نیوز سیتی!
06 تیر 1402 - 13:34

4 هزار و 150 کیلوگرم گوشت غیربهداشتی در چهارمحال و بختیاری ضبط شد

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: طی سه ماهه نخست امسال 58 هزار و 173 مورد نظارت بهداشتی بهداشتی از سطح کشتارگاه‌های دام استان صورت گرفته است که در مجموع 4 هزار و 150 کیلوگرم گوشت غیربهداشتی ضبط شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، محمد اسدی صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران چهارمحال و بختیاری گفت: طی سه ماهه نخست امسال بر روی کشتار ۵۰ هزار و ۲۸۴ رأس گوسفند و بره، ۷ هزار و ۹۹۵ رأست بز و بزغاله، ۲ هزار و ۲۶۳ رأس گاو و گوساله، ۳۲ نفر شتر در سطح کشتارگاه‌های استان نظارت بهداشتی صورت گرفته است و از این تعداد ۴ هزار و ۱۵۰ کیلوگرم فرآورده گوشتی غیربهداشتی ضبط شده است.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: طی سه ماه نخست امسال ۱۱ هزار و ۹۷۱ بازدید از مراکز فروش محصولات دامی انجام شده است که از این تعداد ۷۷۶ مورد تذکر دریافت کرده‌اند و ۶ هزار و ۱۷۹ کیلوگرم فرآورده ضبط و ۹۴۴ مورد نمونه گرفته شده و ۵۸ مورد به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

وی افزود: از ابتدای سال تا پایان خردادماه ۳ میلیون و ۵۴۶ هزار و ۶۰۱ قطعه طیور در کشتارگاه‌های استان کشتار شده است که از این تعداد ۲۶ هزار و ۴۶۰ قطعه به دلایل مختلف ضبط شده است.

اسدی با اشاره به اینکه در استان ۴۹۸ واحد تولید ماهیان سردآبی فعال است، اضافه کرد: در سه ماهه نخست امسال یک میلیون و ۵۷۷ هزار و ۷۷۲ قطعه تخم چشم‌زده ماهی وارد چهار مزرعه شده است.

وی بیان کرد: ورود و خروج آبزیان به این مزارع باید با نظارت دامپزشکی باشد در غیر این صورت افراد متخلف به مراجع قضایی معرفی می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در سه ماهه ابتدایی امسال ۶۳ مورد نمونه‌برداری از مزارع استان انجام و به آزمایشگاه‌های مربوطه ارسال شده است و در راستای پایش مراکز ۲۴۷ مورد نظارت انجام شده است.

وی گفت: در خصوص مراقبت از شیوع بیماری‌های ویروسی در میان ماهیان سردآبی ۳۲ نمونه در سه ماهه نخست امسال اخذ و به آزمایشگاه‌های مربوطه ارسال و محصول سه واحد آلوده معدوم شده است.

اسدی ادامه داد: هم‌اکنون در استان ۵۱ داروخانه، ۴۲ مرکز درمانگاهی، ۲۳ واحد مایه‌کوبی، ۲ واحد آزمایشگاه خصوصی و ۴ واحد آزمایشگاه همکار فعال است.

وی افزود: امسال یک مورد تایید شده از ابتلای انسانی تب کریمه کنگو در شهرستان فارسان گزارش شده است که بلافاصله کارشناسان دامپزشکی وارد عمل شده و اقداماتی نظیر سم‌پاشی، در اختیار گذاشتن داروی ضدانگل و آموزش‌های لازم را در اختیار دامداران منطقه گذاشته‌اند.

مدیرکل دامپزشکی استان اضافه کرد: یک مورد نیز در شهرستان اردل اعلام شد که از طرف مرکز بهداشت تایید نشد.

وی با بیان اینکه دامپزشکی بر واردات و صادرات انواع محصولات دامی، خوراکی و نهاده‌های دامی نظارت می‌کند، بیان کرد: در سه ماه نخست امسال ۱۴ میلیون و ۲۰۵ هزار و ۵۵۶ کیلوگرم نهاده دامی، ۸۳ تن گوشت قرمز منجمد، ۳۷ تن پودر چربی و ۱۰۰ تن پودر ماهی به نظارت دامپزشکی وارد استان شده است.

اسدی گفت: همچنین در سه ماهه نخست امسال ۴ میلیون ۶۶۱ هزار و ۴۰ کیلوگرم خوراک و مکمل آبزیان، ۵ تن ماهی خوراکی تازه و ۱۰۸ تن شیرخشک تحت نظارت دامپزشکی از استان به خارج از کشور صادر شده است.

پایان پیام/۶۸۰۲۴

منبع: فارس
شناسه خبر: 1313060

مهمترین اخبار ایران و جهان: