نیوز سیتی!
16 بهمن 1402 - 12:21

ایران به دانش فنی تولید پانسمان بیماران پروانه‌ای دست یافت

یک شرکت دانش‌بنیان پس از اعمال تحریم‌ها علیه ایران و کمبود پانسمان بیماران پروانه‌ای (ای بی) با تکیه بر دانش و تحقیقات خود به فرمولاسیون پانسمان مپیلکس سوئد منطبق با گایدلاین جهانی توصیه شده جهت پانسمان‌های خاص این بیماران دست یافتند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، متخصصان شرکت دانش‌بنیان طبا زیست پلیمر (تریتا) به عنوان نخستین تولیدکننده پانسمان‌های پیشرفته ترمیم زخم در ایران، پس از اعمال تحریم‌ها علیه ایران و کمبود پانسمان بیماران پروانه‌ای (ای بی) با تکیه بر دانش و تحقیقات خود به فرمولاسیون پانسمان مپیلکس سوئد منطبق با گایدلاین جهانی توصیه شده جهت پانسمان‌های خاص این بیماران دست یافتند و در تلاش‌اند تا این محصول را با هدف یاری رساندن و ارتقای سلامت این بیماران حساس و آسیب‌پذیر کشورمان در مقیاس نیمه صنعتی بومی‌سازی کنند.

میثم فرج‌الهی؛ رئیس مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری درباره این طرح عنوان کرد: مطابق با گایدلاین جهانی مراقبت از زخم بیماران پروانه‌ای از اقدامات اولیه برای درمان هر نوع زخم، استفاده از پانسمان مناسب آن زخم است و این مسئله درباره بیماران EB (پروانه‎ای) نیز صدق می‌کند، زیرا زخم حاصل از این بیماری جزو زخم‎های مزمن محسوب شده و مبتلایان به آن لازم است از پانسمان‎های فومی مخصوص استفاده کنند که خود آسیب بیشتری به تاول‌ها و پوست بسیار حساس آنها وارد نکند.

وی افزود: مناسب‌ترین پانسمان برای بیماران EB پانسمان مپیلکس است که به دلیل استفاده از تکنولوژی safetac به زخم‌های بیماران پروانه‌ای نمی‌چسبد، به راحتی قابل تعویض است و تا سه روز نیاز به تعویض ندارد. در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌های ظالمانه امکان تامین پانسمان مپیلکس برای بیماران وجود نداشت و عدم وجود پانسمان جایگزین مناسب در بازار سبب شد تعدادی از کودکان مبتلا به EB جان خود را از دست بدهند.

فرج‌الهی ادامه داد : شرکت طبا زیست پلیمر (تریتا) به عنوان اولین تولیدکننده پانسمان‌های پیشرفته ترمیم زخم در ایران، پس اعمال تحریم‌ها به کشور ایران و کمبود پانسمان بیماران پروانه‌ای با تکیه بر تحقیقات و دانش متخصصین خود و با پتانسیل بالایی که در تیم تحقیق و توسعه خود دارد توانسته است به فرمولاسیون پانسمان مپیلکس سوئد منطبق با گایدلاین جهانی توصیه شده جهت پانسمان‌های ای بی دست یابد و درصدد است تا این محصول را با هدف یاری رساندن و ارتقای سلامت این بیماران حساس و آسیب‌پذیر کشورمان در مقیاس نیمه صنعتی بومی‌سازی نماید. پانسمان فوم طبافلکس با جذب عمودی ترشحات و مدیریت رطوبت و خاصیت بالشتکی که دارد باعث ضربه‌گیری و پیشگیری از اصطکاک می‌شود. این پانسمان به دلیل خاصیت انعطافی که دارد در محل‌های گوناگون بدن قابل استفاده است و محیطی ایده‌آل جهت بهبودی زخم فراهم می‌آورد.

به گفته وی، این شرکت دانش‌بنیان در راستای دستیابی به اهداف یاد شده در روند اجرایی تولید و تجاری‌سازی این محصول، تاکنون با حمایت‌های مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، موفق به کسب دانش فنی تولید پانسمان مپیلکس(Mepilex)، احداث اتاق تمیز جهت تولید پانسمان بیماران ای بی، خرید بخشی از تجهیزات اساسی و اخذ مجوزها از آزمایشگاه‌های همکار غذا و دارو شده است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1661316

مهمترین اخبار ایران و جهان: