نیوز سیتی!
29 خرداد 1402 - 15:49

توییت سخنگوی وزارت خارجه چین در آستانه دیدار بلینکن با جین‌پینگ

سخنگوی وزارت خارجه چین در آستانه دیدار همتای آمریکایی وی با رئیس جمهور چین، نسبت به تاثیرات مثبت این دیدار بر ثبات روابط دو کشور ابراز امیدواری کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، هوآ چونینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در آستانه دیدار آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین در پکن، نسبت به سودمند بودن این دیدار در ثبات روابط دو کشور ابراز امیدواری کرد.

هوآ در توییتی نوشت: شی جین‌پینگ قرار است با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا دیدار کند. رئیس جمهور چین گفته است که تعاملات بین دولتی همواره باید برپایه احترام و صداقت متقابل باشد.

وی افزود: امیدوارم که سفر بلینکن به ثبات روابط چین و آمریکا کمک به‌سزایی کند.

بعد از سفر مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا به پکن در سال ۲۰۱۸، سفر دیروز بلینکن به چین، نخستین سفر وزیر خارجه دولت مستقر آمریکا به پکن محسوب می‌شود. پومپئو بعد از آن سفر و همزمان با سال‌های پایانی ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، راهبرد رویارویی با چین را دنبال کرد و از آن به بعد، دولت بایدن، این سیاست تندروی را ادامه داد و حتی در برخی حوزه‌ها از جمله اعمال تحریم‌های صادراتی با هدف تحدید خرید و استفاده از ریزتراشه‌های پیشرفته ساخت پکن برای «کاربردهای نظامی»، پا را فراتر نیز گذاشت.

بلینکن پیش از این با وانگ یی، دیپلمات ارشد حزب کمونیست و همچنین چین کانگ، وزیر خارجه چین دیدار کرده بود. انتظار می‌رود رئیس جمهور چین اواخر امروز پذیرایی بلینکن باشد.

تنش‌ها بین این دو اقتصاد بزرگ جهان در سال‌های اخیر بر سر مسائلی همچون تجارت، فناوری و البته تایوان تشدید شده است.

شبکه دولتی چین (سی‌سی‌تی‌وی) نیز نوشت که وانگ در دیدار با بلینکن گفته که پکن در مساله تایوان هیچ سازش و توافقی نخواهد کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1295860

مهمترین اخبار ایران و جهان: