نیوز سیتی!
08 بهمن 1401 - 16:00

ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان حمله به سفارت آذربایجان در ایران را محکوم کردند

مقامات وزارت امور خارجه ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران در محکوم کردند.

به گزارش خبرنگار دفاتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، نهاد دیپلماتیک قزاقستان حمله به سفارت آذربایجان در ایران را به شدت محکوم کرد.

در بیانیه وزارت خارجه قزاقستان در این مورد آمده است: قزاقستان هرگونه تظاهر خشونت آمیز و اقدام تجاوزکارانه علیه نمایندگی‌های دیپلماتیک و نمایندگان آنها را غیر قابل قبول می‌داند. معتقدیم که چنین حملات ناقض مبانی و هنجارهای حقوق بین الملل است و باید از سوی جهان محکوم شوند.

نهاد دیپملاتیک قزاقستان در این بیانیه به ملت برادر آذربایجان و خانواده و دوستان «عسکراف»، شهروند متوفی این کشور صمیمانه تسلیت گفت و برای مجروحان این حادثه شفای عاجل را آرزو کرده است.

وزارت خاجه قزاقستان در بخش دیگری ابراز اطمینان کرد که مقامات جمهوری اسلامی ایران تحقیقات کاملی را در مورد این حادثه انجام و تدابیر مناسبی را برای مجازات عاملان آن، اتخاذ خواهند کرد.

وزارت امور خارجه ترکمنستان نیز با انتشار بیانیه‌ای حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در جمهوری اسلامی ایران در 27 ژانویه 2023 را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: در نتیجه این حمله مسلحانه یک دیپلمات آذربایجانی کشته و دو نفر زخمی شدند،  ترکمنستان حمله به نمایندگی‌های دیپلماتیک و استفاده از هرگونه خشونت علیه کارکنان ادارات دیپلماتیک را غیرقابل قبول اعلام کرد.

 وزارت امور خارجه ترکمنستان مراتب تسلیت عمیق خود را به بستگان و دوستان آن مرحوم و همچنین برای کارکنان مجروح سفارت جمهوری آذربایجان در ایران شفای عاجل آرزو کرد.

همچنین «جین بیک کولوبایف» وزیر خارجه قرقیزستان با «جیحون ابراهیم‌اف» وزیر خارجه آذربایجان به صورت تلفنی گفت و گو و حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در ایران را محکوم کرد.

کولوبایف ضمن ابراز حمایت و تسلیت به طرف آذربایجانی در رابطه با کشته شدن یکی از کارکنان سفارت، برای مجروحان این حادثه آرزوی بهبودی عاجل کرد.

روز 27 ژانویه به سفارتخانه آذربایجان در تهران حمله مسلحانه صورت گرفت که در پی آن رئیس سرویس امنیتی سفارتخانه این کشور کشته و دو محافظ دیگر زخمی شدند.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1002816

مهمترین اخبار ایران و جهان: