نیوز سیتی!
03 خرداد 1402 - 11:27

طبیعت کشور با حفاظت سنتی محفوظ نمی‌ماند

معاون محیط‌ زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاطت محیط‌زیست بر دوری از حفاظت سنتی و اقتصادی شدن فکر و اندیشه تنوع زیستی کشور تأکید کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، حسن اکبری معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاطت محیط‌زیست در آیین افتتاح نخستین همایش ملی پارک‌های ملی و مناطق تحت حفاظت که در تالار شهید باشقره مرکز بازدیدکنندگان پارک ملی گلستان برگزار شد، اظهار کرد: با حفاظت سنتی و روش پایه‌گذاری شده گذشته نمی‌توان طبیعت کشور را حفظ کرد و باید این رویه تغییر یابد.

 وی با بیان اینکه باید با فکر و اندیشه تنوع زیستی اقتصادی شود، ادامه داد: اگر ادعا می‌کنیم جزء کشورهای برتر دنیا از لحاظ زیستی هستیم، نباید همه بار اقتصادی را به دوش دولت گذاشته و از نقش مردم و جامعه محلی غافل شویم.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی با تأکید بر اینکه با منابع مالی ناکافی نمی‌شود حافظ محیط‌زیست شد، افزود: متأسفانه نتوانسته‌ایم ضوابط کافی برای کارها تدبیر کنیم و مهمترین مشکل، یعنی اقتصادی کردن حفاظت همچنان وجود دارد.

 وی قاچاق، بیماری، شکار غیرمجاز، برداشت بی‌رویه از حیات وحش و جزیره‌ای شدن زیستگاه‌ها را از آسیب‌های جدی محیط‌زیست دانست و خاطرنشان کرد: با منابع مالی ناکافی که در اختیار سازمان قرار می‌گیرد، نمی‌شود کاری را پیش برود و فقط با ایثارگری همکاران این شرایط حفظ شده است.

 اکبری با اشاره به اینکه امروز در پارک ملی گلستان «داغ‌ترین نقطه کشور به لحاظ تنوع زیستی» قرار داریم، اضافه کرد: امیدوارم حداکثر استفاده از فضای این همایش در راستای پیشبرد اهداف توسعه‌ای سازمان محیط‌زیست، حفظ محیط‌زیست کشور و هدایت صحیح افکار عمومی در مشارکت برای حفاظت شود.

 معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی با بیان اینکه نباید طرفداران احساسی ذهن تصمیم‌گیرندگان و سیاست‌گذاران محیط زیست را اشغال کرده و از مسیر و هدف اصلی دور کنند، اضافه کرد: این انتظار از فعالان عرصه‌های دانشگاهی می‌شود تا دستاوردهای و یافته‌های علمی آنها به کمک محیط‌زیست بیاید و در قفسه کتابخانه‌ها محصور نشود.

گفتنی است، اولین همایش ملی پارک های ملی و مناطق تحت حفاظت در بخش‌های مختلف، همراه با کارگاه‌های تخصصی به میزبانی استان گلستان برگزار می‌شود.

پایان پیام/


 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1235155

مهمترین اخبار ایران و جهان: