی، چه در ابعاد سیاسی و چه در میدان‌های نظامی، توانست معادلات خود را بر رژیم صهیونیستی تحمیل کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین» در گزارشی تحلیلی به معادلات درگیری‌های اخیر مقاومت فلسطین با ارتش رژیم صهیونیستی پرداخت و ابعاد پیروزی جناح‌های مقاومت دربرابر نظامیان اشغالگر را تشریح کرد. بخش‌های دیگر این گزارش تحلیلی به مسائلی همچون دلایل شوکه‌شدن اشغالگران در مواجهه با مقاومت، تحلیل عوامل سلب ابتکارعمل از تل‌آویو، تاثیر افکارعمومی جهانی بر جایگاه مقاومت، دیدگاه اروپایی‌ها نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی، تاثیر فضای مجازی بر سیاست سانسور نظامی اشغالگران و جایگاه رهبری مقاومت بر فلسطین اشاره کرده که در ادامه مشروح آن را می خوانیم:

مقاومت فلسطین و خیانت صهیونیست‌ها

در شرایط فعلی درگیری‌ها، مقاومت به دنبال راهی برای برون‌رفت از جنگ و رویارویی با رژیم صهیونیستی نیست؛ اما «اسرائیل» با روی آوردن به ترور، به توافقات و آرامش خیانت کرد. مقاومت فلسطین شوک حملات صهیونیست‌ها را زود رد کرد؛ شروع به هدف‌گذاری کرد، زمان را کنترل کرد و مسیر تقابل با ارتش رژیم اشغالگر را تغییر داد. بنابراین، مقاومت فلسطین که غیر از این هم از آن انتظار نمی‌رفت، ابتکارعمل را به دست گرفت و از نظر نظامی و سیاسی روند درگیری را به کنترل خود درآورد.

بعد از این عملکرد خوب، حمایت کشورهای عربی و جامعه بین‌المللی از آن افزایش یافت، در حالی که حمایت غرب از رژیم صهیونیستی به تدریج کاهش یافته است. به طور کلی، تحولات اخیر چندروزه نشان داد کهه وضعیت مقاومت در سطح جهانی در حال پیشرفت است؛ به ویژه در بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین که به شعاری جذاب و کاربردی تبدیل شده و مردم به آن افتخار می‌کنند.

چرا اشغالگران اینقدر شوکه به نظر می‌رسند؟

«ناصر اللحام»، تحلیلگر المیادین در امور فلسطین و منطقه، با اشاره به اینکه «آنچه از نظر سیاسی جدید است، این موضوع است که حمایت آمریکا دیگر شرط پیروزی اشغالگران نیست»، گفت: در این شرایط، برخلاف اسرائیل که غرق در اختلافات داخلی است، یک روند سیاسی یکپارچه بر وضعیت فلسطین حاکم شده است.

وی ضمن تاکید بر این که «این همه سلاح دیگر تضمین کننده پیروزی اسرائیل نیست» و افزود: «تاکتیک‌های مقاومت و همچنین تسلیحات کیفی آن و موشک‌هایی که از اسرائیل عبور کرد و بر ساختمان‌ها فرود آمد، همگی نقطه عطفی در این جنگ و نبرد برای مقاومت فلسطین بودند».

این تحلیلگر در ادامه تاکید کرد که «سرگردانی اسرائیل، چه در بُعد نظامی و چه در بُعد امنیتی، با یک اتاق مشترک سازماندهی شده به نام بانک اهداف مطابقت دارد». بانک اهدافی که به گفته رسانه‌های عبری یا اشتباه تعیین می‌شود و یا در عمل با خطا پیگیری می‌شود.

دلایل از دست رفتن ابتکارعمل برای رژیم اشغالگر اسرائیل چیست؟

«قاسم عز الدین، تحلیلگر» مسائل سیاسی و بین‌المللی در گفت‌وگو با شبکه «المیادین» گفت: تحلیل‌های عمیق حاکی از عدم وجود استراتژی مناسب برای اسرائیل است؛ در حالی که استراتژی غزه در برابر نابودی اشغالگران، ثابت و استوار است.

وی در ادامه ضمن تاکید بر این نکته که «اسرائیل از سال ۲۰۰۵ تلاش کرده تا مردم فلسطین را از طریق هوا، دریا و زمین محاصره کند»، خاطرنشان کرد: همه درگیری‌ها، محدودیت‌ها و افزایش توانایی‌های صهیونیست‌ها با حمایت‌های غربی و عربی، نتوانست جلوی پیشروی مقاومت را بگیرد.

آیا پایداری مقاومت می‌تواند منجر به افزایش سطح حمایت افکار جهانی از آن شود؟

«منذر سلیمان»، تحلیلگر امور بین‌الملل و راهبردی در گفت‌وگو با شبکه المیادین گفت: «همدلی بین افکار عمومی بین‌المللی یا هر افکار عمومی نسبت به مسائل حق، عدالت و رهایی یک موضوع منطقی است». 

وی در ادامه با اشاره به اینکه مشکلی که ما در رابطه با موضوع فلسطین که عادلانه‌ترین قضیه تاریخ معاصر است با آن مواجه هستیم این است که افکار عمومی جهان در این موضوع، حالتی از تشویش و سردرگمی دارند. وی در ادامه تصریح کرد: این میزان مقاومت و پایداری است که همدلی انسان‌ها را افزایش می‌دهد، اما باز هم باید به افکار عمومی بین‌المللی توجه کرد.

بزرگ‌ترین نقاط ضعف ارتش رژیم صهیونیستی کدامند؟

ناصر اللحام، تحلیلگر المیادین در امور فلسطین و منطقه در این باره گفت: «نقاط ضعف ارتش اسرائیل در جبهه داخلی نیست، بلکه بیشتر از طریق دیدگاه راهبردی نظامی ایجاد شده‌اند». وی افزود: «اسرائیل در گذشته در یک نبرد پیروز می‌شد و در یک جنگ شکست می‌خورد؛ اما امروز هم در آن نبرد شکست می‌خورد و هم جنگ را می‌بازد».

وی در ادامه خاطرنشان کرد: قیمت یک موشک از نسل سامانه‌های «فلاخن داوود»، یک میلیون دلار است اما این موشک، در میدان نبرد نمی‌تواند به پیروزی برسد. امروز ارتش اسرائیل باید در مفهوم اشغالگری تجدیدنظر کرده و به دنبال سرزمینی دیگر باشد.

دیدگاه‌های اروپایی به سوی رژیم اشغالگر چگونه است؟

قاسم عز الدین، تحلیلگر مسائل سیاسی و بین‌المللی، در این باره به المیادین گفت: بیانیه اخیر اتحادیه اروپا که برای اولین بار در آن به لزوم دفاع اسرائیل از خود اشاره‌ای نکرد، بسیار قابل توجه بود. آنچه قابل توجه است بیانیه وزارت خارجه آلمان است که گفته است «حق دفاع از خود مشروط به تناسب، احترام به قوانین بین‌المللی و عدم حمله به غیرنظامیان است».

وی در ادامه افزود: اروپایی‌ها آب و هوا و بادهای اروپایی متفاوتی در قبال اسرائیل دارند؛ این تفاوت مواضع را ما از زمان درگیری‌های الحواره و نبرد سیف القدس از سوی اتحادیه اروپا احساس کردیم.

چه طرفی بر خواست‌های اسرائیلی حکومت می‌کند؟

ناصر اللحام، تحلیلگر المیادین در امور فلسطین و منطقه، تأکید کرد: «امروزه سایت‌های رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی بر خواست‌های اسرائیل حاکم است. دورانی که سانسور نظامی، طرز تفکر خود را بر شهرک‌نشینان تحمیل می‌کرد به پایان رسیده است».

وی ادامه داد: امروز هر شهرک‌نشین اسرائیلی یک گوشی هوشمند خود را بیرون می‌آورد و از آنچه در حال وقوع است عکس می‌گیرد؛ آن را مخابره می‌کند و سانسور نظامی ارتش و کابینه تل‌آویو را به یک کار دشوار تبدیل می‌کند. گفتمان رسانه‌ای و رویکرد روزنامه نگاران اسرائیلی همچنان با خودسانسوری و متمایل به روایت نظامی اسرائیل اداره می‌شود و این را می‌توان از شباهت تیترهای همه روزنامه‌ها و سایت‌های رسمی اسرائیل در زمان جنگ فهمید!

پایداری ملی فلسطین و تثبیت گزینه مقاومت

«منذر سلیمان»، تحلیلگر مسائل راهبردی و بین‌المللی، با بیان این که «مقاومت در خط مقدم رویارویی و در خط مقدم تماس‌ها و میانجیگری‌های بین‌المللی یا منطقه‌ای قرار دارد»، این پرسش را مطرح کرد که نقش و جایگاه تشکیلات خودگردان فلسطین کجاست؟ وی در جواب تصریح کرد: شاید نماینده [تشکیلات خودگردان] فلسطین در سازمان ملل حرکت کند و بیانیه‌ای صادر کند، اما این روند معضلی است که باید اصلاح شود.

سلیمان در ادامه صحبت‌هایش تاکید کرد: «تثبیت گزینه مقاومت اساس همه تحولات فلسطین است. در سطح میدانی مقاومت رهبر واقعی است و مردم فلسطین بر رهبری مقاومت تاکید دارند. با این حال، تشکیلات خودگردان فلسطین هنوز در جای دیگری است و هنوز از برنامه آزادی‌بخش یک جنبش آزادی‌بخش ملی فاصله دارد. پایداری فلسطینی‌ها انگیزه‌ای برای اصلاح این وضعیت به منظور ایجاد ساختار رهبری برای مقاومت خواهد بود».

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1208255

مهمترین اخبار ایران و جهان: