نیوز سیتی!
12 دی 1401 - 15:56

سد گلابر میزبان ۱۵۰۰ قطعه انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی است

زنجان-مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: سد گلابر میزبان ۱۵۰۰ قطعه انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی بوده و تاکنون موردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این سد مشاهده نشده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا یافتیان گفت: در استان زنجان ۸ سایت مهم پرنده داریم که این سایت ها شامل سد تهم، سد قره تپه در منطقه حفاظت شده سرخ آباد و سد فیله خاصه در منطقه حفاظت شده فیله خاصه زنجان و سد قاهران (کهران) در شهرستان زنجان، سد گلابر در شهرستان ایجرود، سد خندقلو در شهرستان ماهنشان و رودخانه قزل اوزن در شهرستان های ماهنشان و طارم است.

وی با بیان اینکه با شروع فصل سرما سدها، رودخانه ها و آبگیرهای استان زنجان میزان تعداد قابل توجهی از انواع پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی است، افزود: سد گلابر میزبان ۱۵۰۰ قطعه انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی بوده و تاکنون موردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این سد مشاهده نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان، ادامه داد: با ورود پرندگان مهاجر به استان زنجان، به منظور تأمین امنیت زیستگاههای این پرندگان، در راستای جلوگیری از شکار و صید، پایش ها و نظارت های مستمری بر این زیستگاهها صورت می گیرد.

یافتیان با بیان اینکه همه ساله در بهمن ماه سرشماری پرندگان در ۸ سایت استان انجام می شود، گفت: گونه های مختلفی از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی اعم از اردک سرسبز و نوک پهن، باکلان، قره غاز، غاز خاکستری، غاز پیشانی سفید، کاکایی، لک لک، انواع حواصیل، گاوچرانک، خوتکا، بوتیمار، درنای خاکستری و اگرت در فصل مهاجرت پرندگان در سایت های مختلف استان مشاهده می شود.

وی ادامه داد: طبق بررسی های به عمل آمده و آمار سرشماری های صورت گرفته، سد گلابر همه ساله پذیرای بیشترین تعداد پرندگان مهاجر در استان باتوجه به، شرایط، موقعیت و وسعت است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 950260

مهمترین اخبار ایران و جهان: