نیوز سیتی!
04 آبان 1401 - 13:30

گناهی که پس از شرک به خدا ، اشد مجازات را دارد/ خودکشی مغایر دین‌مداری و پوچگرایی است

براساس شرع مقدس اسلام خودکشی یکی از بزرگترین گناهان کبیره است یعنی پس از شرک به خدا و یأس از رحمت خدا، بزرگترین گناه در اسلام محسوب می شود که در قرآن و روایات بدان تأکید شده است. صحبت های حجت الاسلام ادیب یزدی در این باره را بخوانید. گروه زندگی ـ زهره سعیدی: خودکشی یکی از معضلاتی است که در طول تاریخ بشریت وجود داشته و عوامل متعددی در حوزه های گوناگون  بر آن اثرگذار است. منتها خودکشی براساس آمار در کشورهای اسلامی در سطح بسیار پایینی  قرار دارد. برمبنای دیدگاه اسلام حیات به عنوان امانتی از جانب خداوند در اختیار انسان قرار داده شده و او مالکیت نسبی بر تن خویش دارد بنابراین نمی تواند بدون جواز از مالک مطلق در آن تصرف کرده، اقدام به خودکشی کند و زمینه نابودی خود را فراهم سازد. علاوه بر این هیچ کس هم نمی تواند کسی را حتی اگر بیماری لاعلاجی هم داشته باشد به کام مرگ بفرست. گروه زندگی ـگروه زندگی ـزهره سعیدی:زهره سعیدی:بنابراین براساس آیات قرآن کریم خداوند رحمان می فرمایند که «و خودتان را مکشید زیرا خدا همواره با شما مهربان است و هر کس از روی تجاوز و ستم چنین کند، به زودی وی را در آتشی در اوریم و این کار بر خدا آسان است ـ نساء آیه 29/30 . پس آدم کشی اگر قتل نفس هم باشد از گناهان بسیار بزرگ و خطرناکی است که با کمال تأسف از دیرباز دامنگیر بشر شده است. در این رابطه حجت الاسلام مرتضی ادیب یزدی کارشناس مذهبی در گفت وگو با فارس مباحثی در زمینه آیات و روایات مرتبط با قبح خودکشی ، وضعیت رسیدن انسان به پوچ گرای و تحیرش در عالم خلقت مطرح می کند که مشروح آن را می خوانید: آن راحجت الاسلام مرتضی ادیب یزدی کارشناس مذهبی * ابتدا  بفرمایید خودکشی در قرآن و کلام معصومین (ع) چطور ارزیابی می شود و مجازات آن چه میزان است؟ * ابتدا  بفرمایید خودکشی در قرآن و کلام معصومین (ع) چطور ارزیابی می شود و مجازات آن چه میزان است؟* ابتدا  بفرمایید خودکشی در قرآن و کلام معصومین (ع) چطور ارزیابی می شود و مجازات آن چه میزان است؟بهترین هدایت ها، هدایت قرآن کریم است. در سوره مبارکه نسا آیه 29 حضرت حق می فرمایند: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَأْکُلُوا أَمْوَالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَنْ تَکُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْکُمْ وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ اِنَّ اللَّهَ کَانَ بِکُمْ رَحِیمًا؛ ای اهل ایمان، مال یکدیگر را به ناحق مخورید مگر آنکه تجارتی باشد که از روی رضا و رغبت کرده ، و یکدیگر را نکشید، که البته خدا به شما بسیار مهربان است. بنابراین این نص صریح قرآن کریم است کسی که خدا را نشناسد و منکر حق باشد، وای بر حالش است حال اگر خدا را بشناسد و او را رحیم نداند، باز بر احوالات او باید تاسف خورد. پس قتل نفس از گناهان کبیره و اشد کبائر است و فرقی بین کشتن خود و دیگری وجود ندارد. کسی که انتحار می کند و به سببی خود را هلاک می کند، تمام عقوبت هایی که بر قتل دیگری عقوبت می شود، بر او هم هست. فرقی هم بین نوع کشتن خود وجود دارند. اینکه بگوییم با یک حربه خود را بکشد، سم بخورد، از بلندی خود را پرت کند، ترک خوردن و آشامیدن کند تا از گرسنگی مریض شود و بمیرد، خود را به سبب بیماری مداوا نکند و یا اینکه کسی بخواهد او را بکشد، در صدد دفاع از خود بر نیاید، همه اقسام خودکشی است و در عقوبت هیچ فرقی با هم ندارند. وجود مبارک مولای متقیان علی ابن ابی طالب(ع) فرمودند: «مومن ممکن است به هر نوع مرگی بمیرد اما هرگز خودکشی نمی‌کند. پس کسی که بتواند خون خود را حفظ کند و از قاتل خود جلوگیری ننماید تا کشته شود، قاتل خود محسوب می شود. (وسائل الشیعه ، کتاب قصاص، باب 5)». امام باقر(ع) نیز فرمودند: «به درستی که مومن به هر بلایی مبتلا می شود و به هر قسم مردنی می میرد، مگر اینکه خود را نخواهد کشت. (کتاب کافی). از اصحاب امام صادق(ع) نیز نقل شده که از قول امام فرمودند کسی که عمدا خود را بکشد، در آتش جهنم تا ابد خواهد ماند. در نهایت اینکه فرقی نمی کند آدم کشی خود را بکشی یا دیگری را . کوچک یا بزرگ را در حرمت قتل نفس هیچ فرقی ندارد و حکم بزرگسالان و خردسالان یکسان است چنانچه در قرآن کریم  نیز خداوند می فرمایند فرزندان خود را از ترس فقر و تنگدستی نکشید ، ما به شما و آنها روزی می دهیم، به درستی که کشتن آنها خطای بزرگی است. * پس با این احتساب حکم کشتن جنین در ماه های مختلف چطور محاسبه می شود و آیا معادل یک انسان کامل است؟ * پس با این احتساب حکم کشتن جنین در ماه های مختلف چطور محاسبه می شود و آیا معادل یک انسان کامل است؟بله سقط جنین حرام است. بچه ای که در رحم مادر کشته می شود در حکم با کشتن دیگران مساوی است و دیه قتل او مانند بزرگسال است هر چند کشنده آن مادر و پدر او باشند مثل اینکه مادری دوایی بخورد تا بچه را بکشد، در این صورت تمام عقوبت های مربوط به آدم کشی شامل او نیز می شود و دیه قتل نفس یعنی هزار مثقال طلا را باید بپردازد و البته خودش نیز از این پول سهمی نمی برد و تنها به ورثه طفل می رسد. همین نشان می دهد شرع مقدس اسلام چقدر درباره زندگی و حیات انسانی ارزش و اهمیت قائل است که درباره هیچ موضوعی آنقدر تأکید نکرده، حتی از بین بردن ماده تکوین انسان که قرآن نیز بدان اشاره کرده  دیه برای انسانی که در نطفه از بین برود یا حرام باشد، مشخص است. براین اساس بچه در رحم مادر اگر نطفه باشد 60 مثقال طلا دیه اوست، اگر استخوان بندی شده باشد 80 مثقال، اگر جنین شده باشد اما هنوز روح نداشته باشد 100 مثقال و اگر روح در آن دمیده و پسر باشد هزار و اگر دختر باشد پانصد مثقال طلا بر گردن مسببان قتل نفس او است. قائلدر نهایت آدمی چه اینکه خودش را بکشد، چه یک نطفه یا یک انسان را فرقی نمی کند ، قتل نفس کرده و باید دیه بپردازد درحالیکه خودکشی یکی از بزرگترین گناهان کبیره است و شاید بعد از شرک به خدا و یأس از رحمت خدا، بزرگترین گناه در اسلام باشد که در قرآن و روایات نیز بدان پرداخته شده است. * چطور می‌شود که یک انسانی به یک پوچی درونی و یأس برسد که نتواند وجود خودش را در این عالم تحمل کند به ویژه این نوع خودکشی را در غرب زیاد می بینیم که صورت می گیرد. * چطور می‌شود که یک انسانی به یک پوچی درونی و یأس برسد که نتواند وجود خودش را در این عالم تحمل کند به ویژه این نوع خودکشی را در غرب زیاد می بینیم که صورت می گیرد.* چطور می‌شود که یک انسانی به یک پوچی درونی و یأس برسد که نتواند وجود خودش را در این عالم تحمل کند به ویژه این نوع خودکشی را در غرب زیاد می بینیم که صورت می گیرد.پاسخ این سوال در آیات قرآن و روایات می خوانیم. انسان موجودی است که خیلی زود ناامید می‌شود، به بن بست می‌رسد و انگیزه هایش را از دست می‌دهد. حضرت علی (ع) در مناجات معروفش در مسجد کوفه که در مفاتیح نیز وجود دارد، می فرمایند که «مولای یا مولا انت الدلیل و انا المتحیر و هل یرحم المتحیرالا الدلیل. خدایا تو راهنمای من هستی و من در این جهان لایتناهی متحیر و راه گم کرده هستم و واقعا نمی‌دانم از کدام طرف حرکت کنم. از سرنوشت خود خبر ندارم و نهایت امر را نمی دانم. البته امام علی(ع) در این مناجات حالات انسان را به طور مطلق در نظر گرفتند و انسان را موجود کاملا متحیر ، گیج و گنگ به شمار آوردند و به همین دلیل نیز در این مناجات برای چنین تحیری از خداوند طلب کمک کردند. *تفاوت تحیر مثبت  و منفی چیست *تفاوت تحیر مثبت  و منفی چیست*تفاوت تحیر مثبت  و منفی چیستالبته یک نکته دیگر بگویم اینکه ما یک تحیر مثبت داریم که پیغمبر (ص) در قنوت نمازشان می گویند «رب ضدنی تحیرا» یعنی خدایا این تحیر مرا بیشتر کن و این تحیر به ذات اقدس الهی است چرا که خدا از هر جهت بی نهایت است و این تحیر به ذات او مثبت و سازنده است چرا که انسان را فانی در حق می کند. خود پیغمبر(ص) و حضرت علی(ع) نیز در تحیر ذات الهی بودند اما یک تحیر منفی هم داریم که انسان می بیند متحیر و گیج است، به بن بست رسیده و از فلسفه خیلی مسائل سر در نمی آورد اما به دنبال این مستمسک و استدلال قانع کننده نمی گردد، یعنی تنبلی می کند و نفسش را به زحمت و تحقیق نمی اندازد. لذا کفار و مشرکین و کسانی که خدای منان در زندگی شان راهی ندارد، یکی از گناهانشان همین تحقیق نکردن و تنبلی است. مومن کسی است که خود را به یک نقطه امن می رساند و زمانی که دچار تحیر می شود به خودکشی فکر نمی‌کند در حالیکه خیلی افراد به خاطر دلائل دم دستی ، پوچی و مسائل دیگر دست به خودکشی می زنند. خیلی از این افرادی که دست به خودکشی می‌زنند اگر به زندگی شان توجه کنیم به خاطر مسائل کاملا معمولی و گاها حتی خنده دار این کار را کرده اند.  بنابراین همیشه هم این طور نیست که فرد برای خودش فلسفه و مسئله مهمی داشته که خودش را کشته است. انسانی که خود را با معارف الهی، قرآنی و اهل بیت(ع) آشنا می کند ، آنها در مواقع حساس دستش را می گیرند و به جایی می برند که به حیات جاوید برسد اینها استوانه‌های عالم خلقت هستند که از برکات وجودشان این است که به ورطه دنیایی و شیطانی انسان نمی افتند تا غرق شوند. *خیلی وقت ها والدین و خانواده ها بچه ها را به این مسیرهای درست نمی برند تا فرد بفهمند راه درست از چاه چیست و زمانی که در بزرگسالی دچار مشکل و بحرانی می شود بتواند حل مسئله درست با توسل به ائمه و خداوند داشته باشد و همینطور دچار پوچ گرایی نشود. *خیلی وقت ها والدین و خانواده ها بچه ها را به این مسیرهای درست نمی برند تا فرد بفهمند راه درست از چاه چیست و زمانی که در بزرگسالی دچار مشکل و بحرانی می شود بتواند حل مسئله درست با توسل به ائمه و خداوند داشته باشد و همینطور دچار پوچ گرایی نشود.*خیلی وقت ها والدین و خانواده ها بچه ها را به این مسیرهای درست نمی برند تا فرد بفهمند راه درست از چاه چیست و زمانی که در بزرگسالی دچار مشکل و بحرانی می شود بتواند حل مسئله درست با توسل به ائمه و خداوند داشته باشد و همینطور دچار پوچ گرایی نشود.خانوادهبله ما از برخی پدر و مادرها خیلی گله داریم، چون آنها خودشان می خواستند زندگی راحت داشته باشند و کسی مانع آسایششان نباشد، هرگز به تربیت جدی فرزندانشان فکر نکردند و یک زندگی تصنعی، ظاهری و شیطانی با توجه به پول و رفاه بیشتر برای بچه ها فراهم کردند اما هرگز با بچه هایشان درباره معنویت، باطن عالم، قدرت پروردگار و حقایق قرآن صحبت نکردند. نتیجه هم این می شود که جلوی چشمشان بچه ها هزار کار می کنند و ممکن است بایک مشکل دست به خودکشی هم بزنند. *حاج آقا طبق تحقیقات خودکشی بین اقشار مرفه خیلی بیشتر از محرومان است علت چیست؟ در واقع اینطور به نظر می رسد که خانواده هایی که مشکل مالی و رفاهی بیشتری دارند باید بیشتر دست به چنین اشتباهاتی بزنند اما به عکس خانواده های مرفه بیشتر دچار این اشتباه می شوند. *حاج آقا طبق تحقیقات خودکشی بین اقشار مرفه خیلی بیشتر از محرومان است علت چیست؟ در واقع اینطور به نظر می رسد که خانواده هایی که مشکل مالی و رفاهی بیشتری دارند باید بیشتر دست به چنین اشتباهاتی بزنند اما به عکس خانواده های مرفه بیشتر دچار این اشتباه می شوند.*حاج آقا طبق تحقیقات خودکشی بین اقشار مرفه خیلی بیشتر از محرومان است علت چیست؟ در واقع اینطور به نظر می رسد که خانواده هایی که مشکل مالی و رفاهی بیشتری دارند باید بیشتر دست به چنین اشتباهاتی بزنند اما به عکس خانواده های مرفه بیشتر دچار این اشتباه می شوند.بله همینطور است خودکشی در بین اقشار مرفه جامعه به مراتب بیشتر از محرومان و فقرا است اولا ممکن است فقرا محروم باشند و از دنیا و مواهب دنیوی دستشان کوتاه باشد اما از برکات فقر این است که انسان را محکم و مستحکم بار می آورد حال از یک سو درست است که امیرالمومنین(ع) می فرمایند از دری که فقر وارد شود از در دیگر دین بیرون می آورد اما از سوی دیگر هم برکاتی  فقر دارد و آن این است که انسان تحت فشارها ظرفیتش افزایش پیدا می کند. اما می بینیم که مرفهان در بهترین خانه ها و با بهترین امکانات ممکن است دست به خودکشی بزنند چون به تقویت نفس خود دست نزده اند، نازک نارنجی و زودرنج هستند، پرتوقع و بسیار ضعیف النفس بار آمده و سر یک مسئله کوچک ممکن است خود را بکشند. *از طراحی دشمنان اسلام علیه جوانان غافل نشویم *از طراحی دشمنان اسلام علیه جوانان غافل نشویم*از طراحی دشمنان اسلام علیه جوانان غافل نشویمالبته یک نکته دیگر هم وجود دارد و اینکه نباید از طراحی دشمن  و فشارهای فرهنگی علیه اسلام هم غافل شویم. چند وقت پیش در یکی از این فضاهای مجازی دیدم یک مقاله ای نوشته شده بود با این مضمون هفتاد راه برای خودکشی آسان یعنی به جوانان ما روش های مختلفی را هم آموزش می دهند تا با کوچکترین مشکلی و اذیتی خود را خلاص کنند . بنابراین دشمن هم با تلاش فرهنگی خود دنبال ناامید کردن و کشاندن جوانان ما به سمت ناامیدی است . ناامیدیهمین الان جوان هایی در خیابان دست به اغتشاش می زنند خیلی از اینها از همین قشر ناامید جامعه و کسانی هستند که به بن بست رسیدند . این کارها را می کنند چون فکر می کنند راه نجاتی از این ناامیدی برایشان است درحالیکه این کارها نفس انسان را آرام نمی کند و دشمن در این زمینه ها خیلی با بی شرمی کار می کند. چند وقت پیش مطلبی می خواندم که دختری به خاطر زیبایی زیادی که داشته خودکشی کرده است او مطرح کرده بود که چون خیلی طرفدار و خواهان داشته اما چون کسی جلو  نمی آمده و پا  پیش نمی گذاشته ، تصورش بر این بوده که همه دستش می اندازند و دست به خودکشی می زند تا به عبارتی خودش را  راحت کند. *نکته پایانی؟ *نکته پایانی؟*نکته پایانی؟صدا و سیمای ما و مطبوعاتمان باید در این رابطه برنامه داشته باشند و جای گله است که در این سال ها کار نکردیم و توقع داریم که خود به خود مسائل حل شود و این درست نیست امروز نیاز به یک اتاق فکر داریم که اگر تشکیل شود افراد متخصص در آن کار کنند و صدا و سیما و سایر نهادها نیز بخشی از کار را بگیرند تا شبکه های ملحد ضدانقلاب نتوانند آنقدر بتازند و جوانان ما را از راه بدر کنند. پایان پیام/
منبع: فارس
شناسه خبر: 803216

مهمترین اخبار ایران و جهان: