نیوز سیتی!
07 دی 1402 - 21:04

ارتقای بهره‌وری نیازمند افزایش اختیارات استان‌ها برای بهره‌برداری از امکانات است

استاندار اردبیل با اشاره به اهمیت بهره‌وری در همه زمینه‌ها برای رشد و اعتلای استان و کشور، بر افزایش اختیارات استان‌ها در بهره‌برداری از امکانات و ارتقای بهره‌وری تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، سیدحامد عاملی عصر امروز در شورای اداری استان اردبیل با محوریت افزایش بهره‌وری، اظهار کرد: با توجه به اهمیت بهره‌وری در همه زمینه‌ها برای رشد و اعتلای استان و کشور، افزایش اختیارات استان‌ها در بهره‌برداری از امکانات و ارتقای بهره‌وری مورد تأکید بوده و لازم است در سطح استان نیز با افزایش اختیارات مدیران برای اصلاح و نوآوری در فرایندهای اجرایی مبتنی بر توجه به هدف و نتیجه اقدام شود.

وی با اشاره به تأثیر توجه به ارتقای بهره‌وری در تحقق اقدامات و تأمین منابع از داخل استان اردبیل، افزود: در صورت تفویض برخی اختیارات به داخل استان، مدیران می‌توانند منابع قابل توجهی را از محل بهره‌وری‌ها تأمین و به پروژه‌ها تزریق کنند.

استاندار اردبیل هم‌چنین با یادآوری اختیارات مدیران استان در راستای اصلاح فرایندها، گفت: اگر بتوانیم با اصلاح فرایندها به اهداف ترسیم‌شده برسیم، مسیر را بهتر و با سرعت بیش‌تری طی خواهیم کرد.

عاملی ادامه داد: در برخی مواقع مدیریت منابع و بهره‌وری در داخل استان اردبیل می‌تواند منابعی به مراتب بیش‌تر از اعتبارات ابلاغی را عاید استان و پروژه‌های مربوط کند.

وی تصریح کرد: تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی بالا مورد تأکید بوده و تزریق منابع برای تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه‌ها به نفع مردم ضروری است.

انتخابات و مجلس قوی راهکار و درمانی برای دردهای کشور

استاندار اردببل با اشاره به نزدیک شدن ایام انتخابات مجلس و اهمیت و نقش انتخابات در رشد و توسعه کشور و استان، بیان کرد: انتخابات ریل‌گذاری پیشرفت و درمان مشکلات کشور است.

عاملی افزود: قانون‌گذاری در مجلس اتفاق می‌افتد و به تبع اولویت‌بندی قوانین مهم و اجرایی کردن قوانین، نقش قابل توجهی در پیشرفت کشور دارد.

وی با تأکید بر مساعدت و همکاری دستگاه‌های اجرایی در پشتیبانی از اقدامات اجرایی انتخابات و افزایش مشارکت در انتخابات، اظهار کرد: هم‌چنین مدیران باید در راستای تحقق جهاد تبیین و اطلاع‌رسانی از اقدامات انجام‌گرفته را عملیاتی کنند.

اهمیت رشد اقتصادی مبتنی بر ارتقای بهره‌وری

میرسامان پیشوایی، رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران نیز در این نشست از سنجش سالانه رشد بهره‌وری در کشور خبر داد و گفت: رشد اقتصادی مبتنی بر ارتقای بهره‌وری از جمله موضوعاتی است که در کشورها مورد توجه بوده و حدود ۲۰درصد رشد اقتصادی در کشورها نتیجه ارتقای بهره‌وری است و بر افزایش درآمد سرانه نیز تأثیر دارد.

وی تحقق بهره‌وری را نیازمند تحول در حوزه منابع انسانی، توجه به فناوری، سرمایه و مدیریت دانست و افزود: متوسط عمر پروژه‌های عمرانی در کشور ۱۵/۷ سال بوده و ما شاهد خواب سرمایه بوده‌ایم که این موضوع می‌توانست با تدبیر و نوآوری به ارتقای بهره‌وری منجر شود.

وی از تشکیل کمیته بهره‌وری در استان‌ها خبر داد و تصریح کرد: استانداران به‌عنوان دبیر کمیته و مدیران نیز عضو کمیته هستند که چرخه مدیریت بهره‌وری در استان را تشکیل می‌دهند.

پیشوایی بیان کرد: کمیته بهره‌وری در استان به تعریف یک مسأله بهره‌وری در هر حوزه اقدام کرده و  هم‌چنین به ریشه‌یابی ۳ مسأله و حل آن اقدام می‌کند.

وی افزود: هر ۳ ماه یک‌بار برنامه‌های بهره‌وری سنجش و نتیجه هر سنجش هم در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران افزایش اختیارات استان را از جمله تمهیدات اتخاذشده در چرخه افزایش بهره‌وری عنوان کرد و گفت: مشارکت دانشگاه‌ها در خصوص انجام مطالعات و تحقیقات در راستای افزایش بهره‌وری و مشارکت دانش‌بنیان‌ها از جمله‌ موضوعاتی است که در راستای تحقق بهره‌وری در استان‌ها مورد تأکید است.

پیشوایی بیان کرد: در راستای تحقق اهداف بهره‌وری و اجرای برنامه‌ها لازم است تیمی برای پیگیری کارهای فعالان بهره‌وری تشکیل و هم‌چنین اقداماتی در راستای توانمندسازی فعالان این بخش انجام شود.

گفتنی است، در این نشست تفاهم‌نامه همکاری ارتقای بهره‌وری در دستگاه‌های اجرایی استان میان استانداری اردبیل، سازمان ملی بهره‌وری ایران، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و دانشگاه محقق اردبیلی به امضا رسید.

پایان پیام/۳۸۸۶/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1619316

مهمترین اخبار ایران و جهان: