نیوز سیتی!
22 خرداد 1402 - 17:01

عشایر در حفظ تمامیت ارضی کشور سنگ تمام گذاشتند

بیله سوار - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: عشایر در تأمین امنیت و حفظ تمامیت ارضی ایران سنگ تمام گذاشتند و ما استقلال کشور را عشایر آنان هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سیدحسن عاملی ظهر دوشنبه در همایش جهادگران عشایر حماسه آلاچیق‌ها در شهرستان بیله سوار اظهار کرد: تجلیل و تکریم از ولی نعمتان بارها در قرآن سفارش شده و امروز تجلیل از مقام شهدای عشایر وظیفه اصلی ماست.

وی با بیان اینکه تاریخ کشور در حفظ تمامیت ارضی و استقلال ایثارگری‌های فراوانی را به خود دیده است تا اینجا برسد، خاطرنشان کرد: ما بخشی از این استقلال و عزت را مرهون و مدیون عشایر هستیم.

امام جمعه اردبیل با اشاره به اینکه عشایر در حفظ کیان کشور حتی گاهی به حرف دولت نیز گوش نکرده اند، تصریح کرد: نمونه این امر در مساله توافق با دولت روس بود که عشایر اعتقاد داشتند بخشی از خاک ما در سرزمین‌های روس است و باید پس گرفته شود که در نهایت دولت روس دست به دامان قاجار شد تا این مساله را حل کند.

عاملی به قیام شاه اسماعیل صفوی در ۱۳ سالگی با تکیه بر امر خداوندی اشاره کرد و گفت: بخش بزرگی از پیروزی‌های شاه اسماعیل صفوی در استقرار شیعه و تثبیت کلمه طیبه «اشهدان علیا ولی الله» مرهون ایستادگی‌ها و حمایت‌های عشایر از قیام شاه اسماعیل صفوی است.

وی بیان کرد: هدف شاه اسماعیل صفوی از قیام حکومت کردن نبود بلکه می‌خواست همین کلمه طیبه را در دنیا حاکم کند و قصد داشت تا تفکر اهل بیت را در دنیا به تثبیت رساند که اصلی ترین جماعت یاریگر وی در این قیام نیز عشایر بودند.

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه ارادت عشایر به خاندان صفویه در تاریخ استثنایی است، اظهار کرد: به اذعان بسیاری از بزرگان تاریخ اگر رشادت عشایر نبود کشور یکپارچه ای به نام ایران نیز وجود نداشت و اگر اردبیل نبود صفویه نیز نبود.

عاملی بازگویی تاریخ پرافتخار عشایر را مهمترین اصل در زنده نگهداشت این رشادت‌ها برشمرد و بیان کرد: امروز جوانان عشایر باید از هویت و داشته‌های اصلی خود آگاه شوند در غیر این صورت در سایر فرهنگ‌ها هضم شده و از بین خواهند رفت.

وی با تاکید بر اینکه عشایر ما هویت اصلی ایرانی – اسلامی را حفظ کردند، خاطرنشان کرد: ضروری است تا این رشادت‌ها در کتاب‌ها و پژوهش‌های فراگیر انتشار یابد تا همگان با این فرهنگ اصیل آشنا شوند.

امام جمعه اردبیل از مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل خواست؛ شناسنامه و زندگینامه شهدای عشایر به صورت عمومی در تمام عشیره، قبیله‌ها و تیره‌ها نوشته شده و توضیح داده شود تا این آثار به صورت مکتوب در تاریخ ماندگار شود.

بودجه فرهنگی صرف معرفی دستاوردهای عشایر شود

عاملی گفت: در حال حاضر چندین دستگاه اجرایی دارای بودجه فرهنگی هستند که انتظار می‌رود با استفاده از این بودجه‌های کلان در معرفی عشایر و دستاوردها و رشادت‌های آنها تلاش شود.

وی تربیت نسل فرهیخته و دلیر از بطن و متن عشایر را یادآور شد و بیان کرد: ما به نسلی همچون مرحوم حسنعلی علیپور نیاز داریم تا یاد و نامی جاوید در جهان اثر بگذارد و دولت‌ها باید این زمینه را فراهم کنند تا خانواده‌ها با تربیت نسلی شایسته مقدرات کشور را به سمت رستگاری سوق دهند.

امام جمعه اردبیل با تاکید بر اینکه عزت و بزرگی عشایر باید حفظ شود، تصریح کرد: تأمین نیازمندهای عشایر به ویژه در حوزه آب نباید در پیچ و خم بروکراسی‌های اداری به دست فراموشی سپرده شود و ضروری است تا تمامی مدیران در این زمینه پای کار آمده و نیاز اصلی عشایر را که آب شرب و کشاورزی است در اسرع وقت تأمین کنند.

عاملی تکمیل پایاب سد خداآفرین را زمینه ساز تولید ثروت و افزایش تولید محصولات کشاورزی در منطقه دانست و بیان کرد: در نامه‌ای مکتوب به مقام معظم رهبری درخواست تکمیل پروژه بزرگ و بین المللی خداآفرین را داشتیم تا منطقه از ثمرات آن بهره مند شود.

وی همچنین با اشاره به مشکل ایجاد منطقه آزاد در اردبیل اظهار کرد: منطقه آزاد یک نعمت از طرف جمهوری اسلامی است که همه استان‌ها به غیر از اردبیل از برکات آن بهره مند هستند.

امام جمعه اردبیل ادامه داد: ما اجازه نمی‌دهیم به خاطر اختلاف درون نمایندگان مردم اردبیل از این موهبت بزرگ محروم بمانند و با حضور رئیس جمهور قول مساعد گرفتیم تا با مسئولیت آیت الله رئیسی مشکل منطقه آزاد اردبیل نیز حل شود.

وی از راه‌های مواصلاتی به عنوان اصلی ترین عامل در ایجاد ارتباط مؤثر اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و … یاد کرد و گفت: محور بیله سوار – گرمی در شأن این مردم نیست و باید هر چه سریع‌تر این محور مواصلاتی تکمیل و به بهره برداری برسد.

امام جمعه اردبیل از تصویب ایجاد بنیاد شاهسون در راستای معرفی شخصیت‌ها و عناصر تأثیرگذار عشایر خبر داد و بیان کرد: تمام این شخصیت‌ها باید شناسایی و معرفی شوند.

عاملی تأمین حقابه عشایر را ضروری اعلام کرد و گفت: دست اندازی به حقابه عشایر غیرقانونی و غیرشرعی است و ما در دیدارهای مختلف با مسئولان این نکته را گوشزد کرده ایم که حقابه عشایر باید به صورت تمام و کمال تأمین شود.

وی عشایر را ذخیره بزرگ برای کشور دانست و اظهار کرد: عشایر در حل مشکلات مرزی و تأمین امنیت برای کشور بسیار مهم هستند و ضروری است تا با تکریم جایگاه آنها از این ذخایر فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بیش از پیش حراست و حفاظت شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1280816

مهمترین اخبار ایران و جهان: