نیوز سیتی!
02 تیر 1402 - 11:25

ماجرای «وعده صادق» به مادر شهید محمود فریدی

رشت - رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به وعده اش به مادر شهید محمود فریدی در خصوص احداث راه روستای خجکه آلیان فومن عمل کرد.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها- بهرام قربانپور: در همین روزهای گرم آفتابی تیر، طبق قرار از پیش تعیین شده، میدان گیل رشت به همراه همکاران رسانه‌ای سوار خودرو شده و رشت را به سمت فومن ترک کردیم.

وعده‌ای که عملی شد

قرار بود در روستای خجکه آلیان فومن مهمان مادر شهیدی باشیم که فرزندش را در ۱۸ سالگی تقدیم انقلاب کرده و حالا بعد از گذشت سال‌ها به یُمن وجود با برکت نام این شهید، خدمات و امکانات به این آبادی رسیده است.

ماجرا از این قرار است که «اکبر نیکزاد» رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۰ در بازدید از روستای خجکه آلیان فومن و روستاهای همجوار، با مادر شهید «محمود فریدی» دیدار می‌کند و در این دیدار مختصر، مادر شهید، عمران و آبادانی و آسفالت راه روستا را از رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درخواست کرد که مورد موافقت نیکزاد قرار گرفت و دیری نپایید وعده رئیس بنیاد مسکن عملیاتی شد.

بعد از ساعتی پیمایش مسیر زیبا و جنگلی که دشت‌های شالی هم به صورت پراکنده در لابه‌لای این طبیعت چشم نواز نمایان بود، به روستای خجکه آلیان فومن رسیدیم، جایی که حالا خبرهایش بازتاب کشوری پیدا کرده است.

ماجرای «وعده صادق» به مادر شهید محمود فریدی

خجکه روستای مورد علاقه «نیکزاد»

مرام، منش، هیئت و ابهت شهدا برای دومین بار پای نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را به یکی از دورترین روستاهای گیلان روستای شهید پرور خجکه آلیان، باز کرده است.

خجکه آلیان یکی از روستاهای خوش آب و هوا و بسیار زیبای فومن و استان گیلان است که حالا با حضور رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تنها بخشی از مشکلات این روستا برطرف شد.

بعد از پیاده شدن از خودرو مردمان روستا به استقبال ما آمدند، چه استقبال گرم و باشکوهی، انگار تمام ریز و درشت روستا در اینجا جمعند و کار زندگی‌شان را به وقت تعطیلی گماشتند تا از خدمت رسانی و صادق اللحن بودن دولت سیزدهم و نظام اسلامی، قدردانی کنند.

ماجرای «وعده صادق» به مادر شهید محمود فریدی

چای قندپهلو به وقت تراس چوبی خانه شهید

به دعوت خانواده شهید فریدی، به داخل خانه چوبی و ایوان دار قدیمی رفتیم و در تراس چوبی آبی رنگ این خانه به تماشای کار با ارزش و ملی بنیاد مسکن نشستیم و در کنار مسحور شدن در لابه لای جنگل‌ها و طبیعت چشم نوازش، یک فنجان چای قندپهلو خستگی راه را از تنمان به در کرد.

ساعت انتظار در حال عقربه نگاری زمان بود و لحظه‌ها با سرعت برق و باد می‌گذشت و یک روستا با ذوق مثال زدنی به انتظار مهمان کشوری ایستاده بودند تا از اقدام تحسین بر انگیز عمران و آبادانی روستای خجکه آلیان از «اکبر نیکزاد» رئیس این سازمان انقلابی و مردمی تقدیر و تشکر کنند.

سرور، شادی و نشاط را می‌شد از پشت نگاه‌های خسته و صورت‌های چین و چروک خورده روستاییان خجکه دید، روستاییان دست پینه بسته‌ای که به خدمات خیلی کم قانع هستند و خادمانشان را خاطر انجام وظایف ذاتی خود مورد لطف قرار می‌دهند.

از پله‌های چوبی خانه شهید پایین آمدیم و به دل جمعیت رفتیم و حالا دیگر مردم روستاهای اطراف هم خودشان را به این همایش همدلی رساندند.

وقتی با مردمان روستا هم صحبت می‌شوید جز مهر، عشق و صمیمیت محتوای دیگری به ذهنت خطور نمی‌کند، از لابه لای حرف زدن‌هایشان معنویت و عشق می‌چکید و این محبت و صمیمت با زبان و لهجه زیبای تالشی هم آهنگ شده بود.

ماجرای «وعده صادق» به مادر شهید محمود فریدی

منابع طبیعی دغدغه اصلی خجکه

به گفته «میثم آرام» دهیار خجکه آلیان فومن، این روستا دارای بیش از ۵۰ خانوار جمعیت بوده و شغل اصل مردم منطقه دامپروری و کشاورزی و پرورش کرم ابریشم است.

وی با اشاره به مسیر نامطلوب دسترسی منزل شهید محمود فریدی و ساکنین این منطقه افزود: سفر رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در اسفند ۱۴۰۰ و با درخواست مادر شهید فریدی، سبب خیر و برکت و آبادانی روستا شد.

دهیار خجکه آلیان فومن، مشکل اصلی این منطقه را محدودیت‌های منابع طبیعی عنوان کرد و گفت: ساکنان روستا به دلیل محدودیت‌های منابع طبیعی اجازه ساخت و ساز و حتی مرمت خانه‌هایشان را ندارند.

«سیدمحمد باب» یکی از اهالی خجکه آلیان که از عمران و آبادانی صورت گرفته در روستا بسیار خرسند است، می‌گوید: در گذشته رفت و آمد بویژه در روزهای بارانی بسیار سخت و ناممکن بود و بدلیل صعب العبور بودن، هیچ وسیله نقلیه ای در منطقه تردد نمی‌کرد.

وی با بیان اینکه در فصل بارانی سال به شدت در مضیقه بودیم، افزود: با اجرای آسفالت و سنگ فرش توسط بنیاد مسکن، این منطقه جان دوباره ای گرفته است.

ماجرای «وعده صادق» به مادر شهید محمود فریدی

شهید محمود انسانی مؤمن، اخلاق مدار و مردمی بود

«نعیمه فریدی» خواهر بزرگوار شهید محمد فریدی هم معتقد است؛ خیر و برکت نام شهید فریدی امروز باعث پیشرفت این روستا شده است.

وی با تقدیر از دست اندرکاران اجرای پروژه طرح هادی در خجکه آلیان فومن افزود: مردم روستا در بسیاری از موارد وسایل و مایحتاج زندگی را همانند گذشته بر دوش می‌گرفتن و به خانه می‌بردند.

خواهر شهید فریدی با اشاره به شرایط بسیار نامطلوب جاده خجکه بیان کرد: در فصول بارانی سال هیچ خودرویی حاضر به تردد در مسیر خجکه نبود.

فریدی در بخش دیگری از گفتگویش با مهر، به تشریح ویژگی‌های برادر شهیدش پرداخت و اضافه کرد: شهید محمود انسانی مؤمن، اخلاق مدار و مردمی بود.

وی با اشاره به درک و فهم الهی و معنوی شهید فریدی افزود: شهید محمود در کنار سن کمش اما حرف‌های سنجیده می‌زد و تصمیمات بزرگ و مؤثر می‌گرفت.

ماجرای «وعده صادق» به مادر شهید محمود فریدی

مهمان شهید محمود هستید

«تاج گل آرام» مادر شهید محمود فریدی که غبار پیری بر پشتش سنگینی می‌کند و با چشمانی اشک بار و غمبار می‌گوید: امروز مهمانی ویژه محمود است و شماها و همه عزیزان هم مهمان پسرم محمود هستید.

حرف مادر شهید همچو بغضی سنگین مرا با خودش در اعماق ادبیات و کلیدواژه‌ها برد و چگونه می‌توان در وصف شهدا نوشت وقتی که کلمات هم در صفحه آرایی واژه‌های توصیف گرا، عاجزند.

«تاج گل» قصه ما که خیلی خوشحال است به واسطه نام فرزند شهیدش، یک روستا به انتفاع رسیده است، گفت: تحقق وعده مسئولان برای این روستا، نشان دهنده توجه ویژه خادمین نظام به شهدا است.

وی با بیان اینکه همه در قبال شهدا مسئول هستیم، افزود: ارج نهادن به مقام شهدا باید به فرهنگ و مطالبه عمومی تبدیل شود.

ماجرای «وعده صادق» به مادر شهید محمود فریدی

پیاده روی ۱۰ کیلومتری برای علم آموزی

«حاج علی فریدی» که پسرعمو و دوست شهید محمود فریدی بوده می‌گوید: شهید محمود با من زندگی می‌کرد و روزهای بسیار خوب و خوش اما کوتاهی را با هم سپری کردیم.

وی با اشاره به ویژگی‌های شهید فریدی افزود: معرفت، عشق و محبت از رفتار، گفتار و کردار شهید تبلور ساخته بود و موج می‌زد.

پسرعموی شهید فریدی با اشاره به مسافت دور مدرسه با روستا بیان کرد: شهید محمود و سایر دانش آموزان محل ۱۰ کیلومتر را برای فراگیری علم و آموزش پیاده روی می‌کردند.

فریدی با نقل خاطره‌ای از شهید محمود بیان کرد: اواخر و قبل از اعزام به جبهه یک دستگاه دوچرخه خریده بود و با دوچرخه رفت و آمد می‌کرد و یکی از این روزها با دوچرخه به زمین می‌خورد و پایش زخمی می‌شود.

وی ادامه داد: برای مداوای شهید محمود از شهر پزشک اختیار کردیم و با پانسمان و موارد بهداشتی پای شهید را باند پیچی کردیم.

با هر کدام از اهالی خجکه که سر صحبت را باز می‌کردیم از خصوصیات شهید فریدی سخن می‌گفتند، از معرفتش، مردم داری و انسانیتش می‌گفتند، از حُسن خلق، ادب و متانت حرف می‌زدند و همگان انقلابی گری و ولایت مداری شهید را تحسین می‌کردند.

«شهید محمود نویدی» یک نوجوان بسیجی که سنش به ۱۸ سال هم نمی‌رسید در بحبوحه جنگ، از دل زیبایی‌های جنگل و نقطه دوردست و محروم خجکه آلیان فومن احساس تکلیف می‌کند تا از آرمان نظام و انقلاب دفاع کند و در قامت یک بسیجی لباس رزم به تن می‌کند و عازم جبهه و جنگ می‌شود و در عملیاتی به دست بعثی‌ها شهید می‌شود و حالا پس از سال‌ها به یاد و نام این شهید بزرگوار، چراغ آبادی و توسعه یک روستا به یمن وجود پر خیر و برکتش روشن می‌شود.

مشغول گپ و گفت با اهالی با عشق خجکه آلیان بودم که خبر رسید «اکبر نیکزاد» رئیس بنیاد مسکن و «اسداله عباسی» استاندار گیلان و دیگر مسئولان برای بهره برداری از پروژه طرح هادی به روستای خجکه آمدند، روستاییان با شنیدن این خبر به استقبال مهمانان کشوری و استانی شتافتند و من هم برای ثبت صحنه‌ها، با مردم روستا همراه شدم.

ماجرای «وعده صادق» به مادر شهید محمود فریدی

اقامه نماز پایان خوش یک ماجرا

بعد از ادای احترام مسئولان کشوری و استانی به مادر شهید فریدی، آیین بهره برداری از پروژه طرح هادی روستای خجکه آلیان آغاز شد و پس از قرائت قرآن و اجرای سرود ملی این مراسم شکل رسمی به خود گرفت.

بعد از ایراد سخنرانی مسئولان کشور و استان، پایان این همایش با شکوه با نواختن اذان ظهر همراه شد و مسئولان به اتفاق مردم را در اقدامی جالب و تحسین برانگیز در حیات خانه شهید محمود فریدی نماز به امامت حجت الاسلام نقدی امام جمعه فومن، اقامه کردند و این پایان خوش یک اتفاق مبارک بود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1303316

مهمترین اخبار ایران و جهان: