نیوز سیتی!
08 خرداد 1402 - 23:34

نیروهای جمهوری آذربایجان فعالیت‌های مهندسی ارتش ارمنستان را متوقف کردند

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان مدعی متوقف کردن فعالیت‌های مهندسی نیروهای مسلح ارمنستان در مناطق مرزی شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در ادامه تحرکات نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان غروب دوشنبه از متوقف کردن اقدامات مهندسی نیروهای مسلح ارمنستان در مناطق مرزی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «ترند نیوز»، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای از شناسایی گروهی از نظامیان ارمنستان در مناطق مرزی حین تحرکات مهندسی خبر داد.

این وزارتخانه مدعی شده که شماری از نظامیان ارمنستان در منطقه مرزی، محل استقرار نیروهای حافظ صلح روس، تحت پوشش فعالیت‌های کشاورزی تلاش می‌کردند استحکاماتی را مقابل مواضع ارتش جمهوری آذربایجان واقع در مسیر «آغدام» ایجاد کنند.

به گفته وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در نتیجه اقدامات سریع یگان‌های ارتش، نیروهای ارمنستانی فعالیت خود را متوقف کرده و منطقه را ترک کردند.

وزارت دفاع ارمنستان ادعای باکو را رد و اعلام کرد که روایت وزارت جمهوری آذربایجان با واقعیت مطابقت ندارد. 

این حادثه در حالی رخ داده که ارمنستان نیز در روزهای گذشته مدعی ربوده شدن 2 نفر از نظامیان خود توسط باکو شد. وزارت دفاع ارمنستان روز شنبه مدعی شد ۲ نظامی این کشور توسط جمهوری آذربایجان ربوده شده‌اند.وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرده که خودروی تدارکاتی مفقود شده این کشور بدون خدمه در جاده‌ای نزدیک به مواضع  مرزی ارمنستان پیدا شده است. این خودرو مملو از غذا و آب برای نیروهای مستقر در پایگاه‌های رزمی بود.

ارمنستان گزارش مرزبانی جمهوری آذربایجان مبنی بر دستگیری دو نظامی ارمنی هنگام تلاش برای نفوذ خرابکارانه را تکذیب  و خاطرنشان کرد که شواهد کافی برای رد این ادعا دارد.

جنگ( نبرد دوم) بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی در نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای نخست‌وزیر ارمنستان، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و رئیس‌جمهور روسیه پایان یافت و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد. جمهوری آذربایجان در این دور از درگیری‌ها مناطقی از جمله قره‌باغ را از اشغال ارمنستان خارج ساخت.

در عرصه سیاسی نیز «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان از نتایج مذاکرات ۲۵ مه (چهارم خرداد) در مسکو درباره رفع انسداد کریدور لاچین ابراز نارضایتی کرد.

او دوشنبه در پارلمان ارمنستان گفت: «متذکر می‌شوم که یکی از موضوعات مورد بحث به وضعیت انسانی فعلی در قره‌باغ و انسداد غیرقانونی کریدور لاچین مرتبط بود. ما درباره این موضوع با همکاران روس خود گفت‌وگو کرده‌ایم.» 

مذاکرات صلح بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در روزهای اخیر برگزار شده اما به گفته ایروان، همچنان محاصره  بخش ارامنه‌نشین قره‌باغ و انسداد مسیر مهم لاچین توسط باکو ادامه دارد.

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان نیز روز یکشنبه در دیدار با اهالی منطقه «لاچین» گفت، قره باغ که ارامنه امروز در آن زندگی می‌کنند سرزمین اجدادی و قانونی جمهوری آذربایجان است.

«الهام علی‌اف»، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان گفت: «پاسگاه مرزی که در مرز ایجاد شده، باید درس عبرتی برای ارامنه ساکن منطقه قره باغ باشد»(جزئیات بیشتر).

 پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1248199

مهمترین اخبار ایران و جهان: