نیوز سیتی!
13 اسفند 1402 - 11:00

تحولات اوکراین| عدم تمایل "اردوگاه جنگ" غرب برای تغییر خط‌مشی خود علیه روسیه

ناامیدی زلنسکی از اقدامات متحدان غربی خود، توصیه کارشناسان آمریکایی درباره توجه به هشدار پوتین، اطمینان ۸۵ درصد از روس‌ها به برنامه پوتین برای توسعه کشور و مخالفت اسلواکی با تامین سلاح و اعزام نیرو به اوکراین، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،  سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به این واقعیت اشاره کرد که اظهارات چند روز گذشته مقامات غربی، مانند لوید آستین- رئیس پنتاگون، امانوئل ماکرون- رئیس جمهور فرانسه و  مکالمه ضبط شده ژنرال‌های ارتش آلمان، نشان می‌دهد که «اردوگاه جنگ» غربی‌ها نمی‌خواهد خط مشی خود در جهت «اعمال شکست استراتژیک بر روسیه» در میدان جنگ اوکراین را تغییر دهد.

لاوروف در یک کنفرانس مطبوعاتی در پایان اجلاس دیپلماتیک در آنتالیای ترکیه تاکید کرد که روند اوضاع اخیر نشان می‌دهد که "اردوگاه جنگ" در اروپا و آمریکا همچنان قدرتمند است و مایل نیست که خط مشی خود را تغییر دهد.

وزیر خارجه یادآور شد که روسیه پس از نشست سال 2022 در استانبول، هیچ پیشنهاد جدی برای مذاکره با اوکراین دریافت نکرده است. وی گفت: از آن زمان تاکنون هیچ درخواست جدی در مورد مذاکرات وجود نداشته، منظورم پیشنهادهایی جدی است که واقعاً با هدف تضمین منافع مشروع هر دو طرف درگیر انجام شود. چنین پیشنهادهایی اصلاً وجود ندارد.»

لاوروف در پاسخ به این سوال که آیا مسکو آمادگی دارد از بستری که ترکیه بار دیگر برای  مذاکره با کی‌یف آمادگی ارائه آن را دارد، استفاده کند، افزود: «این سوال نباید از  طرف روسی پرسیده شود، زیرا ما هرگز مذاکره را رد نکردیم.»

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه ادامه داد  که مسکو فقدان درک غربی‌ها از  روند اوضاع در اوکراین را می‌بیند، زیرا کشورهای غربی تنها تمایل خود برای شکست دادن روسیه در میدان جنگ را نشان می‌دهند. و طرف روسی از این قبیل حقایق فراوان دارد که ثابت کرده غرب تنها به راه‌حل نظامی برای حل و فصل مناقشه اوکراین فکر می‌کند. به گفته وی،  روسیه به کشورهای غربی در حل این وضعیت کمکی نخواهد کرد و به ویژه روی کمک و میانجیگری سوئیس در این زمینه حساب نخواهد کرد. 

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هفتصد و سی‌ و نهمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

زلنسکی: نمی‌توانم رفتار متحدان اوکراین را درک کنم

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین شب گذشته در  خطابیه شامگاهی مرسوم خود از این مسئله شکایت کرد که رفتار کشورهای حامی اوکراین را در شرایط فعلی قابل درک نیست. 

او گفت: «ما (در اوکراین) چیزی بیش از آنچه که برای محافظت از جان مردم خود لازم است را درخواست نکرده‌ایم. وقتی مردم در حال کشته شدن هستند و شرکای کی‌یف درگیر بازی‌های سیاسی داخلی یا اختلافات خارجی خود هستند که باعث محدودیت در کمک‌های دفاعی آنها به ما می شود، درک این رفتار واقعاً غیرممکن است.»

علاوه بر این، زلنسکی تاکید کرد که این برخوردها از سوی کشورهای متحد در کی‌یف فراموش نخواهد شد.

کارت سفید زلنسکی به سیرسکی برای جایگزینی مقامات نظامی 

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد که الکساندر سیرسکی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین، برای تغییرات بیشتر در میان مقامات ارتش اختیار مطلق دارد. او در پیام ویدئویی خود تاکید کرد که انتظار دارد اوایل هفته آینده در این زمینه پیشنهاداتی از سوی فرمانده کل دریافت کند.

زلنسکی تاکید کرد: «فرمانده کل نیروهای مسلح برای ایجاد تغییرات پرسنلی در ارتش و در ستادکل، هر گونه [تغییر]، کارت سفید دارد. همه فرماندهان اوکراینی باید وضعیت جبهه را درک کنند، نیازهای واقعی را احساس کرده و آماده اجرای هر اقدام لازمی برای رسیدن به اهداف اوکراین باشند.»

انهدام 38 پهپاد اوکراینی در آسمان کریمه 

وزارت دفاع روسیه صبح امروز، یکشنبه گزارش داد که در طول شب گذشته سامانه‌های پدافند هوایی این کشور موفق شدند 38 پهپاد اوکراینی را بر فراز  منطقه شبه جزیره کریمه سرنگون کنند.

در این بیانیه آمده است: «طی شب گذشته چندین تلاش طرف اوکراینی برای انجام یک حملات تروریستی با استفاده از 38 پهپاد از نوع هواپیما به اهدافی در خاک روسیه متوقف شد و تمامی آنها در آسمان جمهوری کریمه توسط سامانه‌های پدافند هوایی در حال انجام وظیفه منهدم شدند.»

تحلیلگر سابق سیا از ناتو خواست به هشدار پوتین توجه کند

لری جانسون، تحلیلگر سابق سیا، تاکید کرد که کشورهای عضو ناتو باید به هشدار ولادیمیر پوتین درباره خطر درگیری هسته‌ای توجه کنند.

به گفته وی، برخلاف اظهارات جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، هر کلمه‌ای که از زبان ولادییمر پوتین بیرون می‌آید، «معنای عمیقی دارد» و باید به آن توجه کرد. به همین دلیل جانسون مطمئن است که هشدار پوتین در مورد غیرقابل قبول بودن استقرار نیروهای ناتو در اوکراین باید در غرب شنیده شود. وی گفت: «اگر پوتین چیزی بگوید، قطعا بلوف نیست، او یک بازیکن پوکر نیست و صادقانه حرفش را می‌زند.»

همانطور که جانسون یادآور شد، پوتین بارها در مورد خطر گسترش نظامی شدن اوکراین صحبت کرد، اما رهبران غربی این سخنان را نادیده گرفتند. اکنون، به گفته این تحلیلگر سابق آمریکایی، علاوه بر اوکراین، ناتو نیز ظاهراً نیاز به  غیرنظامی شدن خواهد داشت.

سرهنگ بازنشسته آمریکایی: غرب نباید از خطوط قرمز روسیه عبور کند

سرهنگ بازنشسته ارتش ایالات متحده، دانیل دیویس ابراز عقیده کرد که کشورهای غربی باید روابط خود با روسیه را احیا کند و این روابط را تا حدی تشدید نکنند که به یک فاجعه جهانی منجر شود. وی یادآور شد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مدت‌هاست که این خط قرمز را ترسیم کرده که تهدیدی برای مرزهای کشورش وجود نداشته باشد.

دیویس گفت: پوتین برای مدت طولانی هشدار داد که تهدید در مرزهای کشورش یک خط قرمز است که نباید از آن عبور کرد. <…> ولی ما اکنون و با گذشت دو سال از جنگ اوکراین، باز هم به انجام هر کاری برای جلوگیری از صلح ادامه می‌دهیم. چطور چنین تصمیم گیری‌هایی ممکن است؟»

این نظامی بازنشسته آمریکایی همچنین یادآور شد که پوتین دو روز پیش ضمن سخنرانی خود در مجمع فدرال نسبت به عواقب اقدامات خطرناک غرب، از جمله اعزام نیرو به اوکراین که می‌تواند منجر به درگیری با استفاده از سلاح هسته‌ای شود، هشدار داده است و باید سخنان او را جدی گرفت.

گفتگوی دیپلمات‌های روسیه و چین درباره بحران اوکراین/ بحث درباره حل مناقشه اوکراین بدون روسیه غیرممکن است

وزارت امور خارجه روسیه بامداد امروز اعلام کرد که میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه در دیدار با لی هوی، نماینده ویژه جمهوری خلق چین و رئیس هیئت چینی برای حل و فصل بحران اوکراین، با وی درباره راه‌های حل و فصل درگیری در اوکراین گفتگو کرد.

دیپلمات‌های دو کشور در مورد عوامل تشدید این بحران تبادل نظر کرده و توافق کردند که خواسته‌های اولتیماتوم وار از روسیه و فرمت‌های "گفتگوهای صلح" در این باره که توسط کی‌یف و کشورهای غربی ترویج می‌شود، تنها به چشم انداز حل و فصل آسیب رسانده و واقع بینانه نیست.

گالوزین و لی هوی یادآور شدند که این روند نمی تواند مبنایی برای رفع مشکلات باشد و هرگونه بحث در مورد راه‌حل سیاسی و دیپلماتیک مناقشه بدون در نظر گرفتن منافع امنیتی روسیه و همچنین مشارکت این کشور در مباحثات، غیرممکن خواهد بود.

تاکید نخست وزیر ایتالیا بر مشکل حقوقی در استفاده از دارایی‌های روسیه 

جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا شب گذشته در دیدار با جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در تورنتو، به این واقعیت اشاره کرد که موانع حقوقی برای استفاده از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای کمک به اوکراین وجود دارد.

البته وی، با این وجود، معتقد است که  استفاده از دارایی‌های مسدود شده روسیه راهی برای تضمین بازسازی اوکراین خواهد بود. ملونی این تصمیم را «از نظر فلسفی عادلانه» خواند، ولی اعتراف کرد: «این اقدام از نقطه نظر حقوقی و اقتصادی، با مشکلاتی همراه است که حل آنها چندان ساده نخواهد بود.»

نخست وزیر ایتالیا استفاده اتحادیه اروپا از سود دارایی‌های مسدود شده روسیه را ایده خوبی دانست و پیشنهاد کرد که فرصت هایی برای مطرح کردن آن برای بحث در سطح G7 وجود دارد.

لاوروف: روسیه به مصادره دارایی‌های خود در غرب به همان شیوه پاسخ خواهد داد

در این رابطه، وزیر امور خارجه روسیه هشدار داد که اگر دارایی‌های مسدود شده این کشور در غرب مصادره شود، مسکو نیز به همین شیوه به این اقدام پاسخ خواهد داد. 

سرگئی لاوروف در یک کنفرانس مطبوعاتی در پایان اجلاس نشست دیپلماتیک آنتالیا گفت: ما قطعاً به چنین اقدامی از سوی پاسخ مناسب و متقارن خواهیم داد؛ ما این امکان را داریم که وجوهی را که کشورهای غربی در روسیه در اختیار دارند و در واکنش به تصرف غیرقانونی ذخایر دولتی روسیه مسدود شده، به آنها بازنگردانیم. شکی نیست که ما مقابله به مثل خواهیم کرد.»

به گفته وی، مسکو در هر مورد خاص به صورت جداگانه واکنش نشان خواهد داد. لاوروف همچنین به غربی‌ها هشدار داد که قبل از عبور از اصل مصونیت اموال کشورها، باید جدی به عواقب آن فکر کنند.

  85 درصد از مردم روسیه مطمئنند که پوتین برنامه روشنی برای توسعه کشور دارد

نتایج نظرسنجی که روز شنبه توسط مرکز تحقیقات افکار عمومی سراسری روسیه منتشر شد، نشان داده که 85 درصد از روس‌ها مطمئن هستند که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برنامه روشنی برای توسعه چندین سال کشور داشته و برای دستیابی به آن تلاش خواهد کرد.

همچنین 86 درصد از پاسخ دهندگان ابراز اطمینان کردند که رهبر روسیه قادر به اجرای طرح خود برای توسعه کشور خواهد بود.

این نظرسنجی نشان داد که 80 درصد از پاسخ دهندگان از سخنرانی روز پنج شنبه پوتین در مجمع فدرال روسیه اطلاع داشتند. طبق این بررسی، «در میان کسانی که سخنرانی را دنبال کردند، 85 درصد گفتند که ولادیمیر پوتین یک برنامه عملیاتی روشن و استراتژی دقیق برای توسعه کشور برای چند سال آینده دارد.

علاوه بر این، بیش از نیمی از مردم (51درصد) یادآور شدند که از همه ایده‌ها و پیشنهادهای رئیس جمهور  حمایت می‌کنند. 

پوتین در تاریخ 29 فوریه پیام سالانه خود برای مجمع فدرال روسیه را ارائه کرد، سخنرانی او 2 ساعت و 6 دقیقه به طول انجامید که از نظر مدت زمان به یک رکورد تبدیل شد. رئیس جمهور روسیه در سخنرانی خود اهدافی را برای آینده کشور تا سال 2030 و پس از آن اعلام کرد.

اجرای عملیات ضدتروریستی در جمهوری اینگوشتیای روسیه

منابع خبری نظامی در روسیه اعلام کردند که در جریان عملیات ضد تروریستی در شهر کارابولاک در جمهوری اینگوشتیا، هیچ کشته یا زخمی در میان ساکنان محلی وجود نداشت.

روز شنبه مشخص شد که در بخشی از شهر کارابولاک در اینگوشتیا رژیم امنیتی به دلیل اجرای عملیات ضدتروریستی مورد اجرا گذاشته شد. در عین حال منابع خبری آگاه گزارش دادند که نیروهای ویژه سرویس امنیت فدرال روسیه اعضای یک گروه تروریستی را در یک خانه مسکونی تحت محاصره قرار داده و درگیری بین دو طرف صورت گرفت. بعد از آن اعلام شد که تروریست‌ها در حال تدارک یک سری حملات تروریستی در مکان‌های شلوغ روسیه بودند. تعدادی سلاح و مقادیری مواد منفجره نزد این گروه جنایتکار کشف و ضبط شد. 

به گفته مقامات اینگوشتیا، وضعیت شهر کارابولاک شب گذشته آرام شد و اوضاع تحت کنترل نیروهای امنیتی قرار گرفته است. 

اعتراض شهروندان پاریسی به اعزام احتمالی نیروی نظامی به اوکراین

روز شنبه در مرکز پاریس، تجمع "برای صلح" علیه ارسال سلاح به کی‌یف و اعزام احتمالی نظامیان فرانسوی به اوکراین که توسط امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه مطرح شده، برگزار شد. معترضان که تعداد آنها به چند صد نفر رسید، به فراخوان حزب میهن پرستان به رهبری فلوریان فیلیپو تجمع کردند، آنها همچنین خواستار خروج فرانسه از ناتو شدند.

فعالان سیاسی در کنار تریبون، پرچم‌های فرانسه، ناتو و اتحادیه اروپا را به نشانه اعتراض پاره کرده و شعارهاییدر خصوص لزوم اقدامات صلح آمیز، لزوم توقف ارسال سلاح به اوکراین و انتقاد از سیاست ماکرون سر دادند.

سخنرانان در این تجمع خواستار استفاده از ماده 35 قانون اساسی فرانسه شدند که پارلمان را ملزم می‌کند تا از هر گونه ابتکار مربوط به ورود به جنگ ممانعت کند.

وزیر خارجه فرانسه: پیروزی روسیه در اوکراین منجر به ضررهای مالی جدی اتحادیه اروپا خواهد شد

استفان سژورنه، وزیر امور خارجه فرانسه روز گذشته ابراز نگرانی کرد که پیروزی نظامی روسیه در درگیری با اوکراین به معنای ضررهای مالی بزرگی برای اتحادیه اروپا خواهد بود. او در مصاحبه با روزنامه لوموند گفت: «پیروزی روسیه در اوکراین می‌تواند برای اتحادیه اروپا بسیار پرهزینه باشد. برای تامین امنیت جمعی ما، دیگر 2 درصد تولید ناخالص داخلی نخواهد بود، بلکه بسیار بیشتر  لازم خواهد بود.»

سژورنه با اشاره به اینکه در این شرایط وضعیت اقتصادی اروپا فاجعه بار خواهد شد، تاکید کرد: بنابراین غرب باید بدون وارد شدن به درگیری نظامی با روسیه، به راهی برای شکست دادن روسیه دست یابد.

 وزیر خارجه مدعی شد که هیچ صحبتی از انجام عملیات نظامی در اوکراین نیست و در حال حاضر هم هیچ پرسنل نظامی فرانسوی در خاک این کشور حضور ندارد. به گفته وی، حمایت از کی‌یف فقط در قالب تامین تجهیزات و تسلیحات صورت می‌گیرد.

نخست وزیر اسلواکی: اوکراین نمی‌تواند با وجود کمک غرب، مناقشه را به نفع خود حل کند

روبرت فیکو، نخست وزیر اسلواکی شب گذشته در پیامی ویدئویی خطاب به هموطنان خود، اعلام کرد که با وجود حمایت‌های بی سابقه کشورهای غربی، اوکراین نمی تواند مناقشه کنونی را به نفع خود حل کند و دخالت نظامی خارجی در اوضاع این کشور هم منجر به جنگ جهانی سوم خواهد شد.

این سیاستمدار یادآور شد: غرب می‌بیند که با وجود کمک نظامی و مالی بی‌سابقه و با وجود تحریم‌های شدید علیه روسیه، اوکراین نمی تواند روند اوضاع در جبهه نبرد را [به نفع خود] تغییر دهد. فیکو همچنین تاکید کرد که اعزام پرسنل نظامی از کشورهای غربی به خاک اوکراین هم نه تنها کمکی به حل اوضاع نمی‌کند، بلکه می تواند منجر به جنگ جهانی سوم شود.

به گفته وی، اوکراین نیازی به سیستم‌های دفاع هوایی مدرن ندارد، زیرا کشورهای غربی تنها در صورتی می‌توانند آن‌ها را در اختیار این کشور قرار دهند که متخصصان آموزش دیده خود را برای خدمات فنی آنها به این کشور بفرستند و این به معنای مداخله در جنگ است. 

اسلواکی نیروی نظامی یا سلاح به اوکراین نخواهد فرستاد

یورای بلانار، وزیر امور خارجه اسلواکی روز گذشته در حاشیه مجمع دیپلماتیک در آنتالیا تاکید کرد که این کشور قرار نیست هیچ نیروی نظامی به اوکراین بفرستد.

وی به خبرنگاران گفت: «جمهوری اسلواکی تسلیحات و واحدهای نظامی جدیدی به اوکراین نخواهد فرستاد. برای اینکه چنین اقدامی می تواند وضعیت را حتی بیشتر تشدید کند و ما این را نمی خواهیم.»

وزیر خارجه تاکید کرد که علیرغم ارائه کمک‌های بشردوستانه برای مردم اوکراین، اسلواکی راه حل نظامی برای این درگیری نمی‌بیند. بلانار گفت که بهتر است راه حلی سر میز مذاکره پیدا شود تا اینکه یکدیگر را بکشیم.

روسیه زمان دارد تا در صورت تحویل اف-16 به اوکراین آماده شود

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل متحد شب گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی، اعلام کرد که این کشور فرصت دارد تا در صورت تحویل جنگنده‌های اف-16 به اوکراین، آماده شده و پاسخ مناسبی به آن پیدا کند.

وی گفت: اکنون که ما می شنویم برنامه‌هایی تامین هواپیماهای جنگی F-16 در حال اجراست، ما زمان کافی داریم تا برای این موضوع آماده شویم و اگر این جنگنده‌ها در آسمان اوکراین ظاهر شوند، پاسخ‌های مناسبی برای آنها وجود خواهد داشت.

چند روز قبل سخنگوی پنتاگون، پاتریک رایدر گفت که ایالات متحده انتظار دارد در سال جاری جت‌های جنگنده F-16 به اوکراین تحویل داده شوند. وی در عین حال تاریخ خاصی را برای ارائه جنگنده به اوکراین اعلام نکرد.

سییارتو: مجارستان نیازی به ترانزیت گاز از طریق اوکراین ندارد

پیتر سییارتو، وزیر امور خارجه و روابط اقتصادی خارجی مجارستان روز شنبه در حاشیه اجلاس دیپلماتیک در آنتالیا، اعلام کرد که این کشور به منظور تضمین امنیت تامین منابع انرژی خود، نیازی به ترانزیت گاز از طریق اوکراین، در شرایط وجود  خط لوله گاز "ترکیش استریم" ندارد.

سییارتو گفت: در حال حاضر، با توجه به اینکه ترکیش استریم می‌تواند گاز ما را تامین کند، منابع انرژی ما امن است، بنابراین برای تامین امنیت نیازی به ترانزیت از طریق اوکراین نداریم. با این حال، وی افزود که «هر چه منابع انرژی بیشتر باشد، بهتر است» و اشاره کرد که بوداپست برای بحث در این باره آمادگی دارد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1681516

مهمترین اخبار ایران و جهان: