نیوز سیتی!
30 خرداد 1402 - 05:31

روستای کندلوس نوشهر؛ در فهرست ۸ روستای کاندیدای جهانی شدن

معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران از قرار گرفتن روستای کندلوس نوشهر در فرصت ثبت جهانی گفت: روستای کندلوس از همه امتیازات در بخش‌های مختلف آیین‌ها، آداب و رسوم در راستای گردشگری آیینی، گردشگری مذهبی، گردشگری طبیعی و مراکز اقامتی و پذیرایی، بافت قدیمی روستا‌، گیاهان دارویی برخوردار بوده است.

مهران حسنی معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران درباره انتخاب روستای جهانی در استان، اظهار کرد: سازمان جهانی جهانگردی در راستای بحث احیا، حفظ و ترویج روستاها هر ساله روستاهایی را با عنوان روستاهای جهانی انتخاب می‌کنند.

وی با بیان اینکه امسال از استان مازندران پنج روستا معرفی شد، افزود: از بین روستاها، روستای کندلوس نوشهر انتخاب شد که در این زمینه کارشناس ارزیابی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بازدیدی در این زمینه داشته است.

معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران بیان کرد: در فرمانداری نوشهر هم کمیته گردشگری روستایی کندلوس تشکیل شد که جلسه اول با حضور فرماندار و مسژولان جامعه محلی و پس از آن سه جلسه دیگر در ارتباط با این موضوع برگزار شد.

حسنی تصریح کرد: آنچه در کمیته گردشگری روستایی کندلوس حائز اهمیت بوده، این است یک تیم در نوشهر و یک تیم در اداره کل میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان پشتیبان تشکیل شد و جوامع محلی با همکاری فعالان حوزه مربوط به نوشهر و روستای کندلوس موارد مدنظر سازمان جهانی جهانگردی در قالب محتوا شامل فیلم، عکس و محتوای متنی جمع‌بندی کردند.

وی یادآور شد: روستای کندلوس از همه امتیازات در بخش‌های مختلف آیین‌ها، آداب و رسوم در راستای گردشگری آیینی، گردشگری مذهبی، گردشگری طبیعی و مراکز اقامتی و پذیرایی، بافت قدیمی روستا‌، گیاهان دارویی برخوردار بوده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران یادآور شد: در بحث صنایع‌دستی هم  جوراب‌های مخصوص، دوخت لباس های اصیل مازندرانی، سنگ‌فرش خیابان ها در بافت قدیم، کاه‌گلی بودن خانه‌ها و حمام قدیمی خزانه‌ای این روستا مورد توجه بوده است.

حسنی ادامه داد: پذیرش جوامع محلی در استقبال از گردشگران و فرهنگ خود روستا در پذیرش گردشگران به‌عنوان مهمان از موضوعات مورد توجه روستا بوده است.

وی گفت: پرونده روستای کندلوس نوشهر با همکاری شورا، دهیار و فرمانداری نوشهر و اداره کل گردشگری مازندران به معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی ارسال شده و در مرحله معرفی به سازمان جهانی جهانگردی است.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1296860

مهمترین اخبار ایران و جهان: