نیوز سیتی!
30 دی 1402 - 19:01

سود چندبرابری صادرات دام زنده به کشورهای حوزه خلیج فارس

رئیس اتاق اصناف یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: به دلیل حاشیه سود صادرات دام زنده به کشورهای حوزه خلیج فارس، شاهد افزایش قاچاق دام هستیم.

مهرداد الهی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یاسوج اظهار داشت:  در چند هفته گذشته قیمت‌گذاری گوشت قرمز انجام گرفت و از آن زمان تاکنون قیمت‌ها تغییر نیافته و البته در استان کهگیلویه و بویراحمد قیمت‌ها تا حدودی مناسب‌تر بوده و ولی عوامل مختلفی باعث شد در سراسر کشور کمبود گوشت داشته باشیم.

وی عنوان کرد: اواخر سال گذشته به دلیل خشکسالی و کمبود دام، دام‌های مولد وارد بازار شدند، در حالی که این دام‌ها بi جای سال گذشته باید امسال وارد بازار می‌شدند، به همین دلیل امسال دام به اندازه کافی نداشتیم، و الان کمبود دام داریم.

الهی ابراز کرد: در مناطق گرمسیری وضعیت دام نسبت به مناطق سردسیری بهتر است، ضمن اینکه در کل کشور کمبود وجود دارد و تأمین دام سخت بوده و در کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس یا کشور عراق چون قیمت دام با دلار است، گاهی قیمت‌ها چند برابر ایران می‌شود و همین باعث قاچاق دام و کمبود دام در کشور شده است.

رئیس اتاق اصناف یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: بازار بر اساس عرضه و تقاضا است و وقتی کالایی کم می‌شود طبیعتا و متأسفانه افزایش قیمت داریم، تا یک ماه آینده بر اساس آن چیزی که اعلام شده شرایط بهتر خواهد شد.

الهی بیان کرد: سعی کردیم که فقط به بازار استان تکیه نکنیم و از استان‌های هم جوار تأمین دام داریم، اتحادیه تلاش می‌کند که از هر جایی که بتوانند دام را وارد کند که قیمت بیشتر از این نشود.

وی خاطرنشان کرد: برای بازار یک حاشیه سود در نظر گرفته شده ضمن اینکه حاشیه سود و حقوق قانونی قصاب را کاهش داده‌ایم و به جای 8 درصد سود، 5 درصد سود قرار داده شده ولی این موارد تأثیر زیادی ندارد، چرا که قیمت دام زنده خیلی بالا رفته است.

الهی با اشاره به اینکه قیمت دام زنده 190 تا 200 هزار تومان تغیین شده است، یادآور شد: هم اکنون قیمت از 250 هزار تومان بیشتر شده و قصاب‌ها می‌گویند که ما داریم با ضرر می‌فروشیم، ‌امیدواریم که این شرایط تأمین دام بهتر شود و نزدیک فصل بهار تعدیل قیمت داشته باشیم.

نایب رئیس اتحادیه قصابان یاسوج نیز به تسنیم گفت: اگر میدان دام در استان ما فعال شود، قیمت دام هم ثابت می‌ماند، الان باید دام را از منطقه دریلا و مناطق گرمسیری بیاورند، دلیل افزایش قیمت‌ها هم همین است. تا یکی دو ماه آینده وضعیت بهتر می‌شود.

علی صالحی ابراز کرد: موضوع دیگر قیمت خرید دام است، وقتی قیمت خرید دام زنده در استان همجوار بیشتر است، دامدار دام خود را بار می‌کند و به استان دیگر برای فروش می‌برد، همین باعث می‌شود که کمبود داشته باشیم.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1643916

مهمترین اخبار ایران و جهان: