نیوز سیتی!
28 اردیبهشت 1402 - 18:23

دانش‌آموزان را با اشعار و اندیشه مختومقلی فراغی آشنا کنیم

مراوه تپه- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: باید نسل جوان به ویژه دانش آموزان ترکمن زبان را با اندیشه، آثار و اشعار عرفانی مختومقلی فراغی آشنا کرد.

به گزارش خبرنگار مهر محمد رعیت عصر پنج شنبه در آئین اختتامیه ۲۹۹ سالروز مختومقلی فراغی در روستای آق توقای اظهار کرد: باید تلاش کنیم با همه ظرفیت‌های موجود، نسل امروز این سرزمین به ویژه محصلان و دانش آموزان ترکمن زبان را با اشعار و اندیشه‌های بی نظیر مختومقلی فراغی آشنا کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: برگزاری نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و کارگاه‌های آموزشی ادبی و تدوین راهبرد عملی برای اشاعه هرچه بیشتر اندیشه‌های مختومقلی از جمله مباحثی است که می‌شود با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه مرتبط اجرایی شود.

رعیت گفت: مختومقلی فراغی نه یک شاعر بلکه یک عارف دلسوخته بود که برای طرح اندیشه‌های عرفانی خود از زبان شعر و ادبیات کمک می‌گرفت.

وی ادامه داد: با همکاری فرمانداران ۱۴ شهرستان استان برای بزرگداشت دویست و نودمین سالروز ولادت مختومقلی فراغی ۱۶ برنامه استانی اجرایی شده است.

گفتنی است در آئین اختتامیه دویست و نودمین سالروز مختومقلی فراغی هیئت ۴۰ نفره از ادبا و عرفای ترکمنستان، سفیر ترکمنستان و سرکنسول ترکمنستان در سرکنسولگری تهران و مشهد و همچنین معاون وزیر فرهنگ کشور ترکمنستان حضور دارند

مختومقلی فراغی در سال ۱۱۱۲ هجری قمری در روستای حاجی قوشان گنبدکاووس چشم به جهان گشود و در سال ۱۱۶۲ هجری قمری چشم از جهان فرو بست. پیکر مختومقلی در روستای آق تقای مراوه‌تپه به خاک سپرده شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1221311

مهمترین اخبار ایران و جهان: