نیوز سیتی!
30 دی 1402 - 01:01

سرای ایرانی از «بن بست» ترافیکی خارج می شود؟

با افتتاح سرای ایرانی در سه راه افسریه، ترافیک افزایش یافت. شهردار منطقه 15 دراین باره توضیحاتی ارائه کرد و از ساخت خطوط مترو در این منطقه خبر داد.

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، انبار چای در سه راه افسریه تبدیل به سرای ایرانی شد. با راه اندازی این سرا میزان ترافیک در این محدوده افزایش و بسیاری از شهروندان از این موضوع گله داشتند.

برخی از اعضای شورای شهر تهران هم در این زمینه تذکر داده و خواستار رفع مشکل شدند و برخی  از اعضا هم معتقد بودند این پروژه پیوست ترافیکی ندارد.

رفع مشکلات ترافیکی در دستور کار قرار گرفت و رایزنی ها با پلیس راهور در خصوص تغییر ورودی و خروجی های سرا انجام شد. 

در تمامی کشورهای پیشرفته در کنار مال های بزرگ مترو ساخته می شود تا تردد به راحتی صورت گیرد و همچنین بن بست ترافیکی در معابر به دلیل استفاده از خودروی شخصی صورت نگیرد.

گفته شده قرار است خط مترو 8 و 9 به این محدوده آورده شود و اقداماتی هم در این زمینه صورت گرفته و قرار است عملیات اجرایی آغاز شود.

همچنین نوسازی بافت فرسوده د ر این منطقه در دستور کار است و  بازآفرینی شهری در حال اجراست. طبق قانون حمایت از نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری مصوب سال ۱۳۸۹ قرار بود هر سال ۱۰ درصد از ۲۰۶ هزار پلاک فرسوده شناسایی‌ و نوسازی شوند اما در ادوار گذشته این امر به درستی صورت نگرفته و همچنان تعدادی زیادی از پلاک شهری در معرض خطر هستند و در صورت وجود تهدید مخاطرات زمین‌شناختی طبیعی که در صدر آنها زلزله قرار دارد ، مشکلاتی قطعا برای مردم ایجاد می شود.

در خصوص چرایی احداث سرایی ایرانی در این محدوده پرتردد، ساخت مترو، بافت فرسوده و ... با  محمد شیری شهردار منطقه 15 به گفت و گو نشستیم.

ملک انبار چای ناایمن بود/ مالک در خواست تبدیل انبار جای به سرای ایرانی را داد

با احداث سرای ایرانی ترافیک در سه راه افسریه افزایش یافته است؟ در این باره توضیح دهید و همچنین بفریمایید چرا انبارچای به مجموعه سرای ایرانی تبدیل شد؟

 با توجه به ناایمن بودن ملک موصوف به انبار چای و در راستای تغییر وضعیت نامطلوب آن در محله مسعودیه، درکمیسیون عالی رسیدگی به پرونده های خاص، با درخواست مالک جهت تبدیل انبار چای به مجموعه سرای ایرانی موافقت شد.

انبار پای بارها از سازمان آتش نشانی شهر تهران اخطار گرفته بود/  سازمان آتش نشانی اکنون تاییدیه ایمنی داده است

انبار چای معروف، یکی از ساختمان های ناایمن منطقه 15 بود که به صورت مکرر توسط سازمان آتش نشانی شهر تهران اخطار دریافت می کرد. در حال حاضر،  با تغییر کاربری انبار چای به سرای ایرانی، این فضا به فضایی ایمن تبدیل شده است و ایمن سازی آن  مورد تایید سازمان آتش نشانی تهران قرار دارد.

کار افرینی و اشتغال زایی و ایجاد 2000 فرصت شغلی جدید برای ساکنین و جوانان در جنوب شرقی تهران

با وجود اینکه مکان هایی دیگری برای احداث مراکز خرید اینچنینی وجود دارد ؛چرا سرای ایرانی در منطقه 15  شهرداری تهران راه اندازی شد؟

مهمترین هدف شهرداری منطقه 15 از راه اندازی مجموعه سرای ایرانی، کار افرینی و اشتغال زایی و ایجاد 2000 فرصت شغلی جدید برای ساکنین و جوانان در این منطقه بود.همچنین توسعه و رونق اقتصادی جنوب شرق تهران از دیگر اهداف راه اندازی سرای ایرانی بوده است تا  توسعه و رشد اقتصادی محدوده ورودی شرقی تهران  همچون ورودی غربی تهران شود.

مترو به سرای ایرانی می رسد/برگزاری جلسه با مدیرعامل آتش نشانی برای  نوسازی و تجهیز کامل ایستگاه ۱۵ آتش نشانی /رایزانی با پلیس برای رفع ترافیک و اتخاذ تدابیر

شما برای کارافرینی و ایجاد اشتغال این کار را انجام دادید، اما ترافیک در این محدوده باعث نارضایتی شهروندان شده است بفرمایید تا کنون چه اقداماتی برای حل معضل ترافیک این مجموعه انجام شده است؟

از زمان راه اندازی مجموعه سرای ایرانی تاکنون جلسات متعددی به منظور رفع معضل ترافیک برگزار شده است که از جمله این جلسات میتوان به برگزاری نشست با مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران قدرت الله محمدی با هدف نوسازی و تجهیز کامل ایستگاه ۱۵ آتش نشانی در محدوده سرای ایرانی، برگزاری نشست با حضور سرهنگ موسوی پور رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، سرهنگ صبا رئیس پلیس راهور منطقه  ۱5به منظور اتخاذ تمهیدات لازم، برگزاری جلسه هماهنگی راه‌اندازی خطوط ٨ و ٩ مترو تهران با حضور مجری خط ٨ و مدیر مطالعات خطوط جدید مترو تهران در شهرداری منطقه ١٥ با هدف برنامه ریزی برای اجرا و بهره برداری از خط ٨ مترو تهران اشاره کرد.

پیوست ترافیکی تهیه شده است/ احداث پارکینگ بیش از نیاز قانونی

گفته می شود پروژه پیوست ترافیکی نداشته است؟ در این باره توضیح دهید.

 همچنین پیوست ترافیکی و اجتماعی برای مجموعه سرای ایرانی تهیه شده است و بیش از نیاز قانونی برای این مجتمع پارکینگ احداث شده است.

عارضه سنجی ترافیکی صورت گرفت و فایل آن موجود است/ بخشی از ترافیک به خاطر هیجانات روزهای اول افتتاح بود

من قدری در این باره توضیح بیشتری بدهم که سرای ایرانی  فضای ۱۰ هکتاری داشته و ناایمن بود و  بیش از ۸۰۰ نفر در این سرا، انبار داشتند و وضعیت مناسبی وحود نداشت.

برای پروژه عارضه سنجی ترافیکی صورت گرفت و فایل آن موجود است و قبل از بازگشایی با پلیس هم برای راه اندازی جلساتی داشتیم.  شنبه تا چهارشنبه مشکل ترافیکی نبود و حتی ترافیک صبحگاهی هم به دلیل خروج انبارها کم شد اما در روزهای آخر هفته به ترافیک عصرگاهی حدود 10 درصد افزایش یافته و در ساعات صبح ترافیک سنگین ایجاد شده بود که بخشی از آن به دلیل هیجانات بود و به مرور کاهش یافته است.

بسیاری از کارمند این سرا از منطقه جذب شده و پیاده به محل کار می آیند/ با جابجایی ورودی و خروجی سرای ایرانی از مشکل ترافیک کاستیم

در حال حاضر ترافیک د ر محدوده سرای ایرانی عادی شده و در چند هفته گذشته وضعیت غیرعادی نداشتیم.بیش از ۲ هزار نفر در سرای ایرانی استخدام شدند  و بخش عمده از آن  ساکنان منطقه بود که برخی حتی به صورت پیاده به سرا تردد می کنند و پارکینگ هم داریم البته این موضوع را هم بگویم که با جابجایی ورودی و خروجی سرای ایرانی از مشکل ترافیک کاستیم. قبلا به خاطر انبارهای که بود و تخلیه بار صورت می گرفت ترافیک شدید بود اما در حال حاضر آرام سازی صورت گرفته است.

تسهیل تردد در دستور کار قرار گرفت

درست است که به دنبال ایجاد  پروژه محرک توسعه در منطقه بودیم اما نمی‌توان مشکل ترافیکی این محدوده و دغدغه اهالی را نادیده گرفت به همین سبب پیش بینی لازم جهت رفع مشکلات ترافیکی در این محدوده مورد بررسی قرار گرفت. پیوست ترافیکی و اجتماعی به منظور تسهیل تردد و ترافیک تهیه  شد و خدا رو شکر وضعیت بهتر است.

از احداث زیرگذر تا احداث روگذر امام رضا

چه راه کارهای برای رفع ترافیک صورت گرفت؟ در این باره توضح دهید.

راه کارهای کوتاه مدت و بلند مدت در دستور کار قرار گرفت و بار همکاری پلیس ترافیک کاهش محسوسی یافته است.

البته در  بلوار خاتم انبیا با احداث یک زیرگذر به خیابان قدیانی متصل می شود که با اجرای این طرح  ورود به سرای ایرانی از زیرگذر خلیلی مستقیم انجام و ترافیک دوربرگردان محدوده حذف خواهد شد البته  احداث روگذر از محور امام رضا(ع)  هم در دستور کار است و چند پروژه دیگر هم داریم.

با اقدامات صورت گرفته آیا ترافیک در محدوده سرای ایرانی در روزهای پایانی هفته رفع شده است؟

به منظور روانسازی تردد عصرگاهی روزهای پایانی هفته، در محدوده سرای ایرانی مسیر ورود و خروج به مجموعه سرای ایرانی تغییر کرد. پیش از این مسیر ورود و خروج به مرکز خرید به ترتیب از بلوار خاتم انبیاء(ص) و خیابان شهید قدیانی انجام می شود که در حال حاضر جابه جا شده است.

 ظرفیت پارکینگ مجموعه به  1800 جای پارک افزایش یافت

همچنین طرح خط کشی پارکینگ مجموعه سرای ایرانی برای نظم بیشتر و افزایش ظرفیت پارکینگ در دستور کار قرار گرفت و ظرفیت پارکینگ مجموعه به  1800 پارکینگ افزایش یافت.

در خواست کردیم در تبلیغات از  شهروندان در خواست کنند  از شنبه تا چهارشنبه به سرای ایرانی بیایند

باز هم تاکید می کنم که پیوست های ترافیکی صورت گرفت و پیش بینی های لازم برای بازگشایی این مسیر در نظر گرفته شده است. البته این را هم بگویم که از مدیر سرای ایرانی درخواست کرده است تا تبلیغاتی را انجام دهند که شهروندان از شنبه تا چهارشنبه به سرای ایرانی مراجعه کنند.

خطوط 8 و 9 مترو به منطقه 15 می رود/ ایستگاه ترمینال بعثت تبادلی خطوط ٦ و ٨ و ایستگاه سرای ایرانی تبادلی خطوط ٨ و ٩ خواهد بود

در خصوص راه اندازی مترو گفتید بفرمایید چه زمان این امر صورت می گیرد؟ آیا بودجه های لازم وجود دارد؟ در این باره توضیح دهید.

 راه اندازی خط ٨ و ٩ مترو تهران نیازمند یک برنامه منسجم و اتصال منطقه به شبکه ٣٠٠ کیلومتری مترو تهران است. در منطقه 15 شهرداری تهران در حال حاضر تنها خط انبوه بر حمل و نقل عمومی در منطقه؛  خط ٦ مترو است که در انتهای بخش غربی منطقه است و  تاثیر  زیادی هم  بر کاهش ترافیک در این بخش از شهر ندارد.

با احداث مترو بخشی از ترافیک سواره رو در منطقه ١٥ کاهش می یابد /خروج منطقه 15 از بن بست ترافیکی

با راه اندازی خطوط ٨ و ٩ مترو تهران تعداد ایستگاه های مترو از ٥ ایستگاه در خط ٦ به ١٣ ایستگاه در خطوط ٦و٨و٩ می رسد و همچنین ایستگاه ترمینال بعثت که یک ایستگاه تبادلی خط  ٦ و ٨  مترو و ایستگاه سرای ایرانی، ایستگاه تبادلی خط ٨ و ٩ به عنوان اصلی ترین ایستگاه های مترو در این منطقه شهر تهران خدمت رسانی می کنند.

طبق مطالعات  صورت گرفته توسط کارشناسان با اجرای این طرح  بخشی از ترافیک سواره رو در منطقه ١٥  شهرداری تهران کاهش یافته  و  این منطقه هم  از بن بست ترافیکی خارج خواهد شد.

بزودی عملیات اجرایی در دستور کار قرار می گیرد/رایزانی ها صورت گرفت

ایا توافقات لازم با مجری صورت گرفته است؟ عملیات اجرایی چه زمان آغاز می شود؟ در این باره توضیح دهید.

همچنین براساس توافق انجام شده با مجری خط ٨ مترو تهران و به منظور تسریع در روند اجرایی دفاتر جداگانه‌ای برای حضور نمایندگان خطوط ٨ و ٩ مترو تهران در شهرداری منطقه ١٥ تشکیل و پیگیری‌های روزانه تا حصول نتیجه و آغاز عملیات اجرایی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

نوسازی در محدوده اتابک و مینابی/تجمیع پلاک ها در بافت فرسوده در دستور کار/نرخ رشد نوسازی بالا رفت

یکی از مشکلات اساسی در منطقه 15 شهرداری تهران موضوع نوسازی بافت فرسوده است، سال هاست که این معضل در این بخش از شهر به قوت خود باقی است بفرمایید برای رفع این مشکل چه اقداماتی صورت گرفته است؟

‍در محله اتابک و مینابی ما مشکلاتی داشتیم البته در حال حاضر بخشی از پلاک ها نوسازی شده اند.نوسازی بافت فرسوده  در دستور کار است و باید تمامی زیرساخت ها فراهم شود و کیفیت زندگی مردم افزایش یابد.

 مردم رغبت بیشتری برای ساخت و ساز پیدا کرده اند و پلاک های تجمیعی زیادی در منطقه داریم

نرخ رشد نوسازی بالا رفته است و با ایجاد بسته های تشویقی روند صدور پروانه رشد کرده و مردم رغبت بیشتری برای ساخت و ساز پیدا کرده اند و پلاک های تجمیعی زیادی در منطقه داریم.

بخش عمده ای از پلاک ها تعیین تکلیف شده و بزودی پروژه ها تکمیل و آماده بهره برداری می شود. ما باید زندگی را به بافت فرسوده برگردانیم و بازآفرینی شهری در دستور کار است. بافت های ناپایدار داریم و باید این مشکلات برطرف شود تا خدایی نکرده اگر بحرانی رخ داد مردم کمتر دچار آسیب شوند. به دنبال ارائه تسهیلات و ایجاد بستر مناسب برای تسریع نوسازی هستیم و این مووضع جزو الویت های ما در مدیریت شهری ششم است. 

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1643016

مهمترین اخبار ایران و جهان: