نیوز سیتی!
02 دی 1401 - 11:45

تولید ۱۱ نوع کیت‌ آزمایشگاهی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

اصفهان - رئیس آزمایشگاه جامع تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ۱۱ نوع مواد آزمایشگاهی که حداقل ۳ نوع از این مواد وارداتی بوده است در این آزمایشگاه تولید می‌شود.

سید حسین میرهندی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت ارز و گران‌تر شدن هر روزه مواد آزمایشگاهی و کمبود آن و بعضاً عرضه مواد آزمایشگاهی تقلبی در بازار، از دو سال گذشته اقدام به تولید مواد آزمایشگاهی کردیم و اکنون به نتیجه رسیده است. این مواد با قیمت بسیار پایین‌تر از بازار در اختیار مجموعه‌های مختلف قرارداده می‌شود.

وی با بیان اینکه در صورت وجود متقاضی قادر به تولید مواد با حجم بالا هستیم اما برای افزایش کیفیت و رقابت جدی با کشورهای غربی نیاز به صرف زمان و اعتماد به عملکرد محققان داخلی است، گفت: آزمایشگاه جامع تحقیقاتی دانشگاه ذاتاً یک آزمایشگاه خدماتی و پژوهشی است که در جهت رفع نیاز جامعه و مشتریان کارهای تحقیقاتی انجام وارائه می‌دهد.

رئیس آزمایشگاه جامع تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: طی ۴ سال گذشته با حمایت جدی مسئولان دانشگاه شاهد تحول قابل توجهی در حیطه آزمایشگاه هستیم و ۹ آزمایشگاه جدید به ۵ آزمایشگاه قبلی اضافه شده است که برای بهره مندی کافی از فضای موجود نیازمند نیروی انسانی مجرب و بودجه بیشتری هستیم.

وی اعلام کرد گرچه تاکنون منابع مالی خوبی برای خرید تجهیزات به این بخش اختصاص یافته است اما با توجه به محدودیت منابع مالی، تخصیص مواد مصرفی عموماً بشکل قطره چکانی بوده و امیدواریم که بودجه ویژه جداگانه ای برای این آزمایشگاه در نظر گرفته شود که قطعاً شاهد پیشرفت چشمگیری در زمینه خدمات آزمایشگاهی با تکنولوژی بالا به دانشجویان تحصیلات تکمیلی و در کنار آن تولید مواد و کیت آزمایشگاهی خواهیم بود. در این صورت ممکن است آزمایشگاه به خودکفایی مالی نیز برسد.

میرهندی اضافه کرد: اکنون ۱۱ نیروی متخصص در آزمایشگاه مشغول به کارند که ۵ تن از آنها دارای مدرک دکتری تخصصی و ۴ نفر فوق لیسانس در رشته‌های مختلف آزمایشگاهی دارند. فرا رسیدن پایان زمان قراردادهای این افراد تهدیدی است که موجب از دست رفتن تجربه انبااشته آنها شده و در واقع اتلاف منابع و انرژی دانشگاه را بدنبال دارد.

وی استفاده از توان جوانان فارغ التحصیل در این آزمایشگاه را یک نکته حیاتی برای رشد آزمایشگاه جامع دانست وگفت: جذب جوانان با استعداد، پرانگیزه و پرتلاش بیش از نیروهای قدیمی تر که به علل مختلف بعضاً کم انگیزه شده‌اند، برای رشد علوم آزمایشگاهی و دانش سلامت لازم و ضروری است. وی اضافه کرد آزمایشگاه جامع آماده آموزش مهارت‌های متنوع پژوهشی به فارغ التحصیلان علاقه مند، در قالب دوره‌های کارآموزی یا کارگاه‌ها است.

رئیس آزمایشگاه جامع تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به آزمایشگاه کرونا و آزمایشگاه مرجع قارچ شناسی اشاره کرد و افزود: در ابتدای بحران کووید آزمایشگاه جامع بعد از آزمایشگاه مرکز بهداشت جایگاه دوم را در نمونه گیری و تست‌های کرونا برعهده داشت بطوری که ظرف کمتر از سه ماه ۲۰ هزار نمونه را دریافت و تست کرد و پس از ورود آزمایشگاه‌های خصوصی به وظیفه اصلی خود یعنی پژوهش بازگشت.

وی با اشاره به اینکه مجموعه آزمایشگاه‌هایی تخصصی که در آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه مستقر است، توان ارائه ده‌ها نوع خدمت مورد نیاز دانشجویان، محققین و صنعت را دارد، گفت: آزمایشگاه اسید نوکلیک (DNA/RNA)، آزمایشگاه بیولوژی مولکولی، آزمایشگاه کشت سلول و بافت، آزمایشگاه بیوتکنولوژی میکروبی، آزمایشگاه فراوری و آماده‌سازی مواد، آزمایشگاه توالی یابی ژن‌ها به روش Sanger، آزمایشگاه توالی یابی نسل جدید (NGS)، آزمایشگاه پیشرفته آنالیز شیمیایی، آزمایشگاه رزونانس هسته (NMR)، آزمایشگاه فلوسایتومتری، آزمایشگاه میکروسکوپی اتمی و اتاق تمیز خاص حیوانات آزمایشگاهی از جمله آزمایشگاه‌های مجهز این مرکز بوده و به فضل خداوند درآینده آزمایشگاه‌های دیگری از جم

منبع: مهر
شناسه خبر: 927860

مهمترین اخبار ایران و جهان: