نیوز سیتی!
07 تیر 1402 - 02:57

آمریکا: به زودی تحریم علیه واگنر اعلام می‌کنیم

به رغم گزارش اخیر یک رسانه آمریکایی درباره تصمیم واشنگتن برای به تاخیر انداختن تحریم‌ها علیه گروه واگنر، وزارت امور خارجه آمریکا از وضع«بسیار زود» این تحریم‌ها خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد، این کشور «بسیار زود» تحریم‌هایی جدید را علیه گروه پیمانکار نظامی خصوصی واگنر و در ارتباط با فعالیت‌های این گروه در قاره آفریقا اعلام می‌کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «مت میلر»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری روزانه جزئیاتی بیشتر درباره این تحریم‌ها مشخص نکرد. این مقام آمریکایی گفت که این تحریم‌ها «این هفته» اعلام می‌شوند و مربوط به شورش نافرجام اخیر گروه واگنر در روسیه نبوده و با فعالیت‌های این گروه در آفریقا مرتبطند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اظهار کرد: «اقداماتی که ما علیه گروه واگنر اتخاذ می‌کنیم در ارتباط با رخداد‌هایی که چند روز قبل اتفاق افتاد نیستند بلکه مربوط به فعالیت‌های قبلی آنها در کشورهای آفریقایی هستند.»

میلر مدعی شد: «ما به رصد نزدیک اقداماتی که آنها بر خلاف منافع کشورهای محل فعالیتشان اتخاذ می‌کنند ادامه می‌دهیم. و ما به اتخاذ اقداماتی برای پاسخگو کردن آنها ادامه خواهیم داد.»

چهار روز پیش روزنامه «وال استریت ژورنال» آمریکا به نقل از منابع آگاه نوشت، واشنگتن قصد دارد وضع تحریم‌های جدید علیه گروه واگنر را به دلیل شورش «یوگنی پریگوژین» رهبر این گروه علیه کرملین به تاخیر بیندازد.

یکی از منابع مورد استناد این روزنامه آمریکایی ادعا کرد، بهانه آمریکا برای اتخاذ این تصمیم «این نگرانی که این تحریم‌ها در نهایت به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه کمک کند» است.

روسیه جمعه شب تا شنبه شب وضعیت پرتنش بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد. نیروهای واگنر تاسیسات نظامی در شهر جنوبی «روستوف» روسیه را تصرف کردند و پریگوژین، رئیس گروه واگنر اعلام کرد نیروهایش پیشروی را با طرحی برای رسیدن به مسکو آغاز کرده‌اند. 

در پی آن، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه طی سخنانی کوتاه و تند، اقدام نیروهای تحت امر پریگوژین را «خیانت در داخل کشور» و «شورش مسلحانه» خواند و درباره عواقب آن هشدار داد. ساعاتی بعد رئیس واگنر با میانجیگری رئیس‌جمهور بلاروس موافقت کرد پیشروی را متوقف کرده و نیروهایش را در ازای دریافت ضمانت‌های امنیتی عقب بکشد. به این ترتیب شورش واگنر در کمتر از ۲۴ ساعت به پایان رسید.

«آلکساندر لوکاشنکو»، رئیس جمهور بلاروس روز سه شنبه اعلام کرد، پریگوژین وارد این کشور شده است.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1314116

مهمترین اخبار ایران و جهان: