نیوز سیتی!
22 خرداد 1402 - 14:44

آغاز فصل نهایی مرمت خانه تاریخی میرزا جعفر شهرستان خوسف

بیرجند-مسئول میراث فرهنگی خوسف با اشاره به اینکه فصل نهایی طرح مرمت خانه تاریخی میرزا جعفر شهرستان خوسف آغاز شد، گفت: هزینه اجرای این طرح را یک میلیارد ریال است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی صالحی ظهر دوشنبه به خبرنگاران اظهار کرد: فصل نهایی طرح مرمت خانه تاریخی میرزا جعفر شهرستان خوسف آغاز شد.

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خوسف هزینه اجرای این طرح را یک میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: آواربرداری، برق‌رسانی، اجرای کف فرش آجری و احیا آسیاب قدیمی در زیرزمین، اندود کاه‌گل جداره‌ها و سقف‌ها، استحکام‌بخشی دیوارها و بندکشی جداره‌های آجری ازجمله اقدامات در این فصل از مرمت است.

وی با بیان اینکه خانه میرزاجعفر در منظر فرهنگی خوسف واقع شده است، گفت: از شاخصه‌های این اثر تاریخی اتاق و ایوان شاه‌نشین با تزئینات رسمی بندی سقف، مشبک‌های گچی، شومینه و بادگیر است.

صالحی وجود آسیاب در زیرزمین و شبکه انتقال آب را ازجمله عناصر مهم معماری این بنای تاریخی دانست و افزود: خانه میرزا جعفر خوسف یکی از آثار مرمتی فاخر خراسان جنوبی است.

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خوسف یادآور شد: خانه میرزاجعفر مربوط به اوایل دوره قاجار که در سال ۱۳۸۲ به شماره ۱۰۴۶۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

صالحی گفت: همچنین به همراه کارشناس بهداشت و درمان شهرستان در آستانه سفرهای تابستانی از نمازخانه‌های بین‌راهی شهرستان بازدید شد.

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خوسف افزود: این بازدیدها باهدف نظارت انجام می‌شود تا نقاط ضعف بررسی و در اسرع وقت برای استفاده مسافرین و گردشگران تابستانی برطرف و آماده‌سازی شود.

صالحی گفت: طبق هرساله شهرستان خوسف آماده خدمت‌رسانی به مسافران و گردشگران تابستانی خواهد بود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1280316

مهمترین اخبار ایران و جهان: