نیوز سیتی!
03 تیر 1402 - 12:51

کاهش ۳۰ درصدی ورودی پرونده های بند نظامی

اردبیل- رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اردبیل از کاهش ۳۰ درصدی ورودی پرونده های بند نظامی در سال گذشته در استان اردبیل خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، بهروز میرعلیزاده پیش از ظهر شنبه در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه در اردبیل اظهار کرد: بیشترین تاکید ما بر برگزاری دوره‌های آموزشی و پیشگیرانه است که در این زمینه در استان اردبیل اقدامات خوب و مؤثری آغاز شده است.

وی تصریح کرد: سال گذشته ۱۱۴ جلسه و کارگاه آموزشی و حقوقی برای ضابطان خاص و عام به تعداد ۲۴۰ ساعت برگزار شده و ۱۱ هزار و ۹۰ نفر در این نشست‌ها حضور داشتند.

رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح استان اردبیل گفت: در مجموع ۲۳ هزار نفر ساعت دوره‌های پیشگیری از جرایم به همت سازمان قضائی نیروهای مسلح استان اردبیل برگزار شده که خروجی آن را در قالب کاهش ورودی بند نظامی تا ۳۰ درصد شاهد بودیم.

میرعلیزاده با گرامیداشت هفته قوه قضائیه و یاد و خاطره معمار قضائی کشور آیت الله بهشتی افزود: مهمترین اولویت دستگاه قضا و عدلیه ایجاد امنیت برای شهروندان، مبارزه با جرم و فساد و احقاق حق مردم است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: امنیت در تمام شئون دارای ارزش و اهمیت است و نیروهای مسلح با وظیفه خطیر خود در این زمینه تلاشی مجاهدانه انجام می‌دهند.

رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح استان اضافه کرد: در کنار تأمین امنیت از سوی نیروهای نظامی و انتظامی، گاه شاهد وقوع جرم در نیروهای مسلح هستیم که برای جلوگیری و به حداقل رساندن تخلفات و ایجاد مصونیت در این حوزه اقدامات و فعالیت‌های خوبی از طریق سازمان قضائی نیروهای مسلح انجام شده است.

میرعلیزاده بیان کرد: در قوانین بسیاری از کشورها رسیدگی به تخلفات نیروهای مسلح در دادسراها و دادگاه‌های نظامی انجام می‌شود که در این زمینه مهمترین صلاحیت این سازمان را در قوانین و مقررات شاهد هستیم.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: سازمان قضائی نیروهای مسلح رسیدگی به جرایم کارکنان وزارت اطلاعات و سایر نیروهای مسلح را بر عهده دارد و در سال ۹۹ بر اساس اصلاحیه این قانون، پنج بند به صلاحیت سازمان قضائی نیروهای مسلح افزوده شده است.

رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح استان تصریح کرد: این سازمان در حوزه‌های مختلف صلاحیت رسیدگی به جرایم نیروهای مسلح و ضابطان خاص و عام را دارد و قطعاً جلوتر از آن قانون پیشگیری مورد توجه قرار گرفته است.

میرعلیزاده گفت: در این حوزه نگاه علمی در کاهش آسیب‌ها و استفاده از فناوری‌های جدید بسیار مهم است تا ما بتوانیم حتی جلوتر از پیشگیری در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی برنامه ریزی دقیقی را انجام دهیم.

وی افزود: ۹۷ درصد اخطاریه‌ها و ابلاغیه‌های سازمان به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و ما تلاش می‌کنیم تا در کوتاه‌ترین زمان به پرونده‌های ارجاعی رسیدگی کنیم.

رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح استان در مورد اغتشاشات سال گذشته خاطرنشان کرد: کمترین آسیب و خسارت را در استان شاهد بودیم و تنها سه مورد شکایت مردمی در این حوادث به ثبت رسید.

میرعلیزاده به اجرای طرح «بازگشت به سنگر» اشاره کرد و ادامه داد: در قالب این طرح سربازان فراری می‌توانند با مراجعه به مراجع قضائی از ارفاق و تخفیف مجازات استفاده کرده و در صورت بازگشت به محل خدمت خود از مزایای قانونی در نظر گرفته شده استفاده کنند.

وی اولویت سازمان قضائی نیروهای مسلح را نظارت بر احیای حقوق عامه و تلاش برای احقاق حقوق شهروندی اعلام کرد و گفت: اتقان آرا مورد تاکید ما است به طوری که آرای صادر شده در شعبات سازمان قضائی نیروهای مسلح از اتقان بالایی برخوردار بوده به طوری که در سال گذشته به جز یک مورد تمام آرا در دیوان عالی کشور به تأیید رسیده است.

رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح استان اردبیل افزود: ما سعی می‌کنیم سریع، جدی و قاطع همراه با رعایت شأن و منزلت نیروهای مسلح به تخلفات ارجاع شده رسیدگی کرده و آرا را در کوتاه‌ترین زمان صادر کنیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1305216

مهمترین اخبار ایران و جهان: