نیوز سیتی!
04 دی 1401 - 15:55

ناصر دیوان کازرونی، شجاع مردی که در تاریخ کازرون جاودانه ماند

ناصر دیوان کازرونی، معروف به ناصر لشکر از مردان بزرگ‌ و آزادی خواه جنوب بوده است که اسم‌ و آوازه آن سردار، از بزرگمردی تا شجاعت و دلیری اش زبانزد خاص و عام‌ است.

به گزارش خبرگزای فارس از کازرون، مرحوم‌ ناصر دیوان، از رهبران برجسته قیام‌ کازرون و فارس علیه استعمارگران انگلستان بود.

وی در ۴ دی ماه ۱۲۵۳ در کازرون به دنیا آمد و پس از سال ها زندگی سربلند و عزتمند در ۹ اردیبهشت ۱۳۲۱ در کازرون‌ دیده از جهان‌ فرو بست.

ناصر دیوان کازرونی به همراه دو سردار بزرگ‌ جنوب  به نام‌های رییسعلی دلواری و صوله الدوله قشقایی از وطن‌ پرستان شجاع بودند که در مقابل انگلیسی ها مردانه، ایستادگی، مقاومت و مبارزه  کردند.

دیوان‌ لشکر، سال های طولانی به عنوان شهردار کازرون‌ در همه زمینه ها فعالیت های گسترده داشته و نزد مردم‌ بسیار محبوب و ارزشمند بود و هنوز هم به نیکی از وی یاد می شود، از جمله فعالیت های وی به عنوان‌ شهردار و بزرگ‌ آن زمان‌ کازرون،  می توان به حمایت مالی و معنوی از اولین‌ مدرسه کازرون‌، اهدا زمین هایی جهت ساخت مدرسه در کازرون، بازسازی زیارتگاه امامزاده سید محمد نوربخش(ع)  پس از سوختن،گرامیداشت ایام‌ مذهبی، کمک‌های مالی به نیازمندان‌ به صورت هفتگی و  ماهیانه، برداشتن‌ رسم‌ و رسومات غلط از جمله رقص زنان در استقبال از مهمانان بیگانه به خصوص نظامیان، تلاشها و کمک‌های وی در سال وبایی و سال های قحطی و ...می باشد.

لازم به ذکر است که در سال وبایی و زمانی که مردم‌ به علت بیماری وبا و انفولانزا از بین‌ می رفتند و کسی جرات نزدیک شدن به اجساد میت را نداشت، این سردار شجاع با دست های خودش به کفن و دفن میت ها پرداخت و این‌ در حالی بود که بسیاری از مردم که از نظر اقتصادی وضعیت مناسبی داشتند از منطقه خارج و به جاهای خوش اب و هوا مهاجرت می کردند.

فعالیت های سردار ناصر دیوان بسیار گسترده است که به همین‌ علت می توانیم  فقط اشاره ای کوتاه به گوشه هایی از این فعالیت ها داشته باشیم .

مرحوم‌ ناصر دیوان صاحب  ۱۲ فرزند برومند به نام‌‌های حسنعلی خان ، امرالله خان، محمدخان، کرامت الله خان، موسی خان، حیدرخان 
یدالله خان، امان الله خان وخانم طوبی بی بی، صدیقه، شریعت و بانو  نصرت بود.

یکی از دختران‌ ناصر دیوان ادامه دهنده راه پدر و بسیار فعال اجتماعی و فرهنگی است، این بانو در زمینه باستان شناسی تحصیلات عالیه دارد و خانه زیبایش که بنای تاریخی دارد به صورت حسینه جهت برگزاری مراسمات مذهبی در اختیار مردم‌ کازرون‌ قرار دارد.

هر ساله ازاول ماه محرم  مراسمات عاشورای حسینی در خانه این بانو برگزار می شود، مردم‌ شهرستان‌کازرون‌، استان‌ فارس و منطقه جنوب از هر سه سردار بزرگ‌ وآزادی خواه جنوب به نیکی یاد کرده و نام‌ و یادشان را گرامی می دارند.

از دامن‌ پاک شیر زنی از طایفه بزرگ‌ امیرعضدی، بانو  فاطمه بی بی دیلمی، که از نوادگان عضدالدوله دیلمی بودند شیرمرد شجاعی جون‌ ناصردیوان کازرونی پا به دنیا می نهد و نام‌ نیکش تا ابد جاودان‌ می ماند.

پایان خبر/

منبع: فارس
شناسه خبر: 933016

مهمترین اخبار ایران و جهان: