نیوز سیتی!
01 تیر 1402 - 08:37

نسل جدید کشتی‌های روسی در بندر نوشهر پهلو گرفت

با کاهش سطح تراز آب دریای خزر و در پی آن کاهش ظرفیت بارگیری کشتی‌های تجاری در این دریا، کشور روسیه اقدام به طراحی و ساخت کشتی‌های نسل جدید کرده که نخستین فروند آن هفته گذشته در بندر نوشهر پهلو گرفت.

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری به نقل از روابط عمومی استانداری مازندران، با کاهش سطح تراز آب دریای خزر و در پی آن کاهش ظرفیت بارگیری کشتی‌های تجاری در این دریا، کشور روسیه اقدام به طراحی و ساخت کشتی‌های نسل جدید کرده که نخستین فروند آن هفته گذشته در بندر نوشهر پهلو گرفت.

کشتی نیکلای اورلو (Nikolay Orlov) که کمتر از چهار ماه پیش ساخته شده بود؛ برای نخستین بار در روز سه شنبه ۲۳ خرداد ماه در بندر نوشهر پهلو گرفت؛ این کشتی با ۱۴۰ متر طول و ۱۷ متر عرض، قادر به حمل هشت هزار تن محموله غلات (حدود ۲ برابر کشتی‌های فعال در دریای خزر) است.

کشتی نیکلای اورلو در نخستین سفر دریایی خود به بندر نوشهر از مبدأ بندر آستاراخان، حامل پنج هزار و ۱۴۷ تن غلات بود در حالی که بسیاری از کشتی‌هایی که در دریای خزر تردد می کنند با همین میزان آبخور، حداکثر قادر به بارگیری بین سه هزار و تا سه هزار و ۵۰۰ تن غلات هستند.

طراحی و ساخت کشتی‌ها با آبخور کمتر و بارگیری بیشتر، یکی از روش‌های جلوگیری از خسارت و زیان‌های اقتصادی به صنعت کشتیرانی در آب‌های بسته (دریاچه ها) و رودخانه‌های قابل کشتی رانی است.

بندر نوشهر یکی از مهمترین بنادر اقتصادی و تجاری ایران و نزدیکترین بندر به پایتخت تهران است که سالانه حجم زیادی کالا از کشورهای حاشیه دریای خزر از طریق این بندر مبادله می‌شود.

این بندر اکنون با بنادر ترکمن‌باشی در ترکمنستان، آکتائو قزاقستان، باکو در جمهوری آذربایجان و ماخاچ قلعه و آستاراخان روسیه تبادل کالا دارد و فاصله این بندر تا بندر آستاراخان روسیه ۱۱۷۶ کیلومتر و تا بندر ماخاچ قلعه ۸۲۲ کیلومتر است.

بندر نوشهر به مساحت حدود ۴۰ هکتار درحال حاضر دارای ۹ پست اسکله تجاری و خدماتی است و یکی از نزدیک ترین بنادر به پایتخت کشور است.

دیپلماسی فعال اقتصادی منطقه‌ای دولت آیت‌الله رئیسی و در ورای آن برگزاری دومین مجمع اقتصادی کشورهای ناحیه کاسپین در روسیه در سال گذشته، اکنون انگاره‌های ویژه‌ای را در کشور به وجود آورده و مازندران نیز به‌دلیل برخورداری از شرایط خاص اقتصادی و زیرساختی، می‌تواند نقش خاصی در افزایش تبادلات تجاری ایفا ‌کند.

مازندران با مزیت‌های فراوان اقتصادی، طبیعی، گردشگری، تجاری و صنعتی می‌تواند با سرمایه‌گذاری‌های بیشتر و تقویت روابط با کشورهای همسایه به محور دیپلماسی اقتصادی کشور در دوره جدید تبدیل شود و مسوولان ارشد استان با درک این موضوع در ماه‌های گذشته با دیدارهای چهره به چهره با مسوولان ارشد دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و سفرای کشوری های شمالی مازندران در حال هموار کردن این مسیر مهم هستند.

مازندران با افزون بر سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت و ۲۳ هزار و ۷۵۶ کیلومتر مربع وسعت، در مجموع حدود چهار درصد تولید ناخالص ملی ایران را به خود اختصاص داده که بهره گیری از چنین ظرفیت بسیار مناسب برای توسعه همکاری های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بسزایی برخوردار است.

مازندران در کنار ظرفیت‌های گردشگری، طبیعی و معدنی، این روزها با توجه به سیاست‌های اقتصادی تجاری دولت سیزدهم به دلیل برخورداری از بنادر منحصر به فرد و راهبردی، جایگاه ویژه ای برای صادرات و واردات کالا دارد که یکی از این بنادر بندر امیر آباد با حدود یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو- رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت افزون بر ۳۰۰ میلیون است که به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه می‌زند و ظرفیت فوق العاده‌ای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.

کارشناسان می‌گویند با توافق راهبردی دولت با روسیه که بسته‌ای از توافقات لجستیکی و ترانزیتی است، جریان عبور بار از کریدور شمال- جنوب افزایش خواهد یافت و در عین حال جایگاه راهبردی ایران در سطح منطقه با فعال شدن این کریدور ارتقا می‌یابد و همزمان با مذاکرات احیای کریدور شمال- جنوب، تأمین اعتبار خرید کشتی‌های رو-رو با ظرفیت کانتینر یخچالی در بندر امیرآباد هم باید انجام گیرد تا برنامه افزایش ترافیک کالا از این بندرعملیاتی می‌شود.

از سوی دیگر کارشناسان اقتصادی پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای را هم یک فرصت طلایی دیگر برای توسعه و رونق بنادر شمالی کشور به ویژه بندر امیرآباد می دانند تا صادرات مورد نیاز به کشورهای عضو در حوزه کالا و کشتی را ارائه کند چراکه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای حدود ۴۰ درصد جمعیت جهان و نیز ۲۵ درصد مساحت دنیا را به خود اختصاص داده‌اند و ایران با بهره‌برداری از بندر امیرآباد می‌تواند از این فرصت طلایی استفاده کرده و محور ترانزیتی به این کشورها و نیز کشورهای دوست و همکار آن ها باشد.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1301616

مهمترین اخبار ایران و جهان: