نیوز سیتی!
03 دی 1401 - 10:15

برنامه‌ریزی برای ۳۰۰ هزار بازمانده از تحصیل در کشور/ ضرورت ارتقای جایگاه سوادآموزی

نماینده مردم پنج شهر خراسان‌شمالی در مجلس گفت: ۳۰۰ هزار بازمانده تحصیلی در مقطع ابتدایی و ۵۰۰ هزار نفر نیز در نرخ گذر تحصیلی در سراسر کشور وجود دارد.

محمد وحیدی، نماینده مردم پنج شهرستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌.گو با خبرنگار فارس در بجنورد با اشاره به وجود ۳۰۰ هزار بازمانده تحصیلی در مقطع ابتدایی در کشور، اظهار کرد: براساس آمار اعلام شده در حال حاضر۸۰۰ هزار نفر اُفت تحصیلی و ۵۰۰ هزار نفر نیز در نرخ گذر تحصیلی در سراسر کشور وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه انسداد مبادی ورودی و نگاه به آینده و آمار و برنامه ریزی دو شاخص مهم سواد آموزی، باید همیشه مورد تاکید قرار گیرد، گفت: با توجه به این دو اصل شاهد ارتقای جایگاه سواد آموزی خواهیم بود.

نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه پس از کرونا باید ظرفیت سازی جدیدی در سوادآموزی رقم بخورد، افزود: بودجه آموزش و پرورش در دولت سیزدهم افزایش پیدا کرده، اما باید شاهد تحرکات جدی‌تر باشیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با نگاه به آینده و آمار، آمارها پالایش نشده که باید در حوزه سواد آموزی در مناطق روستایی، عشایری و شهری این موضوع انجام شود.

وحیدی تاکید کرد: در محور اصلی بازمانده از تحصیل، دستگاه های اجرایی همچون مخابرات، پیام فراگیر دهند تا کودکان به سیستم آموزش و پرورش بازگردند همچنین کمک از حوزه بهزیستی، دهیاران و شوراها، گروه های جهادی و بسیج نیز همکاری های لازم در شناسایی کودکان داشته باشند.

نماینده پنج شهرستان خراسان شمالی از جذب ۱۰ روانشناس و اعزام چهار روانپزشک در آینده نزدیک خبر داد و گفت: موضوع غربالگری دانش آموزان با محوریت مجموعه ای از دستگاه های اجرایی باید به سهولت انجام شود.

وحیدی بر ضرورت شکل گیری قرارگاه فرهنگی با محوریت خانواده تاکید کرد و گفت: همچنین با توجه به حوادث اخیر قرارگاه فرهنگی باید عمق بخشی به فعالیت های فرهنگی در دستور کار قرار گیرد زیرا یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری نیز همین موضوع است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به رتبه بندی معلمان اشاره و بیان داشت: در کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی موضوع رتبه بندی معلمان مطرح شد و نیز تصریح شد که باید پیام جامعه معلمان را دریافت کرد تا کار به درستی انجام شود و این قانون به کام معلمان شیرین شود.

وحیدی افزود: در حال حاضر با کمبود معلم مواجه هستیم لذا باید دانشگاه فرهنگیان محور جذب معلمان باشد.

وی به دلیل کمبود هیات علمی، نخبگان فرهنگی را اولویت ورود به دانشگاه های فرهنگیان دانست و گفت: یک هزار نفر از کل کشور در این راستا جذب خواهند شد.

پایان پیام/آ

منبع: فارس
شناسه خبر: 929660

مهمترین اخبار ایران و جهان: