نیوز سیتی!
21 اسفند 1402 - 00:47

وزیر ارشاد: بدون نگاه به مرزهای سیاسی، به اندیشمندان خود توجه می کنیم

وزیر ارشاد گفت: ما بدون نگاه به مرزهای سیاسی، به اندیشمندان خود توجه می کنیم. مولوی را بزرگ می شماریم بدون اینکه تأکید داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیۀ سومین بزرگداشت بین المللی حکیم نظامی در تالار وحدت و با حضور مهمان و اندیشمندان داخلی و خارجی برگزار شد، گفت: امسال سومین سالی است که بزرگداشت جهانی حکیم نظامی را گرامی می داریم. از سال 1400 که سال اول آغاز کار ما در وزارت بود، این مهم شروع شد.

وی افزود: امروز جریان تکریم، تجلیل و تفاخر به بزرگان ایران زمین به یک فرهنگ در حوزۀ رفتاری دولت و کنشگران فرهنگی تبدیل شده است. در سال جاری انجمن مفاخر با مدیریت دکتر شالویی جشنواره های زیادی را برای معرفی اندیشمندان ایران برگزار کرده‌اند. چه اندیشمندانی که مفتخریم در کنار ما نفس می کشند و چه بزرگانی که در سده های دور و نزدیک در این مرز و بوم افتخار آفرینی کرده اند و ما اینک به نام بلند آنها افتخار می کنیم، تکریم می شوند.

وزیر ارشاد گفت: ما بدون نگاه به مرزهای سیاسی، به اندیشمندان خود توجه می کنیم. مولوی را بزرگ می شماریم بدون اینکه تأکید داشته باشیم در کجا به دنیا آمده و در کجا از دنیا رفته است. ما مولوی را افتخار ایران فرهنگی می دانیم. نظامی را حوزۀ فرهنگی اصیل می دانیم. نظامی در چه مرزهای سیاسی در آذربایجان و ایران باشد و چه هر نقطه از کره زمین، متعلق به منطقه فرهنگیِ ایران بزرگ است.

اسماعیلی ادامه داد: در وزارت فرهنگ، پایه‌های ایجاد اقلیم های فرهنگی را بر مبنای مشاهیر بنیان گذاشتیم و به زودی در آذربایجان غربی و در خوی، منطقه جدید فرهنگی را خواهیم داشت. در خراسان و طوس که آکنده از مفاخر شعر و هنر و فقه و فلسفه و حکمت است، باغ مفاخر طوس را افتتاح خواهیم کرد. بین سهرورد و همدان، که مولِد حکیم شیخ اشراق و محل مدفن بو علی سینا است، بزرگراه حکمت افتتاح خواهد شد. این بار طرحی فرهنگی با پیوستهای اقتصادی خواهد بود. نصب تندیس نظامی در میدان ونک کار خوبی بود و خوشحالم برای مولوی بزرگ مشغول ساخت تندیسی جدید هستیم و به زودی در تهران نصب خواهد شد. برای سایر بزرگان در سایر شهرستانها و و نیز شعرا و بزرگانمان که گمنام در گوشه ای از کشورمان آرمیده اند، بنایی برای تکریم و تعظیم آنها بالا خواهد آمد.

 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1684960

مهمترین اخبار ایران و جهان: